قیمت چای

فروشگاه آنلاین و اینترنتی چای

قیمت چای

فروشگاه آنلاین و اینترنتی چای

تی سنس قدیمی ترین فروشگاه چای
پخش انواع چای از تهران به تمام نقاط ایران

021-44447132
09122899005
https://teasense.ir/

۶۵ مطلب در مرداد ۱۳۹۹ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

روز جهانی خیریه چه روزیست؟

Leave a Comment / مجله چای تیسنس / By 

تعیین روزهای خاص در تقویم بین المللی قبل از تاسیس سازمان ملل متحد هم بوده است اما این سازمان سعی دارد با اعلام جهانی، این روزها را به عنوان ابزاری برای طرفداری همه افراد بشر از مردم سراسر جهان در هر زمینه اعلام کند. موسسات خیریه در سراسر جهان هر ساله در روز جهانی خیریه برای دادن امید و کمک به بهبود شرایط زندگی کودکان بی سرپرست و بد سرپرست، نیازمندان، بیماران، پناهندگان و حتی حیوانات تلاش می کنند و در پی آن به مردم زیادی در سراسر جهان کمک و یاری کرده تا آنها را به زندگی امیدوار کنند.

تاریخچه روز جهانی خیریه
5 سپتامبر مصادف با 14 شهریور روز جهانی خیریه است.

علت نامگذاری این روز سالروز درگذشت “مادر ترزا” است. روز جهانی خیریه در سال 2012 توسط مجمع عمومی سازمان ملل اعلام گردید. هدف اصلی از اعلام این روز بالا بردن آگاهی عمومی و ارائه برنامه مشترک برای ایجاد و فعالیت خیریه ها در سراسر جهان در سطح ملی، محلی، منطقه ای و بین المللی است.

سازمان ملل در قطعنامه خود از سازمان هایی که به نوعی ذینفع بودند درخواست کرد که خیرین را تشویق کنند تا روز جهانی خیریه را به شکلی مناسب گرامی بدارند.

مادر ترزا چه کسی بود؟
اگنس گونجا بویاجیو Agnes Gonxha Bojaxhiu معروف به “مادر ترزا” یک راهبه کاتولیک آلبانیایی متولد 1910 بود. در12 سالگی از خانه رفت و عضو گروه “خواهران لورتو” شد.

درسال 1929 به هندوستان رفت. در سال 1931 به عنوان راهبه قسم یاد کرد و درست در آن زمان نام “ترزا” را برای خود انتخاب کرد. او علاقه ای خاص به “ترزا اهل آویلا” داشت. “ترزا اهل آویلا” بنیانگذار خدمات خیرخواهانه بود.

مادر ترزا در سال 1948 صومعه را ترک کرد و به دنبال پرستاری رفت. او پرستاری افراد قحطی زده و بینوا را در هند بر عهده گرفت. در سال 1948 کار مبلغی را در هندوستان شروع کرد و به عنوان شهروند در هند در میان شهروندان زندگی کرد. ترزا در هندوستان جمعیت مبلغان خیریه را تاسیس نمود.

ترزا خدمات زیادی را در دوران عمر خود انجام داد. در سال 1979 جایزه صلح نوبل را دریافت کرد. مادر ترزا مدیریت خیریه بزرگی را عهده دار بود. در سال 1982 در اوج محاصره بیروت توانست آتش بس موقتی بین ارتش اسراییل و چریک های فلسطینی ایجاد کند و در این بین 37 کودک را که در بیمارستانی در خط مقدم گرفتار شده بودند نجات دهد. او سرانجام بعد از گذراندن بیماری های سخت در 5 سپتامبر 1997 درگذشت.

روز جهانی خیریه
در سال 2011 پیشنهادی از طرف دولت و پارلمان مجارستان خطاب به سازمان ملل شد مبنی بر حمایت عمومی از خیریه ها که در سراسر جهان در حال فعالیت هستند. در 17 سپتامبر 2012 در پاسخ به این پیشنهاد مجمع عمومی سازمان ملل متحد قطعنامه ای را با رای همه 44 عضو سازمان ملل تصویب کرد مبنی بر این که 5 سپتامبر به عنوان روز جهانی خیریه اعلام شود.

44 کشور عضو که این مصوبه را تصویب کردند عبارتند از:

اسلوونی، تایلند، ترکیه، اوکراین، جمهوری کره، رومانی، ماداگاسکار، مالت، مونته نگرو، صربستان، سنگاپور، اسلواکی، پاکستان، لهستان، جمهوری قبرس، اردن، قزاقستان، قرقیزستان، لتونی، لبنان، لیتوانی، لوکزامبورگ، مقدونیه، اریتره، استونی، جورجیا، یونان، هند، ایرلند، اسرائیل، ایتالیا، آلبانی، آنگولا، استرالیا، بلاروس، بوسنی و هرزگوین، بلغارستان، کامبوج، شیلی، کرواسی، جمهوری دومینیکن، گواتمالا، هندوراس، مجارستان.

در 5 سپتامبر2013 اولین بزرگداشت سازمان ملل در نیویورک در دفتر مرکزی سازمان ملل به عنوان روز جهانی خیریه برگزار شد.

در آن سال با برگزاری اولین روز جهانی خیریه در پایتخت مجارستان به مناسبت اولین روز بین المللی خیریه یک نمایشگاه عکس و یک کمک مالی برگزار شد. ریتز کارلتون دوحه و هلال احمر قطر با شعار”بازگشت زندگی خود را برگردانید” امور خیریه خود را به فرزندان سوری اختصاص دادند. در پایتخت مجارستان به وسیله داوطلبان مجارستان برنامه توزیع غذای رایگان اجرا شد و در هر ساعت 500 بشقاب غذای گرم و مطلوب گیاهی، ماست، شیرینی و میوه بین نیازمندان تقسیم شد.

در سال 2014 در روز جهانی خیریه در بوداپست از مجسمه مادر ترزا رونمایی شد. این تندیس هدیه ای از طرف سفیر جمهوری آلبانی به شهرداری بوداپست بود. در آن سال تعداد زیادی پتو، بین نیازمندان توزیع شد و فروشندگان صندوق فروش روز خود را در اختیار خیریه قرار دادند.

سازمان ملل متحد در سال 2015 برنامه ای در سازمان برنامه توسعه پایدار (SDG) را تصویب نمود به این عنوان که در سال 2030 بزرگترین چالش جهانی برای توسعه پایدار در جهان، ریشه کن کردن فقر و فقر شدید جهانی می باشد. در این دستور کار، توجه جهانیان بر نیازهای آسیب پذیرترین و فقیرترین افراد جلب شده است. توسعه پایدار 17 هدف را در دستور کار خود دارد که می توانند به 6 حوزه مهم تقسیم شود و آن 6 حوزه عبارتند از سیاره زمین، مردم، صلح، رفاه،مشارکت.

5 سپتامبر از طرف سازمان ملل متحد به نام روز جهانی خیریه اعلام شد تا نقش سازمان های خیریه و افراد خیر در کمک به مردم دردمند و نیازمند را مشخص کند.

سازمان ملل متحد و خیریه
سازمان ملل در سایه همبستگی جهانی قصد دارد نیازهای آسیب پذیرترین و فقیرترین افراد بشر را در سرتاسر جهان شناخته و با کمک نهادهای خصوصی آنها را برطرف نماید. فقر در سراسر جهان وجود دارد اعم از کشورهای پیشرفته صنعتی و یا کشورهای در حال توسعه. متاسفانه با فقدان امکانات آموزشی و فرهنگی به آسانی فقر فرهنگی در میان جوامع دیده می شود که می تواند فقر مادی در مناطق محروم را به وجود آورد.

جمع بندی
سازمان ملل متحد برای رسیدن به توسعه پایدار بر آن شده است که فقر را در تمامی اشکال آن ریشه کن کند زیرا فقر تهدیدی بسیار جدی برای توسعه پایدار است.

علت انتخاب سالگرد درگذشت “مادر ترزا” به عنوان روز جهانی
مادر ترزا در امور خیریه و کمک به همنوعان خود بسیار کوشا بود و به احترام اقدامات خیرخواهانه این بانوی خیر، این روز به عنوان روز جهانی خیریه ازطرف سازمان ملل متحد تعیین شد.

نقش اصلی در مورد روز جهانی خیریه برعهده کدام سازمان است؟
سازمان ملل متحد

آیا سازمان ملل متحد کشور خاصی را برای کمک های بشر دوستانه در نظر دارد؟
خیر. فقر در تمام کشورها اعم از صنعتی و توسعه یافته و کشورهای در حال توسعه وجود دارد و سازمان ملل در برنامه های روز خیریه جهانی همه کشورها را در نظر دارد.

آیا سازمان ملل مسائل خیرخواهانه را به تنهایی برعهده دارد؟
خیر. سازمان ملل در روز خیریه جهانی در سایه همبستگی جهانی و موسسات خیریه خصوصی عهده دار این وظیفه خیرخواهانه می باشد

  • مصطفی طاهری
  • ۰
  • ۰

روز جهانی بهداشت – World Health Day

Leave a Comment / مجله چای تیسنس / By 

روز جهانی بهداشت یک تاریخ بین المللی در زمینه آگاهی از سلامت عمومی است. 7 آوریل مصادف با 19 فروردین از سوی سازمان جهانی بهداشت به نام روز جهانی بهداشت اعلام و همه ساله در این تاریخ و به این عنوان در سراسر جهان با نظارت و حمایت مالی سازمان بهداشت جهانی (WHO) و تمام کشورهای عضو سازمان و همچنین سایر سازمان های مرتبط جشن گرفته می شود.

روز بهداشت جهانی با هدف تاسیس “سازمان بهداشت جهانی” و به عنوان جلب توجه عموم مردم در سراسر جهان به موضوع بهداشت در کلیه زمینه ها، برگزار می شود. با شروع کار سازمان در سال 1948 در اولین مجمع سازمان، این روز را به عنوان روز جهانی بهداشت تعیین نمود و از زمان تاسیس با هدف بررسی موضوعات بهداشتی و سلامتی جوامع و در راس آن اولویت به یک موضوع خاص بهداشتی در هر سال، این روز را به عنوان روز جهانی بهداشت اعلام و هر ساله در سراسر جهان جشن گرفته می شود.

با گذشت این سالها موضوعات مهم بهداشتی جوامع مانند مراقبت از کودک و فرزند(بهداشت روان)، افسردگی و خودکشی و موضوعات مختلف دیگر مورد بررسی قرارگرفته است. اهمیت این روز به عنوان جشن روز بهداشت نمی باشد، بلکه موضوع قابل اهمیت، اولویت بهداشت مردم بدون در نظر گرفتن هرگونه تبعیض نژادی و قومی بوده است و سازمان تلاش کرده است توجه جهانی را به مسائل مهم بهداشت جهانی جلب نماید.

سازمان بهداشت جهانی هر ساله در این روز یکی از مسائل بهداشتی جوامع مختلف را انتخاب می کند و به بررسی آن می پردازد.

سازمان جهانی بهداشت بر این اصل تاسیس شد که همه افراد بتوانند به حق خود در زمینه بالاترین سطح از سلامت و بهداشت برسند و بر این مبنا هر ساله با طرح شعاری به بررسی آن موضوع می پردازد.

شعار روز جهانی بهداشت در سال 2017 افسردگی “بیایید صحبت کنیم” بوده که تلاش سازمان بر این بود که توجه عموم مردم و نهادها را به موضوع افسردگی به عنوان بیماری قرن حاضر جلب کند.

(Universal health coverage) پوشش همگانی بهداشت، شعار روز بهداشت جهانی در سال 2019 میلادی برابر با سال 1398 هجری شمسی بوده است. این شعار سازمان بدین معنی است که تمام جوامع و افراد در هر زمانی بتوانند به راحتی بدون تحمل بار مالی به خدمات بهداشتی با کیفیت دسترسی داشته باشند چون متاسفانه هنوز میلیونها نفر در سراسر جهان هستند که مجبورند هزینه های روزمره مانند غذا و پوشاک و حتی مسکن برای زندگی را بر موضوعات بهداشتی اولویت دهند.

شعار پوشش همگانی بهداشت بر این موضوع تاکید دارد تمام افراد در جوامع مختلف بتوانند در سراسر عمر خود از امکانات بهداشتی گوناگون برای ارتقا سلامت تا پیشگیری و درمان و مراقبت برخوردار باشند.

شعار سازمان برای روز بهداشت جهانی در سال 2020 “پرستار و ماما” بوده است. این شعار جهت تقویت پرستاری ومامایی برای پوشش بهداشت جهانی می باشد.

اعلام روز بهداشت جهانی از طرف سازمان بهداشت جهانی به این معنی نیست که با برگزاری جلسات موضوعاتی مطرح شود و مردم در سراسر جهان تحت پوشش خدمات بهداشتی قرار گیرند بلکه نظر سازمان اینست که همه افراد در هر مکانی که به خدمات بهداشتی نیازمند بودند به راحتی از تمام امکانات بتوانند استفاده مطلوب داشته باشند.

شعار سازمان در روز جهانی بهداشت در قرن بیست و یکم برای همه بر مبنا مقابله با فقر، شکاف تحصیلی، شرایط نامناسب زندگی و همچنین بی عدالتی اجتماعی بوده است.

روز جهانی بهداشت یکی از هشت کمپین سازمان بهداشت جهانی است. کمپین های دیگر سازمان عبارتند از؛ روز جهانی سل، مالاریا، روز جهانی بدون دخانیات، روز جهانی اهدا کننده خون، روز جهانی هپاتیت، روز جهانی ایدز، روز جهانی بدون دخانیات، هفته جهانی ایمن سازی.

سازمان بهداشت جهانی Organization Health World
در ادامه قصد داریم اطلاعاتی را در مورد سازمان بهداشت جهانی در اختیار شما قرار دهیم.

سازمان جهانی بهداشت (WHO) اولین آژانس تخصصی وابسته به سازمان ملل متحد است که وظیفه اصلی آن مبارزه با بیماریهای جوامع بخصوص بیماری های مسری که شایع است و همچنین ارتقا سلامت عمومی همه مردم جهان است. این سازمان در 7 آوریل 1948 در ژنو سوییس تاسیس شد و کار خود را در باره موضوعات بهداشت جهانی آغاز کرد. اساسنامه سازمان در این تاریخ توسط 26 کشور تصویب و به کار گرفته شد. قبل از تاسیس این سازمان وظایف اینچنینی بر عهده کمیته ای موقتی بود.

ارگان اصلی سازمان جهانی بهداشت، مجمع جهانی بهداشت نام دارد. این مجمع هر سال در ماه مه تشکیل جلسه داده و ابتدا دبیر کل را برای مدت 5 سال انتخاب کرده و سپس ضمن بررسی وضعیت مالی سازمان تعیین بودجه سازمان را انجام می دهند.

مجمع در انتخابات خود 36 عضو را برای مدت سه سال انتخاب می کند. همه اعضای سازمان ملل می توانند در این انتخابات شرکت داشتند و عضو مجمع شوند، اما کشور هایی که عضو سازمان ملل نیستند در صورت دادن تقاضا اگر مورد تصویب اعضا مجمع برسد، می توانند از اعضا مجمع باشند.

وظیفه اعضا اجرایی کردن سیاست ها و برنامه های مجمع است.

در حال حاضر 192 کشور عضو سازمان بهداشت جهانی هستند. نمایندگان دو کشور غیر عضو سازمان ملل، جزایر کوک و نیو (Niue) عضو سازمان هستند. لیختن‌اشتاین تنها عضو سازمان ملل است که عضو سازمان بهداشت جهانی نمی باشد.

WHO (سازمان بهداشت جهانی) شش دفتر منطقه ای آمریکا(واشینگتن دی‌سی، ایالات متحده)، اروپا (کپنهاگ، دانمارک)، آفریقا(کنگو، برازاویل)، مدیترانه شرقی(قاهره، مصر)، جنوب شرقی آسی(دهلی نو، هند) و غرب اقیانوسیه (فیلی بین،مانیل) را دارد. مدیر منطقه ای نام رئیس این دفاتر است که برای مدت پنج سال به وسیله کمیته منطقه ای تعیین می شود. کمیته منطقه ای از وزرای بهداشت کشورهای غیر عضو تشکیل می شود.

سازمان بهداشت جهانی در طی این سالها با برگزاری این روز و تشکیل جلسات مجمع بهداشت جهانی، تلاش در رفع مشکلات بهداشتی همه افراد در جوامع مختلف به دور از هرگونه تعصب نژادی، داشته است.

جمع بندی
شعار روز جهانی بهداشت سال 2019 چیست؟
شعار روز جهانی بهداشت در سال 2019 “مراقبت ­های اولیه بهداشتی برای پوشش همگانی سلامت” بوده است.

سازمان بهداشت جهانی
سازمان جهانی بهداشت (WHO) اولین آژانس تخصصی وابسته به سازمان ملل متحد است که وظیفه اصلی آن مبارزه با بیماریهای جوامع بخصوص بیماری های مسری که شایع است و همچنین ارتقا سلامت عمومی همه مردم جهان است. این سازمان در 7 آوریل 1948 در ژنو سوییس تاسیس شد و کار خود را در باره موضوعات بهداشت جهانی آغاز کرد.

روز جهانی بهداشت با چه هدفی برگزار می شود؟
روز بهداشت جهانی با هدف تاسیس “سازمان بهداشت جهانی” و به عنوان جلب توجه عموم مردم در سراسر جهان به موضوع بهداشت در کلیه زمینه ها، برگزار می شود.
با شروع کار سازمان بهداشت جهانی در سال 1948 در اولین مجمع سازمان، این روز به عنوان روز جهانی بهداشت تعیین نمود و از زمان تاسیس سازمان بهداشت جهانی با هدف بررسی موضوعات بهداشتی و سلامتی جوامع و در راس آن اولویت به یک موضوع خاص بهداشتی در هر سال، این روز را به عنوان روز جهانی بهداشت اعلام و هر ساله در سراسر جهان جشن گرفته می شود.

  • مصطفی طاهری
  • ۰
  • ۰

روز زمین – Earth Day را بشناسیم.

Leave a Comment / مجله چای تیسنس / By 

روز زمین چیست؟
روز 22 آوریل مصادف با دوم اردیبهشت در سراسر جهان به نام “روز زمین” نامگذاری شده است، البته در ابتدا از طرف فردی به نام “نلسون” نام “آموزش ملی محیط زیست” پیشنهاد شد اما از طرف “دنیس هایز” هماهنگ کننده ملی نام این روز ” روز زمین” تعیین گردید و این نام بین المللی شد.

هدف از این نامگذاری حمایت از اقداماتی هست که در راستای حفاظت از محیط زیست انجام می شود. از جمله اهداف دیگری که برای نامگذاری این روز در نظر گرفته شده است کمک به حل بحران تغییرات آب و هوایی، حفاظت از گونه های در معرض انقراض و تشویق جنبش های محیط زیستی و پایان بخشیدن به آلودگی پلاستیکی می باشد.

به طور کلی باید گفت روز زمین، روز قدردانی و همچنین آگاهی نسبت به کره زمین است. یکی از اعضای سنای امریکا در رابطه با تاریخچه روز زمین اینگونه گفت: اولین مراسم روز زمین در بهار سال 1970 میلادی، که هنوز سازمان محیط زیست ایالات متحده دائر نشده بود و همچنین زمانی که هنوز هیچگونه قانونی برای کارخانه هایی که گازهای آلاینده متصاعد می کنند وجود نداشت، برگزار شد.

نلسون، استاد دانشگاه هاروارد بود که برای اولین بار برای رواج زمینی پاک، پیشنهاد “روز زمین” را داد و در روز 22 آوریل سال 1970 / 20 میلیون امریکایی به خیابان ها آمده و تقاضای خود را علیه آلودگی محیط زیست اعلام کردند.

کنگره (EPA) در ماه دسامبر همان سال مجوز تاسیس یک سازمان جدید فدرال را برای قانون گذاری و حفظ محیط زیست تایید کرد. قوانینی که باید با این مجوز تصویب می گردید، شامل قانون آب و هوای پاک، قانون گونه های در معرض خطر و بسیاری از قوانین زیست محیطی دیگر بوده است.

20 سال بعد “روز زمین” بین المللی شد. در حال حاضر، هر ساله، در 192 کشور بیش از یک میلیارد نفر در فعالیت های روز زمین شرکت دارند. مراسم روز زمین دو بار در سال برگزار می شود، یک بار در نیمکره شمالی در فصل بهار و بار دوم در نیمکره جنوبی در فصل پاییز که در آن تاریخ در نیمکره جنوبی فصل بهار را می گذرانند و این بدین معنی است که سازمان ملل هر سال و در هر دفعه در فصل بهار در دونیم کره مراسم روز زمین را برگزار می کند.

هر ساله، در 192 کشور بیش از یک میلیارد نفر در فعالیت های روز زمین شرکت دارند.

تاریخچه نامگذاری روز زمین
در روز 21 مارس برابر با اول فروردین در سال 1970 میلادی اولین روز زمین جشن گرفته شد. پیشنهاد نامگذاری روز زمین اولین بار توسط جان مک کانل، فعال صلح طلب، در سال 1969 مطرح شد و سپس این پیشنهاد در کنفرانس یونسکو در شهر سانفرانسیسکو ارائه شد.

در اولین روز بهار در21 مارس سال 1970 اولین مراسم روز زمین در نیمکره شمالی برگزار گردید. بعد از آن سناتور امریکایی، گیلرد نلسون، به جای21 مارس، روز 22 آوریل را برای نامگذاری روز زمین پیشنهاد داد. علت این پیشنهاد نشت گسترده نفت در سواحل سانتا باربارا در ایالت کالیفرنیای امریکا در سال 1969 بود.

در 28 ژانویه سال 1969 به دنبال انفجار چاه نفتی که در ساحل سانتا باربارا، کالیفرنیا حفر شده بود، بیشتر از سه میلیون گالن نفت پاشیده شد که موجب کشته شدن بیش از ده هزار از موجودات دریایی مانند دلفین ها و شیرهای دریایی شد.

بعد از این اتفاق فعالان در مورد مقررات زیست محیطی و روز زمین بسیج شدند. در سال 1970 این روز اختصاص به ایالات متحده داشت اما بعداً به وسیله “دنیس هایز” هماهنگ کننده روز زمین بین المللی شد و در141 کشور ساماندهی کرد.

از سال 1990 میلادی 22 آوریل به عنوان روز زمین جنبه بین المللی پیدا کرد و همه ساله در 193 کشور برگزار می شود.

در حال حاضر فعالان زیادی در روز زمین شرکت دارند و یک هفته بر روی مسائل محیط زیست تلاش و تمرکز دارند.

برنامه سازمان ملل و روز زمین چیست؟
سازمان ملل برای رسیدن به اهداف توسعه پایدار جزوه ای برای شهروندان زمین با نام” راهنمای حفظ جهان برای یک فرد تنبل” منتشر کرد تا شهروندان اقداماتی را برای رسیدن به اهداف توسعه پایدار سازمان ملل انجام دهند.

این نکات عبارتند از:

برای صرفه جویی در مصرف برق وسایل برقی، مانند رایانه را خاموش کنند.
به جای اینکه در موقع حمام کردن وان را پر کنند سعی کنند دوش بگیرند تا آب کمتری مصرف شود.
برای اینکه دمای منازل بالاتر برود و در نتیجه انرژی کمتری استفاده شود بهتر است در خانه ها از فرش استفاده شود.
مصرف گوشت و مرغ و ماهی را کمتر کرده و بیشتر از غذاهای گیاهی استفاده شود زیرا برای تهیه گوشت از منابع زمین بیشتر بهره برداری می شود.
سعی کنند موها را به حالت طبیعی خشک کنند و کمتر از دستگاه های خشک کن استفاده شود که از منابع انرژی مصرف کمتری شود.
برای حمل و نقل از خودروهای عمومی استفاده شود و اتومبیل برای مواقعی باشد که تعداد سرنشین زیاد باشد.
به بازیافت پسماندهای غذایی اهمیت دهند.
تلاش کنیم از ظروف یکبار مصرف استفاده نکنیم.
روز زمین در ایران چگونه است؟
در ایران هم همزمان با کشورهای دیگر جهان، “هفته زمین پاک” از دوم اردیبهشت درسراسر کشور برپا می شود و دوم اردیبهشت نخستین روز این هفته به نام “روز زمین پاک” نامگذاری شده است.

البته به نظر برخی افراد علت اینکه دوم اردیبهشت آغاز “هفته زمین پاک” اعلام شده، تعطیلی آغاز بهار (اول فروردین) در ایران است. در ایران در هفته پاک راه کارهایی برای حفظ محیط زیست و کره زمین اعلام شده است:

1-صرفه جویی در مصرف کاغذ، زیرا همه ساله برای اینکه کاغذ مصرفی ما تامین شود درختان زیادی را قطع می کنند و این به شدت به محیط زیست لطمه وارد می کند. البته می‌بایست مصرف کاغذ را تا جایی که می توانیم کم کنیم و همچنین باید هر ساله نهالی بکاریم تا به حفظ محیط زیست کمک کنیم.

2-مصرف بی رویه آب نداشته باشیم تا گرفتار خشکسالی نشویم.

3-به بازیافت زباله اهمیت خاصی داده شود.

4-به جای استفاده از کیسه های نایلونی از کیسه های پارچه ای استفاده شود.

5-به پاکسازی رودخانه ها، جنگل ها و کوهستان ها اهمیت دهیم.

پلاستیک ومحیط زیست
مواد پلاستیکی همیشه بازیافت نمی شوند یعنی بسیاری از این مواد پلاستیکی، زمانی که به راحتی در زمین رها می شوند، دفن شده و وارد دریاها می شوند.

طبق تحقیقاتی که در سال 2009 انجام شده است به این نتیجه رسیدند که مواد پلاستیکی موجود در محیط زیست تا 2000 سال یا حتی بیشتر باقی می ماند و مسئله پلاستیک را یک “بحران جهانی” نامیدند.

ما در اینجا قصد داریم پیشنهاد کنیم که حتی الامکان از خرید ظروف یکبار مصرف جدا خودداری کنیم و به جای آن از وسایلی استفاده کنیم که بتوانیم سالها در اختیار داشته باشیم و درصورت استفاده، این وسایل را در کنار رودخانه ها و آبراه ها و نیز سواحل و حوضچه ها رها نکنیم بلکه آنها را بعد از استفاده در سطل های زباله انداخته تا به راحتی بازیافت شوند و وارد آبها نشوند.

جمع بندی
روز زمین پاک از چه تاریخی بین المللی شد؟
22 آوریل سال 1990 روز زمین جنبه بین المللی پیدا کرد.

روز زمین پاک در ایران
دوم اردیبهشت ماه روز زمین پاک در ایران است.

شعار روز زمین پاک در ایران
هفته زمین پاک شعار ایران در روز و هفته زمین است.

  • مصطفی طاهری
  • ۰
  • ۰

شکر سرخ یا طبرزد چیست و چه خواصی دارد؟

Leave a Comment / مجله چای تیسنس / By 

شکر طبرزد معروف به شکر سرخ یک نوع شکر طبیعی است که سابقه مصرف آن به 300 الی 400 سال می رسد. اما متاسفانه امروزه مصرف شکر سفید در بین جوامع جایگزین آن شده است.

در صد شکر، در شکر سرخ زیر 88% که اکثرا در مزارع نیشکر خوزستان، عمان، چین، هند و مصر می روید که آن را از شیره نیشکر خالص به دست می آورند. برای تهیه آن، نیشکر را با آتش حرارت داده و سرخ می کنند و مواد حاصل شده را شکر طبرزد نیز می نامند.

این شکر طبیعی و خالص دارای  میزان کالری و ساکاروز کمتری نسبت به انواع دیگر می باشد و رنگ آن بسته به مزرعه کشت نیشکر، نوع نیشکر کاشته شده و میزان حرارت داده شده در هنگام پخت، متفاوت است. اما در خواص آن تغییری ایجاد نمی شود. اگر در موقع حرارت دادن بر اثر سوختن رنگش تیره شود، خواص دارویی و طبی خود را از دست می دهد. 

شکرهای سفید، زرد، قهوه ای و سرخ همه از نیشکر به دست می آیند و امروزه شکر سفید پر مصرف ترین شکر خانگی است، اما شکر سرخ دارای خواص بیشتری نسبت به نوع سفید آن است زیرا هیچگونه ماده افزودنی شیمیایی ندارد و کاملا خالص است، به همین دلیل مصرف آن در طب سنتی توصیه شده است و برای افرادی که شیرینی را دوست دارند اما به دلیل قند موجود در شکر سفید و ترس از ابتلا به دیابت، از خوردن آن خودداری می کنند، بسیار مناسب است.

در طب اسلامی و سنتی خوردن آن را قبل از خواب و همچنین به عنوان یک داروی تب بر توصیه کرده اند.

مواد موجود در شکر سرخ چیست؟

شکر سرخ یک ماده مغذی در درمان و پیشگیری بسیاری از بیماری ها می باشد زیرا دارای آهن، آنتی اکسیدان، فیبر، کلسیم، پتاسیم، منیزیم و فسفر است و همچنین به میزان فراوانی پروتئین، ویتامین و املاح معدنی در آن موجود است.

خواص شکر سرخ چیست؟

شکر سرخ با طبع گرم و تر از گذشته تا زمان حال در طب سنتی و طب نوین جایگاه ویژه ای در درمان بیماریها داشته است.

ما در ادامه شما را با برخی از خواص این شکر آشنا خواهیم کرد:

  1. ریه خشک را درمان و موثر در درمان سرماخوردگی است.
  2. برطرف کننده گرفتگی صدا و باز کننده گلو می باشد.
  3. ضد نفخ و ملین و داروی مناسب برای درمان خانگی یبوست است.
  4. شکر سفید سودا ایجاد می کند اما شکر سرخ برطرف کننده سودا می باشد.
  5. بهترین گزینه قند و کالری برای مادران باردار و افراد تحت رژیم لاغری است.
  6. تقویت کننده کبد و برای پاکسازی خون و درمان کم خونی بسیار مفید است.
  7. به کمک آن به شادابی و جوان‌سازی پوست کمک می شود.
  8. به استحکام استخوان ها و مفاصل کمک می کند و روند پیری زودرس را به تاخیر می اندازد.
  9. درمان کننده دردهای شکم و التهابات معده است.
  10. داروی موثر جهت تقویت قوای جنسی می باشد.
  11. به دلیل اینکه ساکاروز و کالری کمتری نسبت به شکرهای دیگر دارد، مصرف آن به افراد دیابتی توصیه می شود.

موارد استفاده غذایی از شکر سرخ

  1. به دلیل طبیعی بودن آن در گذشته برای پخت حلوا استفاده می کردند.
  2. به جای قند با چای خورده می شود.
  3. در پخت انواع مربا، کیک و شیرینی می توان از شکر سرخ استفاده نمود.
  4. از ناخالصی های گرفته شده از روی شیره نیشکر در صاف کردن عسل طبیعی استفاده می شود و همچنین از این ناخالصی ها کره محلی تهیه می کنند.
  5. “روشکر” محصولی است که از پخت شیره نیشکر به دست می آید و در تهیه شربت استفاده می شود.
  6. ” کف” محصول جانبی است که از پخت شیره نیشکر  به دست می آورند که با نان در وعده صبحانه خورده می شود.

طرز تهیه شکر سرخ در کارگاه نیشکر پزی

ابتدا کشاورزان نیشکر را از مزرعه جدا و سپس برگ، پوسته و اضافات آن را از ساقه ها جدا می کنند. در کارگاه در دستگاه آبگیری ریخته و آب آنها را گرفته  و سپس در دیگ های بزرگ مسی ریخته و می جوشانند. در حین جوشاندن باید مرتب آن را هم بزنند تا سر نرود وقتی آب آن تبخیر شد یک شیره غلیظ نیشکر به دست می آید. البته در زمان جوشیدن باید ناخالصی های روی آن را بیرون آورده و برای تهیه بعضی مواد خوراکی جمع آوری کنند.

“کف” و “روشکر” دو ماده خوراکی هستند که از ناخالصی های این شکر تهیه می شود و بعد از چند ساعت حرارت دادن آماده می شود. ظاهر این ماده به دست آمده مانند حلوا هست. بعد از جامد شدن آن را به تکه های کوچکتر تقسیم کرده تا آماده مصرف شود. البته باید متذکر شویم که تهیه آن معمولا به دست شکر پزان ماهر انجام می شود که به فوت و فن تهیه این نوع شکر آشنا باشند زیرا کار سهل و آسانی نیست.

جمع بندی

طعم شکر سرخ چگونه است؟

شکر سرخ دارای طعم شیرین مطبوعی است.شکر سرخ در طب سنتی

در طب سنتی شکر سرخ دارای طبیعت گرم و تر با خواص زیر می باشد:
 خون ساز و تصفیه کننده خون – تقویت کننده قلب، اعصاب و سیستم ایمنی بدن- درمان سرفه، سرماخوردگی و التهاب معده- پاک کننده کبد- رفع گرمی دهان و زبان و التهابات لثه- رفع خستگی- تقویت نیروی جنسیآیا شکر سرخ برای دیابت مفید است؟

بله، به دلیل اینکه درصد شکر در این نوع  شکر کم است، مبتلایان به دیابت می توانند به آسانی آن را مصرف کنند.شکر سرخ و فشار خون

مصرف شکر سرخ باعث تنظیم فشار خون در افرادی می شود که از فشار خون بالا و یا پایین رنج می برند.

  • مصطفی طاهری
  • ۰
  • ۰

چای سفید چیست و چه خواصی دارد؟

Leave a Comment / مجله چای تیسنس / By 

چای سفید چیست؟
چای سفید یکی از خوش طعم ترین انواع چای شناخته شده زیرا در کم ترین حالت ممکن بر روی آن فرآوری انجام می گیرد.

چای سفید قبل از اینکه برگ های گیاه چای به طور کامل باز شوند، هنگامی که جوانه ها هنوز توسط رگه های سفید اعلا پوشیده شده اند ،برداشت می شود. از همین رو نام “چای سفید” را به خود اختصاص داده است.

این جوانه ها و برگ های گشوده نشده که از جدید ترین برگ های رشد کرده بر روی درخت چای هستند، دستچین می شوند و به سرعت و بسیار دقیق خشک می شوند. بنابراین برگ ها زمان کافی برای اکسیداسیون به میزانی که در تولید چای سبز و سیاه رخ می دهد، ندارند.

این میزان کم فرآوری انجام شده و اکسیداسیون در برگ چای، باعث بوجود آمدن یکی از لطیف ترین و خوش طعم ترین چای های موجود، یعنی چای سفید می شود.

اکسیداسیون چه کاری انجام می دهد؟
بسیار مهم است که بدانیم، همه چای ها مثل سفید، سبز، اولانگ، ماچا، سیاه و حتی چای پوئر همگی از برگ گیاه Camellia sinensis تهیه می شوند. این گیاه بوته های همیشه سبزی هستند که خواستگاه آن ها چین و هند به حساب می آید و با گذشت زمان صدها گونه دیگر، از گیاه Camellia sinensis تکامل یافته و در مناطق مختلف جغرافیایی جهان رونق گرفته اند.

در نهایت این تنوع درخت های چای و میزان فرآوری ای که روی برگ های آن انجام می شود است که تعیین می کند چه نوع چای در فنجان شما آماده سرو باشد.

یکی از بزرگترین تفاوت در چگونگی فرآوری چای های مختلف، اکسیداسیون است. اکسیداسیون یعنی برگ ها بعد از برداشت چه مدت زمانی اجازه دارند تا در معرض اکسیژن هوا قرار بگیرند.

هرچه طولانی تر در معرض اکسیژن قرار بگیرند، برگهای آن تیره تر شده و طعم و مزه قوی و عمیق تری پیدا می کند.

در طی فرآوری، استادان چای برای ایجاد و کنترل اکسیداسیون از روشهای مختلفی استفاده می کنند، از جمله هم زدن، شکل دادن یا خرد کردن برگها برای سرعت بخشیدن به اکسیداسیون و بخار دادن و یا بو دادن برگها برای متوقف کردن اکسیداسیون.

چای سفید چای مارکت نه هم زده شده و نه حرارت دیده، و کمترین حالت ممکن فرآوری و اکسیداسیون در آن انجام گرفته است.

برای خشک شدن، بجای قرار گرفته شدن در معرض آتش مصنوعی، در محیط کاملا کنترل شده خشک می شوند که این امر باعث بدست آمدن یکی از خوش طعم ترین چای ها مستقیم از مزرعه به خانه شما، می شود.

برگهای چای سیاه قبل از گرم شدن و خشک شدن، کاملاً اکسیده می شوند تا رنگ قهوه ای تا سیاه ایجاد شود. به همین دلیل چای سیاه با طعم غنی و گس شناخته شده است.

برگهای چای سبز بعد از برداشت به سرعت حرارت می بینند خشک می شوند تا از وقوع اکسیداسیون بیش از حد که باعث تغییر رنگ برگ ها به قهوه ای می شود و طعم تازه آنها را تغییر می دهد جلوگیری کنند.

خواستگاه چای سفید
در دوره سلسله های اولیه امپراتوری چین (بین 600 تا 1300) یک نوعی از رسوم مربوط به چای ایجاد شد که بر اثر آن نوشیدن چای و فرهنگ چای در سراسر کشور شکوفا شد. رسم بر این بود که شهروندان سالانه ادای احترام خود به امپراطوران آن زمان را در قالب تهیه و اهدای چای های نادر و مرغوب به آنها نشان می دادند.

باغهای چای امپراطوری حتی گاهی بصورت مخفیانه برای پرورش انواع چای های نادر توسعه داده می شدند. شعرا از این چای های مخصوص به عنوان” سفید همچون ابر، سبز همچون رویا، خالص همچون برف و به معطری ارکید” یاد می کردند.

این ادای احترام توسط چای به امپراطوری، اولین شکل های چای سفید را شکل داد، اما چای سفیدی که ما امروزه می شناسیم با چای های سفید آن زمان متفاوت اند.

در زمان حکومت امپراتور Huizong (960 – 1297) جوانه های چای جوان در بهار کشت می شدند، برگ بیرونی آنها را جدا کرده و حرارت می دادند، با آب بهاری با دقت شستشو می دادند، سپس با دقت در معرض هوا خشک می کردند و درون یک پودر سفید نقره ای می ریختند.

این پودر سفید با آب گرم شسته می شد و در نهایت مرغوب ترین چای موجود را بدست می آوردند که تنها کسی که توانایی مالی خرید آن را داشت امپراتور بود.

انواع چای سفید
چای سفیدی که ما امروزه می شناسیم برای اولین بار از اولین گونه های گیاهی چای سفید که در دهه 1700 در استان فوجیان چین کشف شد به دست می آید. با پیشرفت روش های تولید برگ چای، فرایند ایجاد چای سفید فراتر از استان فوجیان و حتی سایر مناطق جهان که تشنه یک چای نادر و نفیس بودند رفت.

امروزه بسیاری از کشورهای دیگر دنیا نیز چای سفید مخصوص خود را تولید می کنند.

برخی از محبوب ترین انواع چای سفید عبارتند از:
Bai Hao Yin Zhen (سوزنی نقره ای): یک سوزنی نقره ای واقعی در استان فوجیان چین و از انواع اصلی بوته های گیاه چای سفید در چین تولید می شود. این چای از جوانه های گیاهی تهیه می شود که پر از رگه و پرزهای سفید است تهیه می شود. رنگ نقره ای این چای به خاطره همین ویژگی گیاه آن است.
Bai Mudan(پونی سفید): این نوع جدیدتر، در چین و سایر کشورهای جهان کشت می شود. این گیاه را می توان از یک بوته چای سفید چینی اصلی یا از انواع دیگری کشت کرد. معمولاً شامل برخی جوانه هایی است که با برگهای بسیار جوان چای یا برگ هایی که کمی باز شده اند مخلوط می شود.
چای سفید برداشت شده توسط میمون: شایعه ها می گویند زمانی از بالاترین قله های درخت چای وحشی در مناطق کوهستانی چین توسط میمون های آموزش دیده بودایی ها این چای برداشت می شده است. این اصطلاح امروزه برای نشان دادن یک چای بسیار مرغوب چینی تهیه شده از جوانه ها و برگهای جوان گیاه چای، استفاده می شود.
چای سفید دارجلینگ: این نوع از چای سفید از بوته های استان فوجیان تهیه نمی شود بلکه از گیاهان چای بومی منطقه دارجلینگ هند تهیه می شود. روش پردازش مشابه چای های سفید فوجیان است، اما مشخصات طعم آن بسیار متفاوت است.
طعم چای سفید
درست مانند امپراطورهای چینی و اعلا حضرتان دوران باستان، چای سفید امروزه هم به دلیل طعم لطیف و نادر و عطر منحصر به فردش مورد احترام است.

امروزه هنوز بیشتر چای های سفید بصورت دستچین برداشت و فرآوری می شوند، تا ظرافت واقعی که در هنر تهیه آن بکار رفته است را در جرعه جرعه نوشیدن آن حس کنید.

برخی از صفات رایج مورد استفاده برای توصیف مشخصات طعم کلی چای سفید عبارتند از: عطر گل، علف، عسل، میوه، ملایم، لطیف و شیرین.

طعم چای سفید ارائه شده در چای مارکت لطیف و با رایحه هلو و عطر طبیعت می باشد.

چای بلومینگ
چای سفید بلومینگ یا شکوفنده با طعم هلو (ضد استرس، تقویت گوارش، مناسب پذیرایی)
شروع قیمت از: 27,000 تومان
Rated 5.00 out of 5 based on 2customer ratings
انتخاب وزن و خرید
چای سفید و بلوبری
چای سفید سوزنی و بلوبری (آنتی اکسیدان قوی، طعم ملایم، مناسب پذیرایی)
شروع قیمت از: 45,000 تومان
Rated 5.00 out of 5 based on 1customer rating
انتخاب وزن و خرید
چای مروارید چین
چای سفید و سبز ساده مروارید (آنتی اکسیدان، لاغری، مناسب پذیرایی)
شروع قیمت از: 22,000 تومان
Rated 5.00 out of 5 based on 3customer ratings
خرید آنلاین
چای سفید یاس
چای سفید و سبز دست پیچ شده با گل یاس چشم اژدها (آرامبخش، معطر، مناسب پذیرایی)
شروع قیمت از: 30,000 تومان
Rated 5.00 out of 5 based on 2customer ratings
انتخاب وزن و خرید
چای سفید سوزنی
چای سفید سوزنی نقره ای | سه بار دم (آنتی اکسیدان، زیبایی پوست، آرامبخش)
شروع قیمت از: 27,000 تومان
Rated 4.75 out of 5 based on 4customer ratings
انتخاب وزن و خرید
چای سفید زرین
چای سفید طلایی، برداشت اول جوانه های چای (امکان سه بار دم آوری)
شروع قیمت از: 67,000 تومان
Rated 5.00 out of 5 based on 5customer ratings
خرید آنلاین
چای بلومینگ
چای سفید بلومینگ یا شکوفنده به همراه گل یاس (ضد استرس، تقویت گوارش، مناسب پذیرایی)
شروع قیمت از: 12,000 تومان
Rated 4.00 out of 5 based on 3customer ratings
خرید آنلاین
مقدار کافئین موجود در چای سفید
تصور می شود چای سفید میزان کافئین کمتری نسبت به چای سبز و سیاه دارد. گیاهان چای سفید کشت شده در فوجیان چین نیز کمترین کافئین موجود در بین گیاهان چای را به خود اختصاص داده است. اما انواع دیگر گیاهان چای در سراسر جهان که برای چای سفید کشت می شوند ممکن است به این اندازه کم کافئین نباشند.

بعضی از مطالعات نشان می دهند که برخی چای های سفید موجود، با وابستگی به اینکه کجا پرورش داده شده اند و چگونه فرآوری شده اند ممکن است حاوی همان میزان کافئین باشند که در چای سبز یا سیاه یافت می شود. در حقیقت، میزان کافئین موجود در هر نوشیدنی که از گیاه کافئین دار تولید می شود بسته به عوامل مختلفی دارد از جمله محل کشت آن، نحوه فرآوری آن و نحوه دم آوری آن.

اگر میزان مصرف کافئین خود را کنترل می کنید، همیشه باید از فروشنده چای بخواهید اطلاعات کافئین موجود در آن نوع خاص چای را در اختیار شما قرار دهد.

خرید و نگهداری چای سفید
چای هیچ موقع خراب نمی شود اما ممکن است کهنه شود.
نحوه نگهداری چای سفید بسیار مشابه چای سبز می باشد.
اگر از این نوع از چای ها که اکسیداسیون بسیار کمی داشته اند درست نگهداری شود، تا یک سال تازه می مانند.
برخی از نکات نگهداری که باید در نظر بگیرید شامل موارد زیر است:

همیشه چای را در مکانی خنک و تاریک نگهداری کنید.
چای خود را از گرما، نور، اکسیژن و رطوبت دور نگه دارید و هرگز چای را در یخچال نگهداری نکنید.
اگر چای در ظروف محفوظ از هوا نگهداری شود، ماندگاری بیشتری خواهد داشت.
مطمئن شوید چای، با مواردی همچون ادویه یا قهوه که می توانند طعم خود را به برگ های چای انتقال دهند تماس نداشته است.

تهیه چای سفید
همیشه با پرسیدن از فروشنده، دستورالعمل های مخصوص چای خریداری شده را مطمئن شوید، زیرا چای های مختلف سفید می توانند دارای دماهای ایده آل متفاوت و مدت زمان مورد نیاز متفاوت برای دم آوری باشند.

اما در اینجا چند نکته کلی در مورد دم کردن چای سفید وجود دارد که باید در نظر داشته باشید:
بعضی از چای های سفید نیاز به مدت زمان دم آوری کمی طولانی تر و دمای کمی بیشتر نسبت به چای های سبز دارند. به طور کلی برای دم آوری آن، حدود 190 درجه فارنهایت یا 95 درجه سانتی گراد به مدت 3 تا 5 دقیقه مناسب است.اما برخی از انواع آن حساس ترند و باید با آنها همچون چای سبز برخورد شود. حدود 2 تا 3 دقیقه در دمای آب 160 تا 180 درجه فارنهایت معادل 70 تا 80 درجه سانتی گراد.
اگر از این نوع از چای ها که اکسیداسیون بسیار کمی داشته اند درست نگهداری شود، تا یک سال تازه می مانند.
چای سفید نسبت به سبز اگر مدت زمان بیشتری دم آوری شود بخشنده تر است یعنی طعم تلخ کمتری از خود آزاد می کند. با این حال اجازه ندهید طعم چایتان به خاطره روش اشتباه دم آوری خراب شود. همیشه چای خود را بعد از مدت زمان پیشنهاد شده بچشید و اگر احساس کردید نیاز به مدت زمان بیشتری دارد اجازه دهید دقایقی بیشتر دم شود.
اگر کتری برقی که دارای کنترل دما می باشد ندارید، یادتان باشد آب در سطح دریا 190 تا 212 درجه فارنهایت معادل 95 تا 100 درجه سانتی گراد به جوش می آید و به ازای هر فیت افزایش ارتفاع معادل 0.30 متر، یک درجه از دمای جوش آب کاسته می شود.
عموما دمایی پایین تر از نقطه جوش برای دم آوری چای سفید مناسب است.
گر چای سفید شما، دستورالعمل خاصی دارد از آن پیروی کنید، با این حال غالبا استفاده 2 گرم از برگ های آن به ازای هر 200 گرم آب توصیه می شود.
همیشه هنگام تهیه چای از آب فیلتر شده تازه، خالص و سرد استفاده کنید.
هنگام دم آوری چای سفید درب آن را ببندید تا تمام گرما در ظرف باقی بماند.
چای های سفید با کیفیت می توانند تا سه بار دم آوری شوند.
چای سفید نوشیدنی بسیار ظریف و لطیفی می باشد که پیشنهاد می شود برای لذت بردن از طعم واقعی آن بدون هیچ افزودنی مثل شیر و شکر آن را میل کنید.
یادتان باشد وقتی چای سفید را برای دم آوری با آب درجه حرارت مناسب مخلوط کردید، دیگر نباید روی حرارت بماند و با حرارت آب مخلوط شده دم می شود.
10 مزیت منحصر بفرد چای سفید
1- سرشار از آنتی اکسیدان
چای سفید سرشار از نوعی پلی فنول به نام کاتچین است. پلی فنول ها مولکول های گیاهی هستند که به عنوان آنتی اکسیدان در بدن عمل می کنند. آنتی اکسیدان ها از سلول های بدن در برابر صدمات ترکیباتی به نام رادیکال های آزاد محافظت می کنند. آسیب بیش از حد رادیکال های آزاد می تواند اثرات مضری روی بدن داشته باشد که با پیری، التهاب مزمن، سیستم ایمنی ضعیف شده و انواع بیماری های مضر مرتبط است.

خوشبختانه به نظر می رسد چای سفید یکی از بهترین انواع چای ها برای مبارزه با رادیکال های آزاد است. در حقیقت، مطالعات نشان می دهد که این نوشیدنی فواید آنتی اکسیدانی مشابه با چای ماچا دارد که به دلیل فواید فراوان آن برای سلامتی شناخته شده است.

مطالعه ای نشان داده که عصاره چای سفید نیز می تواند حتی در محافظت از سلول های عصبی حیوانات در برابر آسیب رادیکال آزادی به نام هیدروژن پر اکسید مفید باشد.

همچنین مطالعه دیگری نشان داده است که پودر چای سفید در کاهش التهاب ناشی از رادیکالهای آزاد در سلولهای پوست انسان بسیار مؤثر است.

2- می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش دهد
بیماری های قلبی یکی از علل اصلی افت سلامت و مرگ و میر در دنیا شناخته شده است. این بیماری به شدت با التهاب مزمن مرتبط است که با عوامل مختلفی پیوند می خورد. این عوامل شامل رژیم غذایی، ورزش و عاداتی همچون سیگار کشیدن می باشد.

پلی فنول موجود در چای سفید ممکن است از چندین طریق به کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی کمک کند.

چندین مطالعه نشان داده اند که پلی فنول ها ممکن است به شل شدن رگ های خونی و تقویت ایمنی بدن کمک کنند.

مطالعات دیگر نشان داده که پلی فنول ها می توانند از اکسید شدن کلسترول LDL که یکی دیگر از عوامل خطر بیماری قلبی است، جلوگیری کنند.

در تجزیه و تحلیل پنج مطالعه، دانشمندان کشف کردند افرادی که روزانه سه فنجان یا بیشتر چای می نوشند، به میزان 21٪ خطر کمتری نسبت به ابتلا به بیماری قلبی تهدیدشان می کند.

در حالی که نتایج حاکی از آن است که چای سفید به کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی کمک می کند، ایجاد تغییر در سبک زندگی برای قلب سالم نیز مهم می باشد. این موارد شامل خوردن میوه و سبزیجات بیشتر، ورزش منظم و استراحت زیاد می شود.

3- به کاهش وزن کمک می کند
چای سبز از جمله چای ماچا معمولاً اولین چایی است که برای کاهش وزن به ذهن می رسد. با این حال، چای سفید برای چربی سوزی ممکن است به همان اندازه مؤثر باشد. هر دوی آنها دارای کافئین و کاتچین مشابهی هستند. (EGCG) موجود در چای ماچا که به عنوان چربی سوز عمل می کند در چای سفید هم یافت می شود.

به نظر می رسد که این ترکیبات با هم دارای اثر هم افزایی یا سینرجیک هستند. به عنوان مثال، یک آزمایش نشان داده است که EGCG موجود در این چای ها قادر به تجزیه چربی و جلوگیری از ایجاد سلول های جدید چربی می باشد.

بررسی مطالعات همچنین نشان می دهد که چای سفید ممکن است به میزان 5/4٪ متابولیسم بدن شما را افزایش دهد که این میزان مطابق سوزاندن 70-100 کالری اضافی در روز می باشد.

4- به محافظت از دندان ها در برابر باکتری ها کمک می کند
چای سفید منبع غنی فلوراید، کاتچین و تانن است.

این ترکیب مولکول ها با از بین بردن باکتری و قند به تقویت دندان ها کمک کنند. فلوراید می تواند با ایجاد سطح مقاومی بر روی دندان، در برابر حملات اسیدی باکتری ها در ترکیب با قند، از بروز پوسیدگی دندان جلوگیری کند.

کاتچین ها که آنتی اکسیدان های گیاهی هستند و در چای سفید فراوان یافت می شود نیز مانع رشد پلاک دندانی می شود.

تانن ها نوع دیگری از پلی فنول موجود در این نوشیدنی هستند. مطالعات نشان می دهد که ترکیب تانن ها و فلوراید همچنین می تواند رشد باکتری های ایجاد کننده پلاک را مهار کند.

5- چای سفید ترکیباتی دارد که در جلوگیری از سرطان مفید هستند
سرطان یکی دیگر از دلایل مرگ و میر در جهان به حساب می آید. مطالعات نشان می دهد چای سفید می تواند اثرات ضد سرطان داشته باشد. در یک تحقیق آزمایشگاهی عصاره چای سفید توانست سلول سرطانی ریه را از بین ببرد.

این مطالعات نشان داد عصاره چای سفید رشد سلولهای سرطانی روده بزرگ را سرکوب کرده و از گسترش آنها جلوگیری می کند. آنتی اکسیدان های موجود در عصاره این چای نیز می توانند سلول های طبیعی را از آسیب مولکول های مضر محافظت کنند.

با این حال، شایان ذکر است که در این آزمایشات از میزان زیادی چای سفید استفاده شده است. برای درک اثرات نوشیدن آن بر سرطان، مطالعات بیشتری مورد لازم است.

6- ممکن است خطر مقاومت به انسولین را کاهش دهد
انسولین یک هورمون فوق العاده مهم بحساب می آید. این هورمون به انتقال مواد مغذی از جریان خون به داخل سلولها کمک می کند تا بعداً مورد استفاده قرار بگیرند یا ذخیره شوند.

در نتیجه ی عوامل مختلفی از جمله مصرف زیاد قند، بدن برخی از افراد ممکن است پاسخ به انسولین را از دست بدهد که به این امر مقاومت انسولین گفته می شود. متاسفانه، مقاومت به انسولین در جهان بسیار متداول است و با بسیاری از بیماری های مزمن از جمله دیابت نوع 2، بیماری قلبی و سندرم متابولیک مرتبط می باشد.

جالب است که مطالعات نشان داده، پلی فنول های موجود در چای سفید، می توانند خطر مقاومت به انسولین را کاهش دهند.

در تجزیه و تحلیل 17 مطالعه با بیش از 1100 نفر، دانشمندان دریافتند که مولکولهای موجود در چای ها، مانند پلی فنول ها، قند خون را به میزان قابل توجهی کاهش می دهند.

اگرچه این تحقیقات امیدوار کننده به نظر می رسد، مطالعات بیشتری به طور خاص در مورد چای سفید، به روشن شدن اینکه تا چه حد می تواند خطر مقاومت به انسولین را کاهش دهد، کمک می کند.

7- ترکیبات موجود در چای سفید می تواند در برابر پوکی استخوان از شما محافظت کند
پوکی استخوان شرایطی است که به واسطه آن استخوان ها توخالی و پوک می شوند. این بیماری می تواند منجر به شکستگی استخوان و کیفیت پایین زندگی شود.

مطالعات نشان داده اند که رادیکال های آزاد و التهاب مزمن ممکن است پوکی استخوان را تسریع کند. این دو عامل ممکن است سلولهایی را که به رشد استخوان کمک می کنند سرکوب کرده و سلولهایی که استخوان ها را تجزیه می کنند افزایش دهند.

برعکس، نشان داده شده است که کاتچین هایی که در این چای وجود دارند، با این عوامل مبارزه کرده و تصور می شود سلولهایی که استخوان را تجزیه می کنند را سرکوب کند.

کاتچین ها در مقایسه با سایر چای ها در چای ماچا و چای سفید بیشتر یافت می شوند.

8- با پیری پوست مبارزه می کند
با رشد افراد، پیری پوست نیز اجتناب ناپذیر است.این پیری در دو حالت اتفاق می افتد: پیری داخلی و پیری خارجی.

پیری خارجی وقتی اتفاق می افتد که عوامل محیطی به پوست آسیب می رسانند و پیری را تقویت می کنند. به عنوان مثال، اشعه UV خورشید می تواند به مرور زمان از طریق التهاب به پوست آسیب برساند.

پیری داخلی که به پیری طبیعی نیز معروف است در اثر آسیب های داخلی عوامل مختلفی رادیکال های آزاد و آنزیم های خاص در بدن ایجاد می شود. آنزیم هایی همچون الاستاز و کلاژناز ممکن است به شبکه فیبر پوست که به طور معمول به سفت و محکم ماندن، آن کمک می کند آسیب برساند.

ترکیبات موجود در چای سفید ممکن است به محافظت از پوست شما در برابر اثرات پیری داخلی و خارجی کمک کند.

در یک مطالعه، دانشمندان کشف کردند که استفاده از عصاره چای سفید روی پوست به محافظت در برابر اثرات مضر اشعه ماوراء بنفش خورشید کمک می کند.

بسیاری از تحقیقات نشان داده اند که پلی فنول ها، که در چای سفید یافت می شوند، می توانند چندین اجزاء سلولی را که به شبکه فیبر آسیب می رساند، سرکوب کنند.

9- می تواند در برابر بیماری های پارکینسون و آلزایمر از شما محافظت کند
ترکیبات موجود در چای سفید، مانند پلی فنول EGCG، ممکن است خطر ابتلا به بیماری پارکینسون و آلزایمر را کاهش دهد.

آزمایشات آزمایشگاهی و آزمایشات روی حیوانات نشان داده اند که EGCG می تواند رادیکال های آزاد را سرکوب کند، التهاب را کاهش داده و سایر عوامل خطر برای هر دو بیماری را کاهش دهد.

به عنوان مثال، چندین آزمایش آزمایشگاهی نشان داده اند که EGCG می تواند از جمع شدن نامناسب پروتئین و جمع شدن پروتئین ها جلوگیری کند. این یک عامل خطر برای بیماری پارکینسون و آلزایمر است. پروتئین های نادرست و جمع شده می توانند التهاب و آسیب به اعصاب مغز را تقویت کنند.

همچنین بررسی 8 مطالعه با بیش از 5.600 نفر نشان داد افرادی که چای می نوشند، 15٪ خطر ابتلا به بیماری پارکینسون کمتری را نسبت به افرادی که چای نمی نوشند، داشتند. یک تحلیل دیگر از26 مطالعه و بیش از 52.500 نفر نشان داد که نوشیدن چای روزانه با 35٪ خطر کمتر ابتلا به اختلالات مغزی مانند بیماری آلزایمر مرتبط است.

10- تهیه چای سفید بسیار آسان است
چای سفید نه تنها سالم است بلکه بسیار راحت تهیه می شود.

شما می توانید به آسانی این چای خوش طعم و پرخاصیت را از چای مارکت تهیه کنید.

به عنوان نتیجه گیری هر آنچه گفته شد، چای سفید علاوه بر اینکه یک المان بسیار مفید در رژیم غذایی شما بحساب می آید، تهیه آن نیز بسیار آسان است و طعم لطیف و با طراوت به همراه عطر آرامش بخش این چای، باعث می شود تا از این نوشیدنی بصورت گرم و حتی بصورت سرد لذت ببرید.

جمع بندی
خواص چای سفید برای کبد چیست؟
کاتچین های موجود در چای سفید به دلیل خواص ضد ویروسی که دارند خطر ابتلا به بیماری کبدی از جمله هپاتیت B را کاهش می دهند.

خواص چای سفید برای لاغری چیست؟
چای سفید نسبت به چای سبز و سیاه کمتر اکسیده می شود در نتیجه مقدار کاتچین موجود در آن بیشتر است. کاتچین موجود در چای سفید سوخت و ساز بدن را افزایش داده و موجب لاغری می شود.

بهترین زمان خوردن چای سفید چه موقع است؟
توصیه می شود که روزانه تا سه فنجان چای سفید را پس از هر وعده ی غذایی استفاده کنید.

  • مصطفی طاهری
  • ۰
  • ۰

بهارنارنج چیست؟

بهارنارنج چیست؟

Leave a Comment / مجله چای تیسنس / By 

نارنج گیاهی است که تمام قسمت های آن از شکوفه تا میوه قابل استفاده است. ما در ادامه درباره بهارنارنج که همان شکوفه های نارنج است مطالبی را بیان می کنیم. بله بهارنارنج همان شکوفه های درخت نارنج است که اگر در فصل بهار نفس عمیقی بکشید بوی خوش این شکوفه ها را حس خواهید کرد.

بهارنارنج دارای طبع گرم و خشک است، اما برای افراد با طبع سرد هم بسیار مناسب است. این شکوفه ی خوش عطر سرشار از ویتامین های C و D می باشد. شکوفه های بهارنارنج در فصل بهار بر روی درخت نارنج دیده می شوند و در فصول پاییز و زمستان تبدیل به میوه نارنج می شوند.

بهارنارنج یک گیاه پر خاصیت است که تمام قسمت های گیاه نارنج مانند شکوفه های نارنج، برگ، گل و میوه گیاه، این خواص را در خود دارند. عرق بهارنارنج که از گل های آن به دست می آید در طب گیاهی کاربرد فراوانی دارد.عرق بهارنارنج، دمنوش، چای، شربت بهارنارنج و مربا مواد خوراکی هستند که از بهارنارنج تهیه می شوند.

شهرهای شیراز و مازندران جایگاه اصلی رویش بهار نارنج هستند.

موارد استفاده از شکوفه های بهارنارنج چیست؟
از شکوفه های بهارنارنج در ساخت اسانس و همچنین در عطرسازی استفاده می شود. در تهیه و تولید انواع نوشیدنی های فصلی، مربا، سوهان و گز هم کاربرد دارد. چای و دمنوش بهارنارنج از نوشیدنی های خوش طعم و با کاربرد دارویی فراوان هستند.

خواص بهار نارنج چیست؟
اگر با خواص بهار نارنج آشنا شوید، مشاهده می کنید که چه کاربردی در درمان بسیاری از بیماری ها دارد.

1-بهار نارنج تنظیم کننده قلب است.

2-تقویت کننده معده می باشد.

3-پیشگیری کننده از حمله و تپش قلبی

4-آرام بخش قوی و نشاط آور: بهار نارنج خاصیت آرام بخشی قوی دارد. اگر دچار بی خوابی شبانه و یا مشکلات عصبی شده اید از گل و برگ بهارنارنج استفاده کنید. بهارنارنج تقویت کننده سیستم عصبی می باشد و کاهش دهنده سردردهای عصبی، میگرن، حمله قلبی و تشنج می باشد.

5-رفع مشکلات کلیوی و دفع سنگ کلیه و مثانه: گل و دمنوش بهارنارنج بر طرف کننده قولنج های عصبی و مشکلات کلیوی می باشد. برای دفع سنگ مثانه و کلیه باید از مخلوط عرق بهار نارنج و آب کرفس استفاده شود.

6-موثر در کاهش وزن و لاغری: بهارنارنج و میوه آن آلکالوئید سینافین دارد که سبب افزایش متابولیسم بدن و در نتیجه کاهش اشتها می شود. اگر آب نارنج با دمنوش و یا چای بهار نارنج خورده شود به لاغری و کاهش وزن کمک می کند.

7-تقویت پوست: آب و عصاره نارنج سبب صافی و درخشندگی پوست می شود و همچنین عصاره نارنج تاثیر خوبی در برطرف کردن سیاهی و تیرگی دور چشم دارد. اگر پوست چربی دارید و می خواهید پوستی صاف و بدون جوش و لک داشته باشید، روزانه از دمنوش و چای بهار نارنج به پوست خود بمالید و حتی می توانید آن را بنوشید.

8-اشتها آور: مصرف یک فنجان چای و یا دمنوش بهار نارنج قبل از غذا می تواند سبب بازشدن اشتها شود. بهار نارنج همراه نعناع دردهای شکمی مانند سوء هاضمه، نفخ و اسپاسم شکمی را برطرف می کند.

9-ضد سرطان: آنتی اکسیدان های موجود در بهارنارنج بدن را در مقابل رادیکال های آزاد محافظت می کند و خاصیت ضد التهابی و ضد آلرژی بهارنارنج، چای و دمنوش آن را به یک داروی ضد سرطان تبدیل کرده است.

10-رفع مشکلات یائسگی و مسکن دردهای قاعدگی: به دلیل خاصیت ضد استرس و همچنین ضد ناراحتی های روحی، بهار نارنج یک مسکن فوق العاده در دوران عادت ماهانه است.

11-بهارنارنج برطرف کننده استرس و واکنش های عصبی: مصرف عرق بهار نارنج مانند یک دیازپام سبب دفع استرس و واکنش های عصبی می شود.

12-گلبرگ های بهار نارنج تنظیم کننده فشار خون: بهار نارنج یک تنظیم کننده قوی فشار خون است. افرادی که دارای فشار خون بالا هستند باید در مصرف بهارنارنج اعتدال داشته باشند چون بهار نارنج سبب افزایش فشار خون می شود.

چگونه بهار نارنج خشک برای چای و دمنوش آن تهیه می شود؟
در نیمه دوم اردیبهشت شکوفه های بهار نارنج را می چینند. سپس گلبرگ های آن را جدا کرده و خشک و بسته بندی می شود. معمولا جمع آوری بهارنارنج در صبح زود انجام می شود و در فضای تاریک خشک می کنند. البته برگ های خشک شده بهار نارنج را می توانید از مراکز عرضه به آسانی تهیه کنید.

دمنوش و چای بهار نارنج
در ادامه طرز تهیه و خواص دمنوش و چای بهار نارنج را بیان می کنیم. چای و دمنوش بهار نارنج از نظر خواص تفاوتی با یکدیگر ندارند فقط غلظت چای بهار نارنج کمتر از دمنوش آن است.

روش تهیه چای بهارنارنج:

برای تهیه چای بهار نارنج ابتدا ده گرم ازگل بهارنارنج را به مدت بیست دقیقه با دو لیوان آبجوش بجوشانید، سپس آن را صاف کنید و با یک قاشق عسل میل کنید.

روش تهیه دمنوش بهار نارنج:

دو قاشق غذا خوری گلبرگ بهار نارنج خشک شده را همراه با دو لیوان آب جوش در قوری ریخته و اجازه دهید 15 دقیقه دمنوش دم بکشد. بعد از این مدت زمان، دمنوش آماده است. این دمنوش معطر تلخی کمی دارد اما می توان آن را با نبات، عسل و کشمش نوشید.

اگر گیاه خشک شده بهار نارنج را به چای مصرفی روزانه خود اضافه کنیم طعم دلپذیری به چای سیاه خواهد داد.

خواص دمنوش بهار نارنج
افرادی هستند که دمنوش را به خوردن نوشیدنی های سرد ترجیح می دهند. دمنوش بهار نارنج ضمن طعم مطبوعی که دارد، داروی موثری برای برخی بیماری ها می باشد.

1-دمنوش بهار نارنج و اختلالات خواب:

اگر خواب آرام ندارید می توانید شبها مقداری دمنوش بهار نارنج میل کنید. البته در مصرف این دمنوش زیاده روی نکنید.

2-درمان اختلالات گوارشی با استفاده از دمنوش بهار نارنج:

نوشیدن دمنوش بهارنارنج تقویت کننده معده و اشتها آور است. از خواص دیگر این دمنوش آرام کننده دردهای متوالی شکمی و همچنین درمان کننده سوء هاضمه، دردهای نفخ معده، اسپاسم و سکسکه است.

3-بهبود رفتار: بسیاری از افراد با گرم شدن هوا در تابستان تغییر در رفتار و خلق و خو خواهند داشت اگر می خواهید گرما چنین تاثیری را بر شما نداشته باشد می توانید دمنوش و یا عرق بهار نارنج را با آب خنک و یک قاشق سکنجبین میل کنید.

4-آرامش اعصاب با دمنوش بهار نارنج:

مصرف دمنوش بهار نارنج سبب کاهش اضطراب، ایجاد آرامش، کاهش تحریکات عصبی و برطرف کننده افسردگی و غم می باشد.

5-تسکین و درمان سردردهای عصبی و میگرن:

در طب سنتی از دمنوش بهار نارنج به عنوان تسکین میگرن و سردردهای عصبی استفاده می شود.

6-پیشگیری از حمله قلبی و کنترل تشنج ها با استفاده از دمنوش بهار نارنج:

دمنوش بهار نارنج فشار خون را تنظیم می کند و با افزایش گردش خون در رگ های قلبی از ایجاد سکته های ناگهانی پیشگیری می کند و همچنین تپش نامنظم قلب را برطرف می کند.

7-خاصیت ضد سرطان:

دمنوش بهارنارنج خاصیت ضد التهاب و ضد آلرژی دارد و به دلیل داشتن خاصیت ضد التهابی در درمان و پیشگیری از ابتلا به سرطان مفید است.

عرق بهار نارنج و خواص آن
عرق بهارنارنج دارای طبیعت گرم و خشک است. عرق بهارنارنج داروی موثری در کاهش استرس و اضطراب و همچنین مفرح و تقویت کننده قلب و مغز است. محققین برای مقایسه تاثیر عرق بهارنارنج و دیازپام آزمایشی را بر روی 60 نفر از بیمارانی که باید جراحی می شدند و بین 14 تا 48 ساله بودند، انجام دادند.

در این تحقیق بیماران را به دو گروه 30 نفره تقسیم کردند، به یک گروه 100 سی سی عرق بهار نارنج دادند و به گروه دوم یک قرص 5 میلی گرمی دیازپام محلول در 100 سی سی آب دادند، در پایان میزان اضطراب در هر دو گروه کاهش داشت. موضوع مهم در مورد روش نگهداری عرق بهارنارنج این است که به دلیل اینکه خیلی زود فاسد می شود سعی کنید در ظروف مات و به دور از نور خورشید نگهداری شود.

اسانس نرولی چیست؟
در قرن شانزدهم میلادی در ایتالیا ” آنا ماری نرولی” پرنسس ایتالیایی اسانس گل های بهار نارنج را حس کرد. سپس از آن اسانس برای خوشبو کردن دستکش های خود استفاده نمود.امروزه ” نرولی اویل” که از اسانس های گران قیمت در جهان است، از گل های بهارنارنج تهیه می شود. گیاه دارویی بهار نارنج در میان مردم چین علاقمندان فراوانی دارد.

بهار نارنج
عوارض جانبی مصرف بهار نارنج چیست؟
تاکنون هیچ عارضه و ضرری را در مصرف بهارنارنج مشاهده نکرده اند و اطلاعاتی در این زمینه در دسترس نمی باشد و به همین دلیل آن را گیاه دارویی بی ضرر می دانند. البته به دلیل بالا بردن فشار خون افرادی که ناراحتی قلبی و یا فشارخون بالا دارند نباید در مصرف آن زیاده روی کنند. افرادی هم که از داروهای ضد افسردگی استفاده می کنند بهتر است قبل از مصرف عرق بهار نارنج با پزشک خود مشورت کنند.

مربای بهار نارنج
مربای بهار نارنج ازمرباهای بسیار خوشمزه و معطر می باشد که ازگلبرگ های بهار نارنج تهیه می شود.

روش تهیه مربا بهار نارنج:

برای تهیه مربای بهار نارنج می توانید برگ های خشک آن را خریداری نمایید چون به این وسیله تمام سال می توانید این مربای خوشمزه را آماده کنید اما اگر قصد دارید خودتان برگ های بهارنارنج را تهیه کنید باید از روش زیر استفاده نمایید.

ابتدا شکوفه های گیاه را جمع آوری کرده و سپس گلبرگ های آن را از یکدیگر جدا کرده و تمیز شسته شود. سپس گلبرگ ها را با کمی آب بجوشانید تا تلخی آن خارج شود و گلبرگ های سفید باقی بماند. بعد از خارج کردن از آب اول گلبرگ ها را با آب و شکر جوشانده و مصرف کنید.

برای اینکه مربا شکرک نزند کمی آب نارنج به مربای آماده شده اضافه می کنیم.

بهارنارنج را با چه داروهایی نباید مصرف کرد؟
بهارنارنج یک گیاه دارویی است که امکان دارد مانند برخی گیاهان دارویی باعث ایجاد اختلال در عملکرد برخی از داروهای شیمیایی شود.

بیماران خاص و افرادی که از داروهای افسردگی مانند ایتراکونازول، فکسوفنادین ،میدازولام، آمیودارون، لووستاتین، کتوکونازول، دکسترومتورفان، ایندیناویر و پروکائین آمید، دیزوپیرامید، کینیدین، تیوریدازین استفاده می کنند و مایل به مصرف بهار نارنج هستند قبل از مصرف حتما با پزشک خود مشورت کنند.

میزان مناسب مصرف بهار نارنج
زیاده روی در مصرف همه گیاهان دارویی ممکن است مشکل ساز باشد، بهار نارنج هم ممکن است این خطر را داشته باشد، البته تاکنون اطلاعاتی در مورد مصرف بهار نارنج و بروز مشکلات در اختیار نداریم.

مسئله مهم این است که همیشه سعی کنید بهار نارنج را از مراکز معتبر خریداری نمایید که برچسب معتبر دارند تا به سلامت محصول اطمینان کافی داشته باشید.

گلاب مصلح بهارنارنج است اگر در مصرف بهارنارنج زیاده روی کردید می توانید کمی گلاب بنوشید تا آسیب بهارنارنج از بین برود.

جمع بندی
خواص بهار نارنج برای پوست
آب و عصاره نارنج سبب صافی و درخشندگی پوست می شود و همچنین عصاره نارنج تاثیر خوبی در برطرف کردن سیاهی و تیرگی دور چشم دارد.

گرفتن تلخی دمنوش بهار نارنج
این دمنوش معطر تلخی کمی دارد اما می توان آن را با نبات، عسل و کشمش نوشید.

خواص بهار نارنج برای اعصاب
مصرف دمنوش بهار نارنج سبب کاهش اضطراب، ایجاد آرامش، کاهش تحریکات عصبی و برطرف کننده افسردگی و غم می باشد.

طبع بهار نارنج
بهارنارنج دارای طبع گرم و خشک است، اما برای افراد با طبع سرد هم بسیار مناسب است.

  • مصطفی طاهری
  • ۰
  • ۰

چای ارل گری از داستان تا واقعیت

Leave a Comment / مجله چای تیسنس / By 

چای ارل گری چیست؟
چای ارل گری یک از محبوب‌ترین و فاخرترین انواع چای در دنیا است.

اگر به منابع مختلف مراجعه کنید خواهید دید که تعریف‌های متفاوت و انواع مختلفی از این نوشیدنی ارائه شده است.

در یک پاسخ اساسی و کاملاً درست به سؤال چای ارل گری چیست می‌توان چنین پاسخ داد:

چای ارل گری چای سیاهی است که به آن عصاره‌ی برگاموت یا برگ‌های خشک برگاموت اضافه شده باشد. این چای نیز مانند اکثر چای‌ها از گیاهی به نام «کاملیا سینن سیز» (Camellia Sinensis) فرآوری می‌شود. چای آن معمولاً (و نه همیشه) از چای چینی بوده و به آن پوست یا عصاره‌ی برگاموت اضافه می‌شود.این تعریف اصلی از انواع چای‌های ارل گری و ویژگی مشترک همه‌ی انواع آن است.

این چای در حقیقت در طبقه‌بندی چای‌های عطر دار قرار می‌گیرد.

امکان دارد در برخی از انواع ارل گری، عصاره‌ها و عناصر دیگری علاوه بر عصاره‌ی برگاموت مانند پوست پرتقال، وانیل و گل گندم (cornflower) و نظایر آن نیز به چای سیاه اضافه شود؛ ولی ویژگی اصلی آن اضافه کردن عصاره‌ی برگاموت به چای سیاه است.

برگاموت
برگاموت و چای برگاموت چیست؟
نزدیک‌ترین کلمه به «برگاموت» (Bergamot) در زبان فارسی «ترنج» است. اسم علمی برگاموت (Monarda didyma) است و چون رایحه‌ی ترنج دارد در زبان انگلیسی به آن (Bergamot) گفته می‌شود.

برگاموت در اصل از خانواده‌ی نارنج است.

از هزاران سال پیش، اجزای برگاموت به شکل‌های مختلف (عصاره، مربا) مورد استفاده‌ی انسان قرار گرفته است وعصاره‌ی برگاموت از پوست آن به دست می‌آید.

از آنجا که در نوشیدنی مورد بحث ما یعنی ارل گری، عصاره‌ی برگاموت مورد استفاده قرار می‌گیرد فواید آن را در قسمت فواید چای ارل گری توضیح خواهیم داد.

یک توضیح ضروری
به چای ارل گری چای برگاموت نیز می‌گویند و این موضوع باعث می‌شود که برخی افراد سردرگم شوند.

قضیه از این قرار است که چای ارل گری در حقیقت چای سیاهی است که به آن عصاره‌ی برگاموت اضافه شده باشد؛ از طرف دیگر، می‌توان از خودِ برگ تازه، خشک و یا دانه‌های برگاموت هم چای درست کرد که در این صورت نیز طعم آن شبیه به چای سیاهی که به آن عصاره‌ی برگاموت اضافه شده یعنی چای ارل گری خواهد بود.

بهتر است به چایی که فقط از اجزای برگاموت ساخته شده چای برگاموت بگوییم و چای سیاهی را که به آن عصاره‌ی برگاموت افزوده شده را ارل گری بنامیم تا این دو باهم اشتباه نشوند.

اما اسم چای ارل گری از کجا پدید آمده است؟

چای ارل گری
تاریخچه
این چای، اسم خودش را از یکی از نخست وزیران انگلستان به اسم «ارل چارلز گری» (Earl Charles Grey) گرفته است که از سال 1830 تا 1834 نخست وزیر بریتانیا بود.

این شخص برای اولین بار عصاره‌ی برگاموت را به چای سیاه اضافه کرد، البته انگلیسی‌ها چای را به‌طور خالص و هم با شیر یا با خامه مصرف می‌کردند که این سنت هنوز هم در انگلستان رواج دارد.

داستان این چای چند روایت دارد:

طبق روایت اول، چارلز گری جان پسرِ یک چینی را که در حال غرق شدن بوده نجات می‌دهد و پدر آن شخص این هدیه را به او می‌دهد. (در روایتی دیگر، چارلز گری جان یک دیپلمات چینی را نجات می‌دهد و او این چای را به او هدیه می‌کند).

چارلز گری از طعم آن چای بسیار خوشش می‌آید و بعد از تمام شدن آن چای از آشپزان خود می‌خواهد که چایی شبیه به آن برایش تهیه کنند.آشپزانِ این نخست وزیرِ چای خور هم سرانجام عصاره‌ی برگاموت را به چای سیاه اضافه می‌کنند تا طعمی شبیه به چای مورد نظر او تهیه کرده باشند.

روایتی دیگر هم حاکی از آن است که خودِ چارلز گری عصاره‌ی برگاموت را به چای سیاه اضافه کرده است.

در سده‌های پیش این چای تا سالیان سال یک چای بسیار اشرافی و مختص مقامات عالی بود و در ظروف چای‌خوریِ خاص و گران‌بها سِرو می‌شد؛ اما امروزه جزو محبوب‌ترین چای‌هایی است که در دسترس همه قرار دارد و اصولاً و نه اصالتاً یک چای انگلیسی محسوب می‌شود.

فواید چای ارل گری
در مورد فواید این چای مواردی را که برخی از منابع رسمی جهانی تأیید کرده‌اند در اینجا ذکر می‌کنیم.

غنی بودن این چای از نظر داشتن «پلی فنول» ها ثابت شده است.این پلی فنول‌ها به‌شدت با رادیکال‌های آزاد که باعث تخریب سلول‌های بدن می‌شوند مبارزه می‌کنند.
این چای حاوی مقدار زیادی «آنتی‌اکسیدان» است که برای سلامتی بدن بسیار مفید است و خاصیت ضد سرطان به آن می‌دهد.
ارل گری خطر و احتمال بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد. این کار از طریق کاهش دادن فشار خون و کلسترول بد خون انجام می‌شود.
این چای اثر داروهای کاهش کلسترول خون را بیشتر می‌کند.
ارل گری سیستم گوارش انسان را به خاطر داشتن «فلاوونوئید» (flavonoid) تقویت می‌کند و اسهال را درمان می‌کند.
مضرات چای ارل گری
مضرات این نوشیدنی وقتی محتمل است که در مصرف آن زیاده‌روی شود. این زیاده‌روی البته در آزمایش‌ها عبارت از مصرف 16 فنجان چای در 24 ساعت بوده!

برخی از زیان‌های احتمالی مصرف بیش از حد ارل گری که می‌تواند ناشی از ویژگی موادی در آن باشد که جذب پتاسیم را با مشکل روبرو می‌کند عبارتند از:

گرفتگی‌های ماهیچه‌های بدن
تاریِ دید
ایجاد مانع در جذب آهنِ موجود در مواد غذایی به بدن انسان.
به دلیل وجود کافئین در چای ارل گری، افرادی که دچار استرس زیاد، افسردگی و رعشه هستند باید در مصرف آن دقت کنند.
نظر به مشخص نبودن اثرات آن در دوران بارداری، خانم‌های باردار از مصرف آن خودداری کنند و بیماران با پزشک خود مشورت کنند.
دم کردن چای ارل گری
این چای را در دمای معتدل و دور از نور نگهداری کنید و ترجیحاً در قوری استیل یا شیشه‌ای دم کنید.
یک قاشق چای‌خوری برای هر فنجان از چای آن معمولاً کافی است.
در کشورهای اروپایی چای کیسه‌ای ارل گری را به مدت 3 تا 5 دقیقه در آب جوش قرار می‌دهند؛ یا به‌ صورت خشک به همین مدت طبق شرایط گفته شده دم کرده و بعد از گذراندن آن از صافی می‌نوشند.
جمع بندی
مضرات چای ارل گری
گرفتگی‌های ماهیچه‌های بدن
تاریِ دید
ایجاد مانع در جذب آهنِ موجود در مواد غذایی به بدن انسان.
به دلیل وجود کافئین در چای ارل گری، افرادی که دچار استرس زیاد، افسردگی و رعشه هستند باید در مصرف آن دقت کنند.

چای ارل گری چیست؟
چای ارل گری در اصل، ترکیبی از چای سیاه (در بیشتر موارد، چای سیاه چینی) و عصاره یا برگ‌های خشک برگاموت است.

  • مصطفی طاهری
  • ۰
  • ۰

افتیمون چیست؟

افتیمون چیست؟

Leave a Comment / مجله چای تیسنس / By 

گیاه دارویی افتیمون با نام انگلیسی Cuscuta epithymum و نام علمی Cuscuta مشهور می باشد. این گیاه سالهاست که در آسیا، اروپا و مناطق مختلف جهان به عنوان داروی سنتی، در طب سنتی برای درمان بیماری ها استفاده می شود. افتیمون در زبان فارسی اسامی دیگری هم مانند آفتیمون، افینیمون، ترشک و شکوفا دارند. در زبان یونانی افتیمون به شعرالضبع، در زبان عربی دواءالجنون، رومیان شیون، در زبان هندی امل بیل یا اکاس بیل و در زبان سریانی به سورمو مشهور است.

افتیمون یک نوع گیاه بدون ریشه، یک ساله، علفی و از تیره پیچک ها Convolvulaceae است. ارتفاع این گیاه به یک متر می رسد.

این گیاه در مکان های نیمه سایه و یا حتی بدون سایه البته با خاک مرطوب به آسانی رشد می کند و به دلیل نداشتن کلروفیل به حالت انگل بر روی برخی از گیاهان علفی رشد می کند تا ازگیاه میزبان تغذیه کند. به این نوع گیاهان که به دور گیاهان دیگر می پیچند “سس” گفته می شود.

شکل ظاهری این گیاه نباتی و سرخ رنگ است. این گیاه را از بهار تا تابستان می توان در مکان های مختلف مشاهده کرد و در تمامی قاره ها بجز قطب جنوب کاشته می شود. افتیمون دارای گل های سرخ با ریشه های بسیار نازک مثل مو است. این گیاه دارای میوه ای به اندازه دانه شاهدانه و زرد رنگ است و دانه های داخل میوه ریزتر از دانه های خردل و به رنگ قرمز مایل به زرد است.

طعم این گیاه تند و تلخ است. این گیاه دارویی، در فصل بهار به حالت انگل بر روی گیاهان روئیده در مزارع، رشد می کند و همچنین در بیابان ها در کنار بوته های تیغ رشد می کند و روی آنها را مانند تار عنکبوت می پوشاند و تا پایان تابستان در حالی که بوته های تیغ، ضعیف شدند، رشد می کند و همچنان گل و بذر تولید می کند.

گیاه افتیمون در بسیاری از مناطق مختلف زمین می روید و حتی تا ارتفاع 2000 متری در دامنه کوه ها دیده می شود. افتیمون دارای گونه های مختلف است مانند گونه ای که در اطراف تهران، دامنه های البرز، کندوان، کرج، دیلمان و پل زنگونه در مزارع غلات رشد می کنند و یا روی گیاه Lactuca Orientalis، در اصفهان، شوش، همدان و ازنا می روید.

در کازرون فارس انگل گیاه Vicia است یعنی با خوابیدن بر روی این گیاه رشد می کند. گونه های دیگری از گیاه، در کوه لاله زار روی آزر و ابریشم، رشد می کند و در جزیره قشم، هرمز و کرمان در کوه جوپار، بر روی “هاو” یا “آر تمیز”، و همچنین در بندر عباس انگل روی شنبلیله می باشد.

گیاه دارویی افتیمون بر روی گیاهانی مانند بومادران، گیاهان خانواده نیلوفر صحرایی، یونجه، سرو کوهی، گیاه شیر پنیر و برخی دیگر از گیاهان رشد می کند. بررسی های فراوانی درباره این گیاه دارویی تاکنون انجام شده است اما باید بدانیم که هنوز هم بر روی بسیاری از جنبه های این گیاه تحقیقات کافی انجام نشده است و همچنان در حال بررسی است.

گیاه افتیمون با گیاه کشوث که در بیشتر عطاری ها فروخته می شود، از نظرماهیتی چه تفاوتی دارد؟
کشوث نوعی گیاه پیچک است که بسیار شبیه افتیمون است و معمولا با هم اشتباه گرفته می شوند. این دو نوع گیاه ازنظر ظاهری شباهت فراوانی با یکدیگر دارند اما ازنظر خواص، کاملا متفاوت هستند، و همچنین از نظر ساختار هم تفاوت هایی دارند. اما متاسفانه در اکثر عطاری های در سطح شهر، گیاه کشوت به جای افتیمون در اختیار مردم قرار می گیرد و مشکلاتی را در موقع مصرف ایجاد می کند.

در ادامه به برخی از این تفاوت ها اشاره خواهیم کرد:
1-رنگ گل افتیمون سرخ مایل به قرمز ولی رنگ گل کشوث سرخ مایل به سفیدی می باشد.

2-رنگ تخم افتیمون سرخ مایل به زردی اما رنگ تخم کشوث سرخ مایل به سفیدی است.

3-تخم افتیمون ریزتر از خردل اما تخم کشوث از تخم ترب ریزتر است. (تخم خردل یک سوم تخم ترب هست).

4-گیاه افتیمون برگ دارد اما گیاه کشوث بدون برگ است.

ترکیبات شیمیایی گیاه افتیمون
گیاهانی که مانند افتیمون بر روی گیاهان دیگر رشد می کنند، خواص متفاوتی با توجه به گیاه میزبان دارند یعنی خاصیت دارویی آن بستگی به خاصیت دارویی گیاهی که به دور آن پیچیده است دارد. به همین دلیل اگر گیاه پایه آنها از گیاهان دارویی باشند اثرات درمانی بیشتری خواهند داشت. ترکیبات شیمیایی این گیاه شامل مانیتول، کامفن، بتا، دی، بورنیل استات، دولسیتول و کاریولفن است.

خاصیت درمانی افتیمون بستگی به نوع گیاه میزبان ( گیاهی که به دور آن می پیچد) دارد.

خواص دارویی گیاه افتیمون چیست و روش استفاده از آن برای درمان و یا کاهش انواع بیماری ها چگونه است؟
گیاه پیچک افتیمون دارای خواص متعدد دارویی می باشد.به عنوان مسهل کاربرد دارد و همچنین به درمان دردهای مفصلی، بیماری اسکوربوت، بیماری مالیخولیا، درمان لقوه (لرزه در اندام)، خواب رفتن اعضای بدن، سردردهای مزمن، باد معده و دفع انگل کمک می کند.

جوشانده ساقه افتیمون به درمان مشکلات کلیه، طحال، اختلالات کبدی، زردی، مشکلات ادراری و سیاتیک کمک خواهد کرد. همچنین یک گیاه ضد سرطان و داروی خاص در درمان نقرس نیز می باشد.

روش استفاده از افتیمون برای درمان و یا کاهش انواع بیماری ها چگونه است؟
برای رفع یبوست و زخم معده روزانه یک مثقال از گیاه افتیمون را جوشانده و میل کنید. می توانید آن را شیرین کرده و سپس میل کنید.
برای نشاط روح، از بین رفتن ترس و وحشت، تشنج، دلهره، اضطراب، عصبانیت، کابوس، مالیخولیا و صرع مناسب است ساییده شده گیاه افتیمون را با عسل مخلوط کرده و به حالت خمیر، صبح و عصر یک قاشق چای خوری میل کنید.
یک مثقال از جوشانده آن با نبات برای گوارش و رفع سردی معده مفید است.
اگر از گیاه افتیمون به صورت دم کرده بخورید، خون را صاف و سودا و بلغم را از بین می برد.
مصرف افتیمون مدر و قاعده آور است و موثر در درمان لقوه، درد مفاصل و خواب رفتن اعضای بدن می باشد. گاهی بر اثر تفکر زیاد دچار سردرد می شوید این گیاه داروی مناسبی برای این نوع سردرد است. اگر روزانه دو مثقال پودر خشک شده افتیمون را در یک لیوان شیر خیسانده و سپس با 75 گرم سکنجبین مخلوط کنید و طی 7 روز میل کنید اینگونه سردردها درمان می شوند.
برای جنون مانیا و افراد سالمند وهمچنین مزاج های سوداوی موثر است. مصرف این گیاه از پیشرفت سرطان هم می تواند جلوگیری کند. پزشکان قدیمی با استفاده از افتیمون بیماری اسکوربوت را درمان می کردند.
ضماد افتیمون برای کاهش درد مفاصل مفید است.
روش کاشت و تکثیر افتیمون
گیاه افتیمون از بذر آن به وجود می آید. هر بوته گیاه افتیمون تقریبا 3000 بذر تولید می کند که این بذرها معمولا به وسیله کودهای حیوانی، باد، آب، حیوانات و حتی ادوات کشاورزی منتشر شده و بعد که در شرایط مساعد قرار می گیرند شروع به جوانه زدن می کنند. این بذرها موج دار و نامنظم و همچنین گرد بیضی شکل هستند.

بذر افتیمون قادر است به مدت چندین سال به حالت خواب بماند. بذرها بعد از جوانه زدن به شکل رشته نخ مانندی به طول ده سانتی متر از جوانه ها خارج می شود و در این زمان به دنبال گیاه میزبان می گردد تا به دور آن بپیچد. اما اگر گیاه میزبان را پیدا نکرد پس از گذشت تقریبا 10 الی 15 روز با تمام شدن ذخیره غذایی، از بین می رود. این مسئله نشان می دهد که افتیمون و سایر گیاهان پیچک اگر گیاه میزبان نباشد قادر به ادامه رشد نیستند و این به دلیل نداشتن کلروفیل است که باعث می شود از گیاه میزبان تغذیه کند.

بذر افتیمون قادر است به مدت 10 تا 20 سال در زمین زنده بماند زیرا پوسته خارجی بذر گیاه بسیار محکم و سفت است و عوامل محیطی نمی تواند آسیبی به بذرها وارد کند.

وجود مواد آلی، رطوبت و خاک نرم سبب می شود تعداد بیشتری از بذرها جوانه بزند. جوانه ها بعد از خارج شدن از بذرها و رسیدن به سطح زمین و میزبان، ارتباط خود را با زمین قطع می کند و زمانی هم که از میزبان جدا شود، حتی اگر یک قطعه کوچکی از ساقه بر روی میزبان باقی بماند مجدداً رشد خواهد کرد.

روش استفاده از گیاه افتیمون چگونه است؟
برای استفاده مناسب مقداری از آن را در کیسه ای ریخته و با شعله غیر مستقیم بجوشانید. بعد از دو بار جوشیدن آن را از روی شعله برداشته و کیسه را فشار دهید. محلولی به دست می آید که آماده مصرف است و می توانید به عنوان دم نوش نوش جان کنید..

افتیمون لینت آور است، پس بهتر است آن را با مقدار کم و احتیاط و با مصرف کنید.

عوارض جانبی مصرف گیاه افتیمون
افتیمون برای افراد با مزاج گرم و صفراوی مناسب نیست، این افراد بهتر است با بنفشه و کتیرا مصرف کنند تا دچار عارضه ای نشوند. کودکان، زنان باردار و مادران شیرده بهتر است از مصرف افتیمون خودداری کنند. مصرف زیاد این گیاه ایجاد افسردگی خواهد کرد.

در هنگام مصرف افتیمون باید چند نکته مهم را در نظر گرفت
1-ترکیبات گیاه افتیمون بسیار ضعیف و لطیف هستند پس نباید آن را بسیار نرم کوبید.

2-از زیاد جوشاندن آن خودداری کنید زیرا با جوشاندن زیاد خواص دارویی آن کم می شود، پس بهتر است، کمی بیشتر از دم کردن جوشاند که فقط مواد داروئی گیاه وارد آب شوند.

3-باید افتیمون دور از نور و در جای خنک نگهداری کرد تا خواص خود را از دست ندهد.

میزان مصرف افتیمون
روزانه 15 گرم گیاه افتیمون را بجوشانید و 3 تا 4 بار مصرف کنید. این مقدار از جوشانده را به تدریج و در مدت زمان 10 دقیقه میل کنید.

همان طور که در بالا متذکر شدیم سعی کنید گیاه افتیمون را از مراکز معتبر خریداری نمایید زیرا در اکثر عطاری ها گیاه کشوث را به جای افتیمون به خریداران عرضه می کنند و چون این دو گیاه از نظر خواص درمانی با یکدیگر تفاوت هایی دارند ممکن است شما را دچار مشکلاتی نمایند.

چای مارکت معتبر ترین مرکز خرید انواع داروهای گیاهی می باشد.

جمع بندی
خواص افتیمون برای پوست
افتیمون یک درمان طبیعی برای زیبایی پوست و مو است و این گیاه به صورت دم کرده می‌تواند باعث خوش آب و رنگ شدن پوست می‌شود.

گیاه کشوث
کشوث نوعی گیاه پیچنده به دور گیاهان دیگر است که در اکثر عطاری ها به جای افتیمون فروخته می شود اما این دو گیاه تفاوت هایی در گل و دانه ومیوه دارند که به شناسایی ما کمک می کند. زیرا خواص افتیمون با کشوث متفاوت است

عوارض افتیمون
مصرف زیاد آن باعث افسردگی می شود.
نباید در دوران بارداری و شیردهی استفاده شود.
کودکان زیر ۵سال نباید به هیچ عنوان از آن استفاده نمایند.
افراد گرم مزاج نباید استفاده کنند.

خواص افتیمون
درمان بیماری اسکوربوت (بیماری خونی)
تصفیه کننده خون و مقوی برای کبد
بازکننده گرفتگی ها
مسهل برای افراد سودایی
مسهل صفرا
درمان بیماری های دماغی و عصبانی مانند مالیخولیایی، جنون، کابوس، فالج و لقوه
درمان بی حسی اعضا و درد مفاصل
مفرح قلب
درمان کرم معده و بادها
درمان سردردهای مزمن ناشی از سوداوی و فکری
درمان انزال زودرس
مدر و قاعده اور
درمان تشنج و صرع

  • مصطفی طاهری
  • ۰
  • ۰

گرم نوش چای

گرم نوش چای

Leave a Comment / مجله چای تیسنس / By 

گرم نوش چای 

گرمنوش چای نوعی نوشیدنی است که چای جز اصلی آن است و سایز جز ها از گل، برگ، ساقه، ریشه، دانه، پوستِ میوه یا اجزای دیگر گیاهان دارویی که قابل حل در آب است، به صورت خشک یا تازه مورد استفاده قرار می‌گیرد. دم کردن یا گرفتن عصاره به وسیلهٔ آب متداول‌ترین و قدیمی‌ترین روش به کار بردن داروهای گیاهی است.

در ایران در سال‌های اخیر گرم نوش های چای مورد استقبال و مصرف برخی خانوارها قرار گرفته‌است. این استقبال دلایل مختلفی دارد. برخی برای نفع درمانی از این گرم نوش استفاده می‌کنند. تعدادی برای تنوع بخشیدن به نوشیدنی روزانه، آن را مصرف می‌کنند و بعضی هم به خاطر اینکه گرم نوش را یک نوشیدنی شیک می‌دانند، برای پذیرایی از آن استفاده می‌کنند.

تی سنس مرکز پخش انواع گرم نوش چای در ایران

  • مصطفی طاهری
  • ۰
  • ۰

سرفه به طور ناگهانی و اغلب مکرر اتفاق می‌افتد که به پاکسازی راه‌های هوایی بزرگ از ترشحات، مواد محرک، ذرات خارجی و میکروارگانیسم‌ها کمک می‌‎کند. سرفه می‌تواند به دلیل عفونت سیستم تنفسی مانند سرماخوردگی معمولی، برونشیت‌های حاد، ذات الریه، سیاه سرفه، آنفلوآنزا و سیگار کشیدن یا مشکلات سلامت مانند آسم، توبرکلوزیس (سل) و سرطان ریه باشد. استفاده‌های اساسی از داروهای سنتی برای بیماری‌های مختلف مستند شده است. داروها شامل دارچین، زنجبیل، میخک، هل، عسل، سیر، پیاز، زردچوبه و شیرین بیان هستند. برخی از علائم سرفه شامل خارش گلو، درد و احتقان قفسه سینه است. سرفه کردن مکرر باعث ایجاد التهاب و ناراحتی می شود که به نوبه خود باعث سرفه بیشتر می‌شوند.

– بذر زنیان حاوی حدود ۵۰ درصد تیمول، مونوترپن‌های ضدباکتری و آویشن برای تقویت سیستم ایمنی بدن جهت رفع سرماخوردگی و آنفولانزا و سایر عفونت های ویروسی استفاده می شود. اثر ضددرد زنیان حتی بیشتر از کدئین است و اثر آن به دلیل ترکیب اصلیش کارواکرول است. دارای اثر برونکودیلاتوری (گشادکننده برونش) بر روی راه‌های هوایی افراد آسمی است که قابل مقایسه با اثر تئوفیلین است.

– فرآورده مریم گلی به عنوان یک اسپری کلرهگزیدین/لیدوکائین مؤثر برای درمان گلو دردهای حاد است. موثر بودن اسپری ۱۵ درصد مریم گلی نشان داد که این فرآورده درمانی راحت و ایمن برای بیماران با التهاب گلوی حاد ایجاد می‌کند.

– زنجبیل در طب آیورودا به طور گسترده برای تسکین بیماری‌های بسیاری مانند سوء هاضمه، تهوع، استفراغ، واکنش‌های آلرژیک، سرفه، سرماخوردگی معمول، تب، رینیت‌های آلرژیک، سینوزیت، برونشیت، مشکلات تنفسی، درد، سردرد، کمر درد، دندان درد، لثه متورم استفاده می‌شود. در طب سیدا (سیستم طب سنتی تامیل)، زنجبیل برای کاهش سرفه، تهوع، درد و اسهال توصیه می‌شود. زنجبیل یکی از محبوب‌ترین درمانگرهای طبیعی برای سرفه است. زنجبیل تازه خرد شده با آب جوشانده می‌شود. این محلول گیاهی سه تا چهار مرتبه در روز به منظور بهبود گلو درد، سرفه‌های مداوم و حتی احتقان نوشیده می‌‍‌شود. مقداری آبلیمو و عسل می‌توان به آن اضافه کرد.

 

تی سنس مرکز فروش چای در تهران

  • مصطفی طاهری