قیمت چای

فروشگاه آنلاین و اینترنتی چای

قیمت چای

فروشگاه آنلاین و اینترنتی چای

تی سنس قدیمی ترین فروشگاه چای
پخش انواع چای از تهران به تمام نقاط ایران

021-44447132
09122899005
https://teasense.ir/

۳۲ مطلب در آذر ۱۳۹۹ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

حبیب جهانساز، رئیس سازمان چای کشور در گفتگو با خبرنگار دیارمیرزا در مورد طرح الکترونیکی شدن دفترچه‌های سازمان چای گفت: تمام تلاش ما این است که از مراجعات حضور کاسته و تمام فرآیندها به صورت الکترونیکی انجام شود.

وی با اشاره به اینکه سامانه چایکاران برای پیگیری‌ها به صورت الکترونیکی طراحی شده است، گفت: چایکاران و مسئولان کارخانه چای با کدملی و شماره چایکاری خود می‌توانند به این سامانه مراجعه کنند و اطلاعات ثبت شده اطلاع پیدا نمایند.

جهانساز در مورد صدور دفترچه‌ها برای سال آینده چایکاران نیز گفت: برای این موضوع نیز سامانه‌ای طراحی شده است و آمادگی کامل برای صدور الکترونیکی این دفترچه‌ها را داریم.

رییس سازمان چای کشور با اشاره به اینکه با استفاده از این سامانه در وقت و کاغذ صرفه‌جویی می‌شود، تصریح کرد: همچنین میزان برگ سبز تحویل داده شده، کیفیت و درجه چای نیز ثبت می‌شود.

وی یادآور شد: درشرایط فعلی باید بالغ بر ۵۰ هزار دفترچه صادر می‌شد که هر کدام ۵ هزار تومان هزینه داشت.

جهانساز در ادامه با بیان اینکه ما کشوری هستیم که تقریبا ۳۰ درصد از نیاز داخلی را تامین می‌کنیم، گفت: بنابراین اولویت ما این است که سهم بیشتری از بازاری داخلی را جذب کنیم اما اگر ارزش افزوده‌ای بخواهیم از صادرات به دست آوریم منعی وجود ندارد.

جهانساز ادامه داد: امسال ۵ هزار تن چای صادر شده است که نسبت به سال گذشته یک‌هزار تن افزایش داشته است و واردات چای نیز امسال نسبت به سال گذشته ۳۳ درصد کاهش یافته است.

سرانه مصرف چای حداکثر ۸۰ هزار تن است

رییس سازمان چای کشور در مورد سرانه مصرف چای در کشور گفت: برآیند میزان واردات، صادرات و تولید داخلی سنوات گذشته نشان می‌دهد که سرانه مصرف چای حداکثر ۸۰ هزار تن است که به ازای هر یک نفر یک کیلو چای است.

وی در مورد قاچاق چای در کشور به دیارمیرزا گفت: خوشبختانه جلوی قاچاق گرفته شده و با این حذف چای از گروه کالایی اول و انتقال آن به گروه دومی و استفاده از ارز نیمایی صرف اقتصادی برای قاچاق وجود ندارد.

جهانساز در مورد آلودگی چای خارجی که به کشور وارد می‌شود نیز گفت: همه محصولات خوراکی که وارد کشور می‌شود نمایندگان وزارت بهداشت در ورودی‌های حضور دارند و محصولات را از نظر سلامت بازرسی می‌کنند و کالاهای خوراکی با رعایت اصول بهداشتی و استانداردها وارد کشور می‌شود اما سازمان چای اعتقاد دارد که چای وارداتی آلوده به فلزات سنگین و باقیمانده سموم هستند زیرا کشورهای که چای به کشور ما صادر می‌کنند، چندین بار سمپاشی می‌کنند اما چای داخلی کشور ما اصلا سمپاشی نمی‌شود و چای ایرانی چای نزدیک ارگانیک است.

وی با اشاره به افزایش رغبت کشاورزان به چایکاری افزود: سال گذشته ۵ هزار هکتار اراضی اصلاح و به‌زراعی شده است و ۵۰۰ هکتار از باغات رها شده نیز احیا شده است.

تی سنس 

فروشگاه اینترنتی چای سبز 

  • مصطفی طاهری
  • ۰
  • ۰

پخش چای در بجنوردبورس چای در بجنورد

تی سنس فروشگاه اینترنتی چای  در بجنورد

فروش انواع چای سیاه   در بجنورد

چای سیاه  از محبوب ترین نوشیدنی های جهان است

کافئین و تانین = آرام بخش دستگاه عصبی.

تئوفیلین = ساختاری مانند کافئین دارد که در چای سبز و سیاه موجود است , شل کردن عضلا‌ت، افزایش دهنده جریان خون در کلیه‌ها , افزایش انقباض پذیری و کارایی عضلا‌ت قلب، تنظیم ضربان قلب، کاهش فشار خون و اثرات التهابی.

تیانین = طعم دهنده چای است.

کاتچین = در چای سبز و سیاه وجود دارد اما در چای سبز بیشتر است , این ماده ضد سرطان , کاهش دهنده چربی بدخون و ضد ویروس است و ازافزایش قند خون جلوگیری می کند.

فلوراید و فلووانوئید که سبب استحکام دندان است و از ایجاد بوی‌بددهان پیشگیری می کند.

ویتامین های B کمپلکس C , و E نیز در چای وجود دارد.

ویتامین C که کاهش دهنده اضطراب است و علا‌ئم سرماخوردگی را برطرف می کند.

ویتامین ب کمپلکس و ویتامین ای نیز سبب بهبود سوخت و ساز بدن می شود.

رفع خواب آلودگی , تقویت نیروی فکر , گوارش بهتر غذا و کاهش علا‌ئم میگرن از دیگر خواصل مهم چای است.

فروش انواع چای سر گل بهاره ممتاز  در بجنورد

چای سیاه سرگل بهاره همان چای ممتاز بهاره است که از غنچه و برگ بالایی بوته‌ی چای در فصل بهار تولید می شود و چون در تولید این نوع چای از برگ های جوان روی بوته چای در فصل بهار استفاده می شود به آن چای سیاه سرگل بهاره هم گفته می شود.این محصول بواسطه برداشت در فصل بهار و یا اصطلاحا چین اول، حاوی مواد مغذی بسیار زیادی بوده که بیشترین فواید را برای سلامت و زیبایی دارد.

 

چای سیاه سوزنی یا همان چای لیزری  در بجنورد

کیفیت چای سیاه سوزنی ایرانی درصورتیکه بطورصحیح دم کشیده شود، کمتراز انواع چایی های مرغوب و برتر دیگر نبوده و فقط در میزان چای خشکی که درقوری ریخته می شود با چایی های دیگر متفاوت می باشد که باید یک قاشق بیشتر ریخته شود. در چای قلم، ساقه های فوقانی نگهدارنده ی شاخسارها (جوانبرگ) چای نیز بطور پراکنده در آن پخش بوده و درهنگام دم کشیدن چای، تراوش مواد مفید و سودمند ساقک های خشک شده، رنگ و عطر خاصی به نوشیدنی می دهد که علاوه بر ظاهری بسیار زیبا و جذاب، عطر نوشیدنی را دلچسب تر و با طراوت می نماید.

 چای سیاه شکسته ممتاز  در بجنورد

از محصولات تی سنس می توان به چای سیاه شکسته ممتاز اشاره نمود که از بهترین نوع برگ چای ممتاز بهاره تولید شده و فاقد هرگونه رنگ و طعم دهنده های غیر مجاز است.

این محصول تی سنس یکی از بهترین محصولات چای ایرانی می باشد .این چای بدلیل عطر و طعم بسیار خوب و همچنین رنگدهی طبیعی بالا یکی از پرفروش ترین محصولات چای ایرانی می باشد.

چای سیاه باروتی  در بجنورد

چای سیاه باروتی همان چای سیاه است که طی مراحلی به گلوله های ریز سیاه رنگ تبدیل شده است. چای باروتی را در ایران بیشتر به نام چای کله مورچه یا سی تی سی میشناسند. دلیل نامگذاری چای باروتی یا کله مورچه به این دلیل است که دانه های این چای گلوله ای شکل هستند و به سر مورچه شبیه اند. جالب است بدانید که این چای هم از برگ های گیاه کاملیا سیننسیس تهیه میشود و پایه تولید این چای همان گیاهی است که چای های سیاه، سبز و سفید از آن تهیه میشود و تنها تفاوت آن روش تهیه و به دست آوردن شکل گلوله ای چای باروتی است.

چای سیاه قلم درشت  در بجنورد

یک نوع چای سیاه با ظاهری درشت تر از سایر انواع چای سیاه و طعم و رنگی منحصر به فرد. اولین ویژگی مطرح شده در مورد این نوع چای قرار گرفتند آن در دسته بندی چای های سیاه است. چای سیاه و سبز و حتی اولونگ همگی از گیاه کاملیا سیننسیس تولید می شوند و تفاوت آن ها در شیوه تهیه است. برای تولید چای سیاه بر خلاف چای سبز، گیاه قبل از خشک شدن یک دوره تخمیر (اکسایش) را تجربه می کند و بعد خشک می شود. واژه قلم که در معرفی این نوع چای به کار رفته است حاکی از خصوصیات فیزیکی چای و همچنین قسمتی از گیاه چای است که در تهیه آن مورد استفاده قرار گرفته است. چای قلم از قسمت ساقه گیاه چای تولید شده است. و در مورد قلم درشت بودن این نوع از چای باید بگوییم که چای قلم در بازار چای به دو دسته قلم درشت و قلم متوسط تقسیم می شود. این دو دسته میزان کوچک و بزرگ بودن دانه های چای را بیان می کنند. اما این که بزرگی و کوچکی دانه های چای سیاه چه تأثیری دارند را بعداَ بررسی خواهیم کرد. در آخر واژه بهاره اخرین ویژگی این نوع چای است. چای در سه فصل بهار، تابستان و پاییز برداشت می شود.

چای سیاه قلم ریز  در بجنورد

چای سیاه قلم ریز ایرانی ازجمله محصولات پرطرفدارکارخانه های چای سازی خطه سرسبز و باطراوت بویژه دراستان گیلان بوده که به دلیل شهرت خوش طعمی، درمیان هموطنان عزیز، با استقبال فراوانی همراه می باشد. چای سنتی قلم درشت ترین چایی ایرانی می باشد.

کیفیت چای قلم ایرانی درصورتیکه بطور صحیح دم کشیده شود، کمتراز انواع چایی های مرغوب و برتر دیگر نبوده و فقط در میزان چای خشکی که درقوری ریخته می شود با چایی های دیگر متفاوت می باشد که باید یک قاشق بیشتر ریخته شود. درچای قلم، ساقه های فوقانی نگهدارنده ی شاخسارها (جوانبرگ) چای نیز بطور پراکنده در آن پخش بوده و درهنگام دم کشیدن چای، تراوش مواد مفید و سودمند ساقک های خشک شده، رنگ و عطر خاصی به نوشیدنی می دهد که علاوه بر ظاهری بسیار زیبا و جذاب، عطر نوشیدنی را دلچسب تر و با طراوت می نماید.

چوب چای  در بجنورد

بی تردید هموطنان عزیز اطلاع دارند که مردم سخت کوش و زحمتکش شمال کشور غالبا به شیوه های دستی و سنتی برگ سبز چای را برداشت می کنند و در هنگام برداشت به این شیوه غالبا غنچه فوقانی  چای با برگ های اول، دوم، سوم و گاهی با برگ چهارم چای همراه است که همه اجزای فوق به ساقه نگهدارنده در قسمت فوقانی متصل بوده و سپس درمراحل چایسازی، تعدادی ازخرده های ساقه، درهنگام غربال گری چای سیاه تولید شده به صورت پراکنده به مقدار متفاوت در انواع درجه بندی شده چای سیاه باقی مانده و این مقدار در چای سرگل و ممتاز به کمترین میزان خود می رسد و در چای قلم و شکسته و باروتی به ترتیب در مقادیر بیشتری وجود دارد. مردم بومی منطقه نیز قریب به یقین به علت خاصیت های مفید وسودمند ساقه های خرد شده، سعی ننموده اند که ساقه زدایی را بطور کامل از چای تولید شده انجام دهند.

چای سبز  در بجنورد

چای سبز از متداول ترین نوشیدنی ها در آسیا بخصوص آسیای شرقی است. بزرگترین تولید کننده ی چای سبز در دنیا کشور چین است. هر چند در ایران هم چای سبز ایرانی مرغوب تولید می شود.

چای سبز شکسته ممتاز   در بجنورد

این نوع چای سبز که در درجه ی عالی قرار دارد، کیفیتی نظیر چای سرگل دارد، با این تفاوت که درصد خلوص آن کمتر می باشد و در کارخانه چای، توسط فیلتر های مخصوص جداسازی می شود. زمان دم این نوع چای کمی بیشتر از چای سرگل بوده و از ماندگاری کمتری برخوردار است. ولی اگر به روش درست و با آب مناسبی دم شود، از نظر طعم تفاوت چندانی با چای سرگل نخواهد داشت.

چای سبز قلم ممتاز  در بجنورد

ترکیبی از ساقه و برگ های درشت چای می باشد. این چای پس از دم کشیدن عطر و طعمی خوش دارد که برای طرفداران چای سبز انتخاب مناسبی است. این محصول با حفظ کیفیت و خواص چای سبز و مقداری مقرون بصرفه تر عرضه میشود. برای دم کردن چای سبز کافیست یک قاشق از این چای را در قوری ریخته و یک لیوان آب جوش زلال به قوری اضافه کنید و پس از پنج الی هفت دقیقه میل نمایید. تفاوت این چای با نوع ممتاز خود در ساقه های موجود در آن و اندازه درشت برگ ها است. این نکته باعث تفاوت در قیمت این محصولات نیز شده است. چای سبز برخلاف چای سیاه تخمیر نمیشود. به عبارتی فرآیند تخمیر از آن حذف شده و حالت سبزی برگ ها را در خود نگه میدارد.

چای سفید  در بجنورد

 چای سفید، از برگ های چای رسیده به دست می آید. وقتی غنچه چای هنوز باز نشده است، آن را می چینند و قبل از این که برگ های چای خشک شوند، آنها را بخار می دهند. چای سفید نسبت به دیگر انواع چای در مقادیر کمتری تولید شده و از این جهت قیمت آن گران‌تر تمام میشود. نام‌گذاری چای سفید ، ناشی از پرزهای سفید نقره‌ای جوانه‌های نشکفته گیاه چای است که به آن سفید می دهد، هر چند دم کرده آن به رنگ زرد کم رنگ است. میزان کافئین موجود در چای سفید در مقایسه با چای سبز یا چای سیاه بسیار کم‌تر است. در هر فنجان از چای‌سفید تنها ۲۸ میلی‌گرم کافئین وجود دارد. چای سفید دارای مقدار زیادی کاتشین است. کاتشین باعث کاهش بیماری های قلبی عروقی، سرطان ها ، سکته ها،دیابت و خطرات حاصل از اشعه ماورای بنفش بر پوست می گردد

گرمنوش چای  در بجنورد

 نوعی نوشیدنی است که چای جز اصلی آن است و سایز جز ها از گل، برگ، ساقه، ریشه، دانه، پوستِ میوه یا اجزای دیگر گیاهان دارویی که قابل حل در آب است، به صورت خشک یا تازه مورد استفاده قرار می‌گیرد. دم کردن یا گرفتن عصاره به وسیلهٔ آب متداول‌ترین و قدیمی‌ترین روش به کار بردن داروهای گیاهی است.

چای سیاه میخک  در بجنورد

یک وقت های دلم فقط چای سیاه میخواد برای غروب های زمستون،با عطر میخک که عالیه ، حتما امتحان بکنید.
میخک عطر تندی و گرمی دارد برای همین خیلی کم باید مصرف شود .

چای دارچین  در بجنورد

مخلوط چای سیاه و دارچین نیوشا از خواص دارچین از جمله تقویت سیستم ایمنی بدن در مقابل بیماری هاست و همچنین کاهش و تسکین دردهای عضلانی بهره مند می باشد. عطر و طعم بی نظیر چای دارچین درکنار ویژگی های بی شمار آن به محبوبیت این محصول افزوده است.

چای سیاه هل  در بجنورد

گرمنوش چای سیاه هل یکی دیگر از دمنوش های مفید و خوش طعم محصولات تی سنس است. مصرف گرمنوش چای سیاه هل تی سنس سبب خوشبو شدن دهان شده و زخم های دهان را بهبود می‌دهد. گرمنوش هل تی سنس همچنین تب را کاهش و سرماخوردگی را درمان می‌کند. این دمنوش تسکین دهنده درد روماتیسم است. یکی از خواص ویژه و بسیار ارزشمند چای هل، جلوگیری از تشکیل خلط در گلو است. دانه های هل خاصیت داروی اکسپکتورانت را دارد و سینوس ها و برونش ها، بینی و سینه را از خلط و ترشحات اضافی پاک می کند. هل همان طور که ذکر شد خواص گرمابخش و انرژی زا دارد از این رو به بهبود روحیه و بازیابی انرژی و توان از دست رفته کمک می کند. گرمنوش چای سیاه هل تی سنس از ترکیب هل و چای سیاه به دست آمده و جزو گرمنوش های مخلوط چای سیاه است.

چای سیاه گل محمدی  در بجنورد

چای گل سیاه یا گرمنوش گل محمدی یک نوشیدنی معطر و فوق‌العاده با خواص مثال‌زدنی و پرخاصیت برای آن‌هایی است که علاقه‌مند به نوشیدنی‌های گرم هستند. شما می‌توانید از این گلبرگ‌های خوش‌رنگ و معطر چای تهیه کرده و یک نوشیدنی صد درصد ایرانی و آرام‌بخش تهیه کنید.

چای سیاه به لیمو  در بجنورد

چای سیاه یکی از محبوب‌ترین نوشیدنی‌های دنیا است که ترکیبات متنوعی از آن، با دیگر گیاهان معطر و دارویی وجود دارد. از این رو تی سنس ، محصول مخلوط چای سیاه و گیاه به‌لیمو را به بازار عرضه کرده است. این چای علاوه بر طعم بی‌نظیر و عطر عالی، خواص بسیاری نیز دارد. به‌لیمو از خوشبوترین گیاهان دارویی است و ترکیب آن با چای سیاه سیلان، عطری مشابه لیمو می‌دهد. به لیمو گیاهی با برگ‌های سبز معطر است که خواص دارویی و درمانی بسیاری دارد. پس از چیدن برگ‌های به‌لیمو به صورت تازه یا خشک‌ شده، می‌توان از آن استفاده کرد. این چای، فاقد هرگونه مواد افزودنی و شیمایی است. به‌منظور تولید محصولاتی با کیفیت در حوزه سلامتی، تی سنس از بهترین و با کیفیت‌ترین مواد اولیه استفاده می‌کند. چای سیاه و گیاه به‌لیمو تی سنس در بسته‌بندی زیبا عرضه می‌شود. مزیت این بسته‌بندی، جلوگیری از نفوذ رطوبت است که چای را طولانی‌تر تازه‌ نگه می‌دارد.

خراسان شمالی 

در مسیر تردد سالانه میلیون‌ها مسافر و زائر قرار دارد و با زیبایی‌های بسیارش خیره‌گر چشم گردشگران است.

خانه بانک ملی بجنورد، اثر تاریخی عصر قاجار و پهلوی
روستای اسفیدان؛ آشنایی با مقاصد تورهای طبیعت گردی ایران
شهر تاریخی بلقیس، مجموعه ‌ای از قدیمی‌ ترین بناهای خشتی و گلی ایران
خراسان شمالی گذرگاه زائران امام هشتم شیعیان است، جایی است که آدمی می تواند خود را به دامان طبیعت بسپارد. این استان همچون نگینی در میان دو قطب گردشگری شمال کشور و زیارتی مشهد مقدس می درخشد و گنجینه‌ای ارزشمند از فرهنگ‌ها به‌شمار می‌رود. در این استان می‌توان با طبیعت هم‌نشین شد و از چشم‌اندازهای آن استفاده کرد.

در این مقاله سعی شده تا با توصیف این استان با دید بازتری به این سرزمین مسافرت کرد. پس برای توضیح بیشتر با ما باشید.

خراسان شمالی با جمعیت ۸۱۱۵۷۲ نفر از استان‌های شمال شرقی ایران و محصور بین دو رشته‌کوه کپه داغ در شمال و آلاداغ و شاه جهان در جنوب است. این استان یکی از جدیدترین استان‌های ایران است که حاصل تقسیم شدن استان بزرگ خراسان (سابق) است.

این استان در سال ۱۳۸۳ و پس از تقسیم استان خراسان به سه استان ایجاد شد. بجنورد بزرگ‌ترین شهر و مرکز استان است.

بجنورد، شیروان، اسفراین، مانه و سملقان، راز وجرگلان، جاجرم، فاروج و گرمه شهرستان‌های خراسان شمالی را تشکیل می‌دهند.

قرارگیری این استان در موقعیت خاص جغرافیایی و اقلیمی زمینه را برای کشاورزی و دامپروری مهیا کرده است، همچنین مجتمع‌ها و صنایع دیگر نظیر مجتمع پتروشیمی، کارخانه سیمان و کارخانه‌های پلاستیک بجنورد، مجتمع فولاد اسفراین، کارخانه آلومینیومی جاجرم، نیروگاه برق، کارخانه قند و کارخانه الیاف شیروان، کارخانه‌های متعدد پنبه پاک‌کنی، صنایع غذایی، کشاورزی، ساختمانی و … بر اقتصاد این استان افزوده است.

درحال حاضر ۳۰ معدن فعال در این استان وجود دارد که می‌توان به معادن اکسید آلومینیوم، کلسیت، بنتونیت، باریت، ماسه سیلیسی و سنگ‌های تزئینی اشاره کرد.

بجنورد

وجه تسمیه
کلمه «خراسان» از دو قسمت «خور» به معنای خورشید و «آسان» به معنی آمدن تشکیل شده است: یعنی جایی که خورشید از آن بر می‌آید و چون از خراسان سابق جدا شده و در شمال ایران واقع شده است، واژه شمالی به آن نسبت داده می‌شود.

تاریخچه
حداقل قدمتی که برای این سرزمین وجود دارد، دوران نوسنگی و حدود ۵٠٠٠ تا ٨٠٠٠ سال قبل است. باستان‌شناسان در بعضی از قسمت‌های تاریخی این منطقه آثاری کشف کرده‌اند که خبر از ارتباط آن با مکانی دور و در خارج از فلات ایران می‌دهد. این آثار نمادی از پویایی فرهنگ‌های منطقه در دوران پیش از تاریخ است.

خراسان در زمان حکومت اشکان‌ها محل زندگی قوم پارت بوده است، حضور فعال این قوم در پهنه کنونی خراسان را به‌وسیله آثار تاریخی کشف شده می‌توان درک کرد.

همچنین این استان در مسیر باستانی جاده ابریشم قرار دارد که باعث شده از نظر اقتصادی و اجتماعی در دوران‌های مختلفی تاریخی به ویژه در دوره ساسانی توسعه یابد.

عمارت مفخم بجنورد

جغرافیا
این استان با مساحت ۲۸۱۷۹ کیلومتر مربع، ۱۳۲۶ متر بلندتر از سطح دریا است.

خراسان شمالی از شمال به ترکمنستان، از شرق و جنوب به استان خراسان رضوی، از جنوب غربی به استان سمنان و از غرب به استان گلستان محدود می‌شود.

ناهمواری‌های استان متشکل از نواحی کوهستانی و پست و هموار است.

قله شاه جهان بلندترین نقطه استان است که با بلندی ۳۰۵۱ متر در رشته‌کوه‌های آلاداغ قد بر افراشته است، پست‌ترین نقطه این استان نیز با ارتفاع ۴۰۰ متر در روستای تازه یاب در قسمت خروجی رودخانه اترک واقع شده است.

اسفراین

کوه‌های استان به دو بخش رشته‌کوه کپه داغ و رشته‌کوه آلاداغ تقسیم می‌شود. اگر نگاهی زمین‌شناسانه به کوه‌های استان بکنیم، باید این نکته را یادآور شویم که این کوه‌ها از کوه‌های جوان به وجود آمده و همچنین حاصل آخرین حرکات کوهزایی دوران سوم است.

شمال استان جایگاه رشته‌کوه کپه داغ است. گسل عشق‌آباد (گسل کپه داغ) مرز جدایی این رشته‌کوه از دشت‌های پست ترکمنستان است، همچنین دشت‌های مانه و سملقان، بجنورد، شیروان و فاروج رشته‌کوه کپه داغ را از رشته‌کوه جنوبی آلاداغ جدا می‌کند.

رشته‌کوه آلاداغ به وسیله کوه‌های کم‌ارتفاع به رشته‌کوستانی شاه کوه البرز می‌رسد، این اتصال در غربی‌ترین منطقه در حوالی جاجرم رخ می‌دهد.

پارک بابا امان

اقلیم
خراسان شمالی به لحاظ اقلیمی در منطقه نیمه‌خشک کشور قرار دارد. ۱۳٫۰۵ درجه سانتی‌گراد میانگین دمای سالیانه استان است، حداکثر دما در تابستان تا ۴۰ درجه سانتی‌گراد زیاد می‌شود.

از نظر بارش نیز باید گفت در فصل زمستان و فروردین ماه بارش به حداکثر می‌رسد. میانگین بارندگی سالیانه استان ۲۳۰ میلی‌متر است که بیشترین آن ۴۶۸ میلی‌متر گزارش شده، حداقل بارندگی نیز ۱۲۰ میلی‌متر بوده است.

خراسان شمالی

مردم‌شناسی
قومیت‌های فارسی‌زبان، تات‌زبان، کردهای کرمانج، ترکمن و ترک در این استان سکونت دارند و به فارسی، تاتی، کردی کرمانجی، ترکمنی و ترکی خراسانی تکلم می‌کنند.

کردهای کرمانج در شیروان، بجنورد، اسفراین، آشخانه و فاروج سکونت داشته و به زبان کردی کرمانجی صحبت می‌کنند. دین این مردم اسلام بوده و مذهب‌شان شیعه است.

تات‌زبانان در محلاتی از شهر بجنورد، در شهر سنخواست و پیرامون شوقان، اسفراین، شیروان و راز زندگی می‌کنند.

ترک‌ها در شیروان، اسفراین و بجنورد، ترکمن‌ها در منطقه راز و جرگلان واقع در شهرستان بجنورد و بلوچ‌ها در شهرستان مانه و سملقان سکونت دارند.

مردم اسفراین

لباس محلی
وجود قومیت‌های مختلف در این استان زمینه‌ای شده تا به‌وسیله آن فرهنگ‌های مختلف در پوشیدن لباس‌های محلی به وجود آید، این لباس‌ها با رنگ‌ها و نقش‌های زیبایی که دارند، روح و جان آدمی را تازه می‌کنند.

لباس محلی خراسان شمالی

پوشاک بانوان کردی شامل پنج قسمت «یاشار» یا چارقد، «کراس» (بلوز)، «شیلوار» (دامن)، «جلیقه» و «شلیته» است. مردان کرد خراسان شمالی نیز از «عرق چین»، «که لاو» و «لچگ» استفاده می‌کنند که همانند پوشاک بانوان دارای رنگ‌های شاد و برگرفته از طبیعت است.

پوشاک بانوان و مردان ترکمن‌نشین این استان از ابریشم و پشم گوسفندان تهیه می‌شود. «چاوک»، «کولته»، «چلپی» و «یلک»‌ قسمت‌های پوشاک بانوان این اقوام را تشکیل می‌دهد. مردان نیز از دون و اچمک استفاده می‌کنند. «چاروق» که از جنس چرم طبیعی است، کفش سنتی غالب مردم خراسان شمالی اعم از کرد، ترک و ترکمن را تشکیل می‌دهد.

لباس محلی خراسان شمالی

صنایع دستی و سوغات
فرش دورو: خراسان شمالی خاستگاه فرش ابریشم دورو است. ترکمن‌های استان خراسان شمالی متخصص این رشته هستند، این صنایع دستی بسیار ارزشمند است و در سایر اقوام ترکمن و مناطق دیگر کشور بافته نمی‌شود.

گلیم سفره کردی: این صنایع دستی حاصل دستان هنرمند زنان عشایر این استان است. سفره کردی خراسان شمالی در سال ۱۳۹۱،‌ در فهرست آثار ملی به ثبت رسید، همچنین در دی ماه سال ۱۳۹۲ موفق به دریافت نشان اصالت یونسکو شد.

معروف‌ترین سوغات خراسان شمالی انواع آب‌نبات و انگور است.

آب نبات

دیدنی‌ها
تفریحگاه معروف بش قارداش بجنورد، پارک زیبای بابا امان بجنورد، چشمه آبگرم ایوب پیغمبر در ۸۰ کیلومتری شمال شرقی بجنورد در دهستان گیفان که از خواص طبی ویژه‌ای برخوردار است، روستای گردشگری اسفیدان شهرستان بجنورد که در در سال ۱۳۸۵ به‌عنوان زیباترین روستای ایران انتخاب شد و روستای رویین اسفراین از جاذبه‌های طبیعی و معروف خراسان شمالی هستند که انگیزه رفتن به این سرزمین را دوچندان می‌کنند.

همچنین ارگ تاریخی بلقیس در اسفراین، حسینیه جاجرمی بجنورد، کوشک باغ علی‌آباد بجنورد، شهر تاریخی بلقیس در اسفراین، معبد اسپاخو کهن‌ترین بنای دوره ساسانی در شهرستان مانه و سملقان، موزه و عمارت مفخم در بجنورد و قلعه جلال‌الدین گرمه از جاذبه‌های تاریخی خراسان شمالی هستند.

مکان‌های تاریخی و فرهنگی استان که به ثبت ملی رسیده است
تفریحگاه بش قارداش، کوشک باغ علی‌آباد، حسینیه جاجرمی، روستای رویین، شهر تاریخی بلقیس، معبد اسپاخو، عمارت مفخم و قلعه جلال‌الدین گرمه در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده‌اند.

 

 

  • مصطفی طاهری
  • ۰
  • ۰

این که «چای» به عنوان محبوب‌ترین نوشیدنی جهان بعد از آب از کجا آمده و چطور کشف شده است، ترکیبی از افسانه و واقعیت و اسطوره‌پردازی است که تا حدودی با فلسفه هم درآمیخته است.
۱۵ دسامبر (۲۵ آذر) هر سال روز جهانی «چای» است. همه‌ی ایرانی‌ها طرز تهیه چای دو رنگ را بلد هستند پس یک استکان چای دو رنگ مجلسی لب سوز و لب دوز بریزید و در روز جهانی چای یک روایت جالب و خواندنی درباره تاریخچه چای در ایران و جهان بخوانید.

تاریخچه نوشیدنی چای؛ افسانه‌هایی از چین و هند

تاریخچه نوشیدنی چای؛ افسانه‌های نوشیدن چای از چین و هند

طبق یک افسانه مشهور چینی تاریخچه کشف چای به ۲۷۳۷ سال قبل از میلاد مسیح برمی‌گردد. در آن زمان امپراطور «شین نونگ» که اتفاقا دانشمندی خبره هم بود به صورت تصادفی چای را کشف کرد. یک روز که داشت در باغ قدم می‌زد خیلی اتفاقی در اثر وزش باد یک برگ از درخت چای در لیوان آب جوشی که در دست داشت افتاد. امپراطور نوشیدنی را کمی مزه کرد و حسابی خوشش آمد. بعد از آن تحقیقات زیادی در مورد چای و خواص درمانی آن انجام داد و اتفاقا به نتایج شگفت‌آوری هم رسید.

یک افسانه هندی هم کشف چای را به اهالی این سرزمین نسبت می‌دهد. طبق این افسانه شاهزاده «بودهی دراما» که نخستین مدرسه «آیین ذن» را در هند تاسیس کرد در سال ۵۲۰ میلادی از هند به چین رفت. او که در حال فراگرفتن اصول کامل‌تری از «ذن» بود با خودش عهد کرد که ۹ سال تمام نخوابد و این ۹ سال را به تعمق و تفکر بگذراند. اما سرانجام پلک‌هایش روی هم افتاد و او هم از روی عصبانیت پلک‌هایش را برید و روی زمین انداخت. در جایی که پلک‌ها افتاده بودند درخت چای رویید و طبق این افسانه درخت چای هدیه‌ای آسمانی برای کسانی است که به مراقبه می‌نشینند.

چای در شرق محبوب می‌شود

روز جهانی چای؛ افسانه پیدایش چای،تاریخچه و مراسم نوشیدنی چای در ایران و جهان

این‌که بالاخره چای از چین آمده، هند یا تبت هنوز کاملا به صورت واضح مشخص نیست اما به احتمال زیاد چای در یکی از این سه منطقه کشف شده است و بازرگانان چینی‌ آن را به سایر ملت‌ها معرفی کرده‌اند. به هر حال تاریخچه نوشیدنی چای نشان می‌دهد که این نوشیدنی داغ و محبوب و خوش‌رنگ به عنوان مایعی شفابخش و نیز نمادی از موقعیت اجتماعی افراد نقش زیادی در فرهنگ آسیا داشته است. تا قرن‌ها چای نوشیدنی مخصوص اشراف، درباریان و افراد ثروتمند بود که مردم طبقه عادی سهم زیادی از نوشیدن آن نداشتند.

مراسم چای ژاپنی با کیمونو و تاتامی

تاریخچه مراسم نوشیدن چای ژاپنی با کیمونو و تاتامی؛ ماجرای ورود چای به ایران

در اوایل قرن ۹ میلادی یک راهب بودایی ژاپنی به نام «سایچو» چای را به ژاپنی‌ها معرفی کرد. سایچو که در چین تحصیل می‌کرد تصمیم گرفت دانه‌های درخت چای را در صومعه محل زندگی‌اش پرورش دهد و بعد از رشد این گیاه آن را به ژاپن برد. با این‌همه تا قرن ۱۳ میلادی چای در ژاپن محبوبیت چندانی نداشت و با استقبال عموم مواجه نشد. رایج‌ترین شیوه درست کردن چای در ژاپن کوباندن برگ‌های چای در هاون‌های سنگی بود. بعد از این‌که برگ‌های خشک چای پودر می‌شدند آن را داخل قوری‌های سنگی می‌ریختند و با آب جوش دم می‌کردند. ژاپنی‌ها به این پودر «ماتچا» می‌گفتند که در حقیقت همان چای سبز بود.

بد نیست بدانید حالا دیگر دم کردن و نوشیدن چای در ژاپن آداب و رسوم خاصی دارد. مراسم سنتی نوشیدن چای در ژاپن «چانوی» نام دارد و چای هم به جای فنجان در کاسه‌های چوبی به نام «چوان» سرو می‌شود. برای ریختن چای داخل این کاسه‌ها هم از قاشق‌های چوبی از جنس بامبو به نام «چاشاکو» استفاده می‌شود. در ژاپن نمی‌توانید به صورت سرپایی یا هر به طور خلاصه سرسری چای بنوشید. برای نوشیدن چای در ژاپن باید به اتاق مخصوص چای یا «چاشیتسو» بروید، چهارزانو روی تاتامی (بسته به فصل جنس و نوع تاتامی فرق دارد) بنشینید، کیمونو بپوشید و حدود ۲۰ دقیقه تا ۴ ساعت را صرف نوشیدن چای کنید.

پای چای به اروپا باز شد

روز جهانی چای؛ افسانه پیدایش چای،تاریخچه و مراسم نوشیدنی چای در ایران و جهان

هلندی‌ها چای را از چین به اروپا بردند. برخلاف تصور عموم که چای را یک نوشیدنی انگلیسی می‌دانند اما در حقیقت بعد از آسیایی‌ها این هلندی‌ها بودند که چای نوشیدند. چای یک نوشیدنی جدید در اروپا محسوب می‌شود. بعد از این‌که بازرگانان هلندی چای را از چینی‌ها خریدند و به مغازه‌داران اروپایی فروختند یک قرن طول کشید تا ملکه انگلیس چای را به عنوان نوشیدنی صبحانه خود انتخاب کرد. در واقع تا پیش از قرن ۱۸ میلادی اروپایی‌ها چای می‌خوردند تا بیماری‌های خود را درمان کنند اما از قرن ۱۸ به بعد نوشیدن چای تبدیل به یک فرهنگ عمومی و همه گیر شد.

انگلیسی‌ها عاشق چای می‌شوند

روز جهانی چای؛ افسانه پیدایش چای،تاریخچه و مراسم نوشیدنی چای در ایران و جهان

در تاریخچه نوشیدنی چای همیشه پای انگلیس هم در میان است شاید چون در میان اروپایی‌ها این انگلیسی‌ها هستند که علاقه خاصی به نوشیدن چای و البته مراسم خاصی هم برای چای عصرانه دارند. اگر چه تا سال‌ها بعد از ورود چای به اروپا هنوز قهوه نوشیدنی محبوب انگلیسی‌ها به خصوص در نزد مردان انگلیسی بود اما کم کم و در قرن ۱۷ میلادی زنان انگلیسی نوشیدن چای را به عنوان یک نوشیدنی با اصالت جا انداختند. در همین زمان نخستین مغازه چای فروشی در انگلیس افتتاح شد. زمانی هم که چارلز دوم پادشاه انگلیس با شاهزاده «کاترین براگانزا» پرتغالی ازدواج کرد چای محبوبیت بیشتری در انگلیس پیدا کرد. در حقیقت این ازدواج انگلیسی –پرتغالی بود که سبب محبوبیت فراوان چای در انگلیس شد و این مسئله در تاریخچه نوشیدنی چای یک نقطه عطف محسوب می‌شود.

روز جهانی چای؛ افسانه پیدایش چای،تاریخچه و مراسم نوشیدنی چای در ایران و جهان

چای نوشیدن مورد علاقه ملکه پرتغالی‌الاصل انگلیسی‌ها بود و زنان اشراف هم که منتظر بودند ببینند ملکه جدیدشان چه کاری انجام می‌دهد تا از او تقلید کنند به نوشیدن چای که در آن بسیار هم گران‌قیمت بود روی آوردند. اشراف چای را در فنجان‌هایی گران‌قیمت از جنس چینی که از پرتغال که به چین روابط تجاری داشت می‌نوشیدند و این سنت هنوز هم در انگلیس پابرجاست: نوشیدن چای انگلیسی شیرین شده با شکر در فنجان و نعلبکی چینی.

تاریخچه نوشیدنی چای در ایران

تاریخچه نوشیدنی چای در ایران؛ چای از کدام کشور و توسط چه کسی وارد ایران شد؟

نوشیدنی محبوب ایرانیان قبل از چای «قهوه» بود. اصلا به همین دلیل هم هست که هنوز به چایخانه در واقع قهوه‌خانه می‌گویند. تاریخچه نوشیدنی چای در ایران هم به قرن ۱۷ میلادی برمی‌گردد. مسافرانی که از فرنگ به ایران آمده بودند در بازگشت در مورد چایخانه‌هایی در ایران صحبت می‌کردند که رجال حکومتی و ثروتمندان در آن‌جا جمع می‌شدند و چای می‌نوشیدند. ایرانی‌ها پیش از آن بیشتر قهوه و قنداغ می‌نوشیدند و چون قیمت چای خیلی گران بود نوشیدنی مخصوص طبقه ثروتمند جامعه بود. ماجرای ورود چای به ایران هم جالب است. ظاهرا چای از روسیه به ایران آمده است. اگر چه حضور انگلیسی‌ها و عثمانی‌ها هم در جنوب ایران برای محبوبیت این نوشیدنی بی‌تاثیر نبود. روس ها چای را همراه قند، با نعلبکی و با جرعه‌های بزرگ می‌خوردند و انگلیسی‌ها در فنجان شکر می‌ریختند و بعد آن را با جرعه‌های کوچک و تامل زیاد می‌نوشیدند. درواقع این دو سنت که هنوز هم در ایران باقی مانده‌اند، از مردان روسی و از زنان اشرافی انگلیسی وارد ایران شده‌اند.

روز جهانی چای؛ افسانه پیدایش چای،تاریخچه و مراسم نوشیدنی چای در ایران و جهان

از سوی دیگر، یکی از نخستین کشورهای خاورمیانه که کشت چای را آغاز کرد، ایران بود. تاریخ اولین کشت چای در ایران قرن نوزدهم میلادی است. اواخر قرن نوزدهم میلادی هم کشت چای در ایران تبدیل به یک صنعت پر رونق شد. درواقع چای پیش از این که در کشورمان کشت شود، به واسطه بازرگانان و تجار، به ایران آمده و رواج یافته بود. پدر چای ایران فردی به نام کاشف السلطنه است، فردی که لقبش اصلا «چایکار است». کاشف‌السلطنه که در هندوستان با چای آشنا شده بود در بازگشت به ایران مقداری تخم و قلمه چای از هندوستان به ایران آورد و کشت و کار چای را در گیلان آغاز کرد و به آن رونق داد. بد نیست بدانید تا پیش از این، یعنی از حدود پنج هزار سال پیش ایرانیان چای را می‌شناختند اما بیشتر به دنبال خواص دارویی چای سیاه بودند و به آن به چشم یک داروی شفابخش نگاه می‌کردند.

منبع: مجله کورش

 

تی سنس فروشگاه اینترنتی چای

  • مصطفی طاهری
  • ۰
  • ۰

پخش چای در شهرکردبورس چای در بیرجند

تی سنس فروشگاه اینترنتی چای  در بیرجند

فروش انواع چای سیاه   در بیرجند

چای سیاه  از محبوب ترین نوشیدنی های جهان است

کافئین و تانین = آرام بخش دستگاه عصبی.

تئوفیلین = ساختاری مانند کافئین دارد که در چای سبز و سیاه موجود است , شل کردن عضلا‌ت، افزایش دهنده جریان خون در کلیه‌ها , افزایش انقباض پذیری و کارایی عضلا‌ت قلب، تنظیم ضربان قلب، کاهش فشار خون و اثرات التهابی.

تیانین = طعم دهنده چای است.

کاتچین = در چای سبز و سیاه وجود دارد اما در چای سبز بیشتر است , این ماده ضد سرطان , کاهش دهنده چربی بدخون و ضد ویروس است و ازافزایش قند خون جلوگیری می کند.

فلوراید و فلووانوئید که سبب استحکام دندان است و از ایجاد بوی‌بددهان پیشگیری می کند.

ویتامین های B کمپلکس C , و E نیز در چای وجود دارد.

ویتامین C که کاهش دهنده اضطراب است و علا‌ئم سرماخوردگی را برطرف می کند.

ویتامین ب کمپلکس و ویتامین ای نیز سبب بهبود سوخت و ساز بدن می شود.

رفع خواب آلودگی , تقویت نیروی فکر , گوارش بهتر غذا و کاهش علا‌ئم میگرن از دیگر خواصل مهم چای است.

فروش انواع چای سر گل بهاره ممتاز  در بیرجند

چای سیاه سرگل بهاره همان چای ممتاز بهاره است که از غنچه و برگ بالایی بوته‌ی چای در فصل بهار تولید می شود و چون در تولید این نوع چای از برگ های جوان روی بوته چای در فصل بهار استفاده می شود به آن چای سیاه سرگل بهاره هم گفته می شود.این محصول بواسطه برداشت در فصل بهار و یا اصطلاحا چین اول، حاوی مواد مغذی بسیار زیادی بوده که بیشترین فواید را برای سلامت و زیبایی دارد.

 

چای سیاه سوزنی یا همان چای لیزری  در بیرجند

کیفیت چای سیاه سوزنی ایرانی درصورتیکه بطورصحیح دم کشیده شود، کمتراز انواع چایی های مرغوب و برتر دیگر نبوده و فقط در میزان چای خشکی که درقوری ریخته می شود با چایی های دیگر متفاوت می باشد که باید یک قاشق بیشتر ریخته شود. در چای قلم، ساقه های فوقانی نگهدارنده ی شاخسارها (جوانبرگ) چای نیز بطور پراکنده در آن پخش بوده و درهنگام دم کشیدن چای، تراوش مواد مفید و سودمند ساقک های خشک شده، رنگ و عطر خاصی به نوشیدنی می دهد که علاوه بر ظاهری بسیار زیبا و جذاب، عطر نوشیدنی را دلچسب تر و با طراوت می نماید.

 چای سیاه شکسته ممتاز  در بیرجند

از محصولات تی سنس می توان به چای سیاه شکسته ممتاز اشاره نمود که از بهترین نوع برگ چای ممتاز بهاره تولید شده و فاقد هرگونه رنگ و طعم دهنده های غیر مجاز است.

این محصول تی سنس یکی از بهترین محصولات چای ایرانی می باشد .این چای بدلیل عطر و طعم بسیار خوب و همچنین رنگدهی طبیعی بالا یکی از پرفروش ترین محصولات چای ایرانی می باشد.

چای سیاه باروتی  در بیرجند

چای سیاه باروتی همان چای سیاه است که طی مراحلی به گلوله های ریز سیاه رنگ تبدیل شده است. چای باروتی را در ایران بیشتر به نام چای کله مورچه یا سی تی سی میشناسند. دلیل نامگذاری چای باروتی یا کله مورچه به این دلیل است که دانه های این چای گلوله ای شکل هستند و به سر مورچه شبیه اند. جالب است بدانید که این چای هم از برگ های گیاه کاملیا سیننسیس تهیه میشود و پایه تولید این چای همان گیاهی است که چای های سیاه، سبز و سفید از آن تهیه میشود و تنها تفاوت آن روش تهیه و به دست آوردن شکل گلوله ای چای باروتی است.

چای سیاه قلم درشت  در بیرجند

یک نوع چای سیاه با ظاهری درشت تر از سایر انواع چای سیاه و طعم و رنگی منحصر به فرد. اولین ویژگی مطرح شده در مورد این نوع چای قرار گرفتند آن در دسته بندی چای های سیاه است. چای سیاه و سبز و حتی اولونگ همگی از گیاه کاملیا سیننسیس تولید می شوند و تفاوت آن ها در شیوه تهیه است. برای تولید چای سیاه بر خلاف چای سبز، گیاه قبل از خشک شدن یک دوره تخمیر (اکسایش) را تجربه می کند و بعد خشک می شود. واژه قلم که در معرفی این نوع چای به کار رفته است حاکی از خصوصیات فیزیکی چای و همچنین قسمتی از گیاه چای است که در تهیه آن مورد استفاده قرار گرفته است. چای قلم از قسمت ساقه گیاه چای تولید شده است. و در مورد قلم درشت بودن این نوع از چای باید بگوییم که چای قلم در بازار چای به دو دسته قلم درشت و قلم متوسط تقسیم می شود. این دو دسته میزان کوچک و بزرگ بودن دانه های چای را بیان می کنند. اما این که بزرگی و کوچکی دانه های چای سیاه چه تأثیری دارند را بعداَ بررسی خواهیم کرد. در آخر واژه بهاره اخرین ویژگی این نوع چای است. چای در سه فصل بهار، تابستان و پاییز برداشت می شود.

چای سیاه قلم ریز  در بیرجند

چای سیاه قلم ریز ایرانی ازجمله محصولات پرطرفدارکارخانه های چای سازی خطه سرسبز و باطراوت بویژه دراستان گیلان بوده که به دلیل شهرت خوش طعمی، درمیان هموطنان عزیز، با استقبال فراوانی همراه می باشد. چای سنتی قلم درشت ترین چایی ایرانی می باشد.

کیفیت چای قلم ایرانی درصورتیکه بطور صحیح دم کشیده شود، کمتراز انواع چایی های مرغوب و برتر دیگر نبوده و فقط در میزان چای خشکی که درقوری ریخته می شود با چایی های دیگر متفاوت می باشد که باید یک قاشق بیشتر ریخته شود. درچای قلم، ساقه های فوقانی نگهدارنده ی شاخسارها (جوانبرگ) چای نیز بطور پراکنده در آن پخش بوده و درهنگام دم کشیدن چای، تراوش مواد مفید و سودمند ساقک های خشک شده، رنگ و عطر خاصی به نوشیدنی می دهد که علاوه بر ظاهری بسیار زیبا و جذاب، عطر نوشیدنی را دلچسب تر و با طراوت می نماید.

چوب چای  در بیرجند

بی تردید هموطنان عزیز اطلاع دارند که مردم سخت کوش و زحمتکش شمال کشور غالبا به شیوه های دستی و سنتی برگ سبز چای را برداشت می کنند و در هنگام برداشت به این شیوه غالبا غنچه فوقانی  چای با برگ های اول، دوم، سوم و گاهی با برگ چهارم چای همراه است که همه اجزای فوق به ساقه نگهدارنده در قسمت فوقانی متصل بوده و سپس درمراحل چایسازی، تعدادی ازخرده های ساقه، درهنگام غربال گری چای سیاه تولید شده به صورت پراکنده به مقدار متفاوت در انواع درجه بندی شده چای سیاه باقی مانده و این مقدار در چای سرگل و ممتاز به کمترین میزان خود می رسد و در چای قلم و شکسته و باروتی به ترتیب در مقادیر بیشتری وجود دارد. مردم بومی منطقه نیز قریب به یقین به علت خاصیت های مفید وسودمند ساقه های خرد شده، سعی ننموده اند که ساقه زدایی را بطور کامل از چای تولید شده انجام دهند.

چای سبز  در بیرجند

چای سبز از متداول ترین نوشیدنی ها در آسیا بخصوص آسیای شرقی است. بزرگترین تولید کننده ی چای سبز در دنیا کشور چین است. هر چند در ایران هم چای سبز ایرانی مرغوب تولید می شود.

چای سبز شکسته ممتاز   در بیرجند

این نوع چای سبز که در درجه ی عالی قرار دارد، کیفیتی نظیر چای سرگل دارد، با این تفاوت که درصد خلوص آن کمتر می باشد و در کارخانه چای، توسط فیلتر های مخصوص جداسازی می شود. زمان دم این نوع چای کمی بیشتر از چای سرگل بوده و از ماندگاری کمتری برخوردار است. ولی اگر به روش درست و با آب مناسبی دم شود، از نظر طعم تفاوت چندانی با چای سرگل نخواهد داشت.

چای سبز قلم ممتاز  در بیرجند

ترکیبی از ساقه و برگ های درشت چای می باشد. این چای پس از دم کشیدن عطر و طعمی خوش دارد که برای طرفداران چای سبز انتخاب مناسبی است. این محصول با حفظ کیفیت و خواص چای سبز و مقداری مقرون بصرفه تر عرضه میشود. برای دم کردن چای سبز کافیست یک قاشق از این چای را در قوری ریخته و یک لیوان آب جوش زلال به قوری اضافه کنید و پس از پنج الی هفت دقیقه میل نمایید. تفاوت این چای با نوع ممتاز خود در ساقه های موجود در آن و اندازه درشت برگ ها است. این نکته باعث تفاوت در قیمت این محصولات نیز شده است. چای سبز برخلاف چای سیاه تخمیر نمیشود. به عبارتی فرآیند تخمیر از آن حذف شده و حالت سبزی برگ ها را در خود نگه میدارد.

چای سفید  در بیرجند

 چای سفید، از برگ های چای رسیده به دست می آید. وقتی غنچه چای هنوز باز نشده است، آن را می چینند و قبل از این که برگ های چای خشک شوند، آنها را بخار می دهند. چای سفید نسبت به دیگر انواع چای در مقادیر کمتری تولید شده و از این جهت قیمت آن گران‌تر تمام میشود. نام‌گذاری چای سفید ، ناشی از پرزهای سفید نقره‌ای جوانه‌های نشکفته گیاه چای است که به آن سفید می دهد، هر چند دم کرده آن به رنگ زرد کم رنگ است. میزان کافئین موجود در چای سفید در مقایسه با چای سبز یا چای سیاه بسیار کم‌تر است. در هر فنجان از چای‌سفید تنها ۲۸ میلی‌گرم کافئین وجود دارد. چای سفید دارای مقدار زیادی کاتشین است. کاتشین باعث کاهش بیماری های قلبی عروقی، سرطان ها ، سکته ها،دیابت و خطرات حاصل از اشعه ماورای بنفش بر پوست می گردد

گرمنوش چای  در بیرجند

 نوعی نوشیدنی است که چای جز اصلی آن است و سایز جز ها از گل، برگ، ساقه، ریشه، دانه، پوستِ میوه یا اجزای دیگر گیاهان دارویی که قابل حل در آب است، به صورت خشک یا تازه مورد استفاده قرار می‌گیرد. دم کردن یا گرفتن عصاره به وسیلهٔ آب متداول‌ترین و قدیمی‌ترین روش به کار بردن داروهای گیاهی است.

چای سیاه میخک  در بیرجند

یک وقت های دلم فقط چای سیاه میخواد برای غروب های زمستون،با عطر میخک که عالیه ، حتما امتحان بکنید.
میخک عطر تندی و گرمی دارد برای همین خیلی کم باید مصرف شود .

چای دارچین  در بیرجند

مخلوط چای سیاه و دارچین نیوشا از خواص دارچین از جمله تقویت سیستم ایمنی بدن در مقابل بیماری هاست و همچنین کاهش و تسکین دردهای عضلانی بهره مند می باشد. عطر و طعم بی نظیر چای دارچین درکنار ویژگی های بی شمار آن به محبوبیت این محصول افزوده است.

چای سیاه هل  در بیرجند

گرمنوش چای سیاه هل یکی دیگر از دمنوش های مفید و خوش طعم محصولات تی سنس است. مصرف گرمنوش چای سیاه هل تی سنس سبب خوشبو شدن دهان شده و زخم های دهان را بهبود می‌دهد. گرمنوش هل تی سنس همچنین تب را کاهش و سرماخوردگی را درمان می‌کند. این دمنوش تسکین دهنده درد روماتیسم است. یکی از خواص ویژه و بسیار ارزشمند چای هل، جلوگیری از تشکیل خلط در گلو است. دانه های هل خاصیت داروی اکسپکتورانت را دارد و سینوس ها و برونش ها، بینی و سینه را از خلط و ترشحات اضافی پاک می کند. هل همان طور که ذکر شد خواص گرمابخش و انرژی زا دارد از این رو به بهبود روحیه و بازیابی انرژی و توان از دست رفته کمک می کند. گرمنوش چای سیاه هل تی سنس از ترکیب هل و چای سیاه به دست آمده و جزو گرمنوش های مخلوط چای سیاه است.

چای سیاه گل محمدی  در بیرجند

چای گل سیاه یا گرمنوش گل محمدی یک نوشیدنی معطر و فوق‌العاده با خواص مثال‌زدنی و پرخاصیت برای آن‌هایی است که علاقه‌مند به نوشیدنی‌های گرم هستند. شما می‌توانید از این گلبرگ‌های خوش‌رنگ و معطر چای تهیه کرده و یک نوشیدنی صد درصد ایرانی و آرام‌بخش تهیه کنید.

چای سیاه به لیمو  در بیرجند

چای سیاه یکی از محبوب‌ترین نوشیدنی‌های دنیا است که ترکیبات متنوعی از آن، با دیگر گیاهان معطر و دارویی وجود دارد. از این رو تی سنس ، محصول مخلوط چای سیاه و گیاه به‌لیمو را به بازار عرضه کرده است. این چای علاوه بر طعم بی‌نظیر و عطر عالی، خواص بسیاری نیز دارد. به‌لیمو از خوشبوترین گیاهان دارویی است و ترکیب آن با چای سیاه سیلان، عطری مشابه لیمو می‌دهد. به لیمو گیاهی با برگ‌های سبز معطر است که خواص دارویی و درمانی بسیاری دارد. پس از چیدن برگ‌های به‌لیمو به صورت تازه یا خشک‌ شده، می‌توان از آن استفاده کرد. این چای، فاقد هرگونه مواد افزودنی و شیمایی است. به‌منظور تولید محصولاتی با کیفیت در حوزه سلامتی، تی سنس از بهترین و با کیفیت‌ترین مواد اولیه استفاده می‌کند. چای سیاه و گیاه به‌لیمو تی سنس در بسته‌بندی زیبا عرضه می‌شود. مزیت این بسته‌بندی، جلوگیری از نفوذ رطوبت است که چای را طولانی‌تر تازه‌ نگه می‌دارد.

استان خراسان جنوبی

مختصات: ۳۲°۵۱′۵۵″شمالی ۵۹°۱۲′۵۹″شرقی / ۳۲٫۸۶۵۳°شمالی ۵۹٫۲۱۶۴°شرقی

خراسان جنوبی
مرکز بیرجند
مساحت ۱۵۱٬۱۹۳ کیلومترمربع
جمعیت ۷۶۸٬۸۹۸ نفر (١٣٩۵)[۱]
پراکندگی ۶ نفر
تعداد شهرستان‌ها ۱۱
منطقه زمانی IRST (گرینویچ+۳:۳۰)
-تابستان (دی‌اس‌تی) IRDT (گرینویچ+۴:۳۰)
استاندار محمد صادق معتمدیان
استان خراسان جنوبی یکی از استان‌های ایران است. این استان در شرق ایران واقع شده و مرکز آن، شهر بیرجند است. استان خراسان جنوبی،تا سال ۱۳۸۳ به همراه خراسان شمالی و خراسان رضوی استان خراسان را تشکیل می‌دادند و در آن سال با مصوبه مجلس شورای اسلامی و پس از تقسیم استان خراسان به سه استان، در سال ۱۳۸۳ ایجاد شد.

مساحت این استان۱۵۱٬۱۹۳ کیلومتر مربع است که از این نظر سومین استان ایران است. بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵، جمعیت آن برابر با ۸۹۸٬۸۹۸ نفر[۱] می‌باشد و از این نظر ۲۸اُمین استان کشور به‌شمار می‌رود.

مدرسه شوکتیه
پیشینه

برای تأییدپذیری کامل این مقاله به منابع بیشتری نیاز است. لطفاً با توجه به شیوهٔ ویکی‌پدیا برای ارجاع به منابع، با ارایهٔ منابع معتبر این مقاله را بهبود بخشید. مطالب بی‌منبع را می‌توان به چالش کشید و حذف کرد.

نقشه ایران در عصر خلفای عباسی، برگرفته از کتاب جغرافیای تاریخی سرزمین‌های خلافت شرقی. در ایالت قهستان، شهرهای تون (فردوس)، قائن و طبس مشخص شده‌اند.

ایالت قهستان نام شهرهای تون(فردوس)، قائن و طبس بر روی نقشه ابن حوقل در کتاب صوره الارض قرن چهارم ه.ق
خراسان جنوبی شامل محدوده‌ای از خراسان بزرگ است که در سده‌های پیش قهستان نامیده می‌شده‌است. شهرهای مهم ایالت قهستان، تون (فردوس امروزی) و قائن بوده‌اند. مارکوپولو نیز در سفرنامه خود، از این منطقه با نام تونوکاین (تون و قاین) یاد کرده‌است.

در سده‌های اخیر و به ویژه از دوران قاجار، دو شهر فردوس و قائن به دلیل حوادث طبیعی مختلف به تدریج موقعیت جمعیتی خود را از دست داده و بیرجند مرکزیت و اهمیت بیشتری یافت.

تشکیل استان خراسان جنوبی به مرکزیت بیرجند از سال ۱۳۴۲ مطرح بوده‌است و در سال ۱۳۸۳ و پس از سال‌ها کشمکش سیاسی این استان تأسیس شد. مرکز این استان جدید شهر بیرجند تعیین گردید. در زمان تأسیس این استان شامل سه شهرستان بیرجند، نهبندان و سربیشه بود. قاین در ابتدای تأسیس استان حاضر به پیوستن به خراسان جنوبی نشد و در محدوده خراسان رضوی باقی ماند.

در سال ۱۳۸۳ و پس از تقسیم استان خراسان مباحثی در مورد الحاق قاین به خراسان جنوبی مطرح گردید و در نهایت در اواخر همان سال ۸۳ شهرستان قاین به استان خراسان جنوبی الحاق گردید.

فردوس که در قضیه تقسیم خراسان بیشترین آسیب را دید نیز حاضر به پیوستن به استانی با مرکزیت بیرجند نشد. در چند راهپیمایی اعتراض آمیز که منجر به کشته و زخمی شدن چند شهروند فردوسی قبل از تقسیم خراسان شد مردم این شهرستان نشان دادند که در تقسیم استان خراسان سهم بیشتری خواهان هستند، اگر چه نتیجه‌ای برای مردم در برنداشت.

در مرحله اول تقسیم خراسان و شکل‌گیری استان خراسان جنوبی، تنها بخش سرایان شهرستان فردوس با پذیرش این امر که با پیوستن به خراسان جنوبی از بخش به شهرستان ارتقاء می‌یابد حاضر به جدایی از فردوس و خراسان رضوی شد و مدتی را به عنوان یکی از بخش‌های شهرستان بیرجند در خراسان جنوبی به سر برد تا اینکه در سال ۱۳۸۴ اولین ارتقاء در خراسان جنوبی با ارتقای بخش سرایان به شهرستان صورت گرفت. در همین سال با ارتقای بخش درمیان به مرکزیت شهر اسدیه (اسدآباد سابق) دومین شهرستان جدید استان خراسان جنوبی به وجود آمد.

ادامه تلاش‌ها برای الحاق فردوس در سال ۱۳۸۶ به نتیجه رسید و این شهرستان هم علیرغم میل باطنی بسیاری از مردم، به خراسان جنوبی ملحق شد.

در سال ۱۳۸۷ بخش بشرویه شهرستان فردوس هم در جواب قبول الحاق به خراسان جنوبی توانست ارتقاء پیدا کند و هشتمین شهرستان استان تأسیس شد.

در سال ۱۳۹۱ و در روزهای پایانی این سال طبس از استان یزد جدا و به خراسان جنوبی پیوست. این پیوستن واکنش‌هایی همچون امضای طومار را در پی داشت. همچنین فرمانداری این شهر نیز به فرمانداری ویژه و معاونت استانداری ارتقاء یافت.

در اردیبهشت ۱۳۹۱ نهمین و دهمین شهرستان‌ها تأسیس گشتند. بخش زیر کوه قاین همراه با بخش زهان قاین و تبدیل دهستان شاسکوه این شهرستان به بخش با سه بخش به شهرستان زیر کوه ارتقاء یافت و حاجی‌آباد زیرکوه پس از حاجی‌آباد هرمزگان و حاجی‌آباد فارس (زرین دشت) سومین حاجی‌آباد کشور شد که به خود فرماندار می‌بیند. بخش خوسف بیرجند هم پس از تبدیل دهستان جلگه ماژان به بخش به شهرستان ارتقاء یافت و و با دو بخش مرکزی و جلگه ماژان به جمع شهرستان‌های کشور پیوست.

استان قهستان
با توجه به تاریخ این منطقه از کشور و حفظ تاریخ منطقه و وجود اسم تاریخی در نقشه های جغرافیایی قدیم و عدم تشابه اسمی با استانهای خراسان رضوی و شمالی و طولانی بودن اسم استان می طلبد که اسم استان خراسان جنوبی به استان قهستان تغییر پیدا بکند.

موقعیت جغرافیایی
این استان از شمال با استان خراسان رضوی، از غرب با استان‌های یزد، اصفهان و سمنان، از شرق با کشور افغانستان و از جنوب با استان‌های سیستان و بلوچستان و کرمان هم‌مرز است.

Compass rose pale.svg استان خراسان رضوی استان سمنان Compass rose pale.svg
افغانستان شمال استان یزد و استان اصفهان
شرق خراسان جنوبی غرب
جنوب
استان کرمان و استان سیستان و بلوچستان استان یزد
تقسیمات کشوری
شهرستان‌های استان خراسان جنوبی
استان خراسان جنوبی، دارای ۱۱ شهرستان، ۲۵ بخش، ۶۱ دهستان و ۲۸ شهر است.

شهرستان‌ها
شهرستان‌های این استان عبارت‌اند از:

شماره نام شهرستان تاریخ شهرستان شدن جمعیت
۱ شهرستان بیرجند ۱۳۱۶ ۲۶۱٬۳۲۴
۲ شهرستان فردوس ۱۳۲۳ ۴۵٬۵۲۳
۳ شهرستان طبس ۱۳۳۹ ۷۲٬۶۱۷
۴ شهرستان قائنات ۱۳۵۸ ۱۱۶٬۱۸۱
۵ شهرستان نهبندان ۱۳۶۸ ۵۱٬۴۴۹
۶ شهرستان سربیشه ۱۳۸۲ ۴۰٬۹۵۹
۷ شهرستان درمیان ۱۳۸۴ ۵۳٬۷۱۴
۸ شهرستان سرایان ۱۳۸۴ ۳۳٬۳۱۲
۹ شهرستان بشرویه ۱۳۸۷ ۲۶٬۰۶۴
۱۰ شهرستان زیرکوه ۱۳۹۱ ۴۰٬۱۵۵
۱۱ شهرستان خوسف ۱۳۹۱ ۲۷٬۶۰۰
شهرها
نوشتار اصلی: فهرست شهرهای استان خراسان جنوبی
مهم‌ترین شهرهای استان خراسان جنوبی، بیرجند، فردوس، طبس و قائن هستند.

جاذبه‌های گردشگری

مدرسه علیای فردوس، ساخته شده در دوره صفوی

باغ اکبریه میراث جهانی یونسکو

سنگ سوراخ، اثری طبیعی در غرب فردوس
استان خراسان جنوبی، در مسیر محورهای ارتباطی استان‌های جنوبی ایران با مشهد قرار دارد. محور اصلی ارتباطی استان‌های یزد، اصفهان، فارس و بوشهر به مشهد، از طبس و فردوس می‌گذرد (جاده ۶۸ تا دیهوک و سپس ادامه مسیر به سمت مشهد از طریق جاده ۹۱). همچنین محور اصلی ارتباطی استان‌های کرمان و هرمزگان، از دیهوک و فردوس می‌گذرد (جاده ۹۱). محور ارتباطی استان سیستان و بلوچستان به مشهد نیز از شهرهای نهبندان، سربیشه، بیرجند و قائن عبور می‌کند (جاده ۹۵). یکی از قدیمی‌ترین جاذبه‌های گردشگری ثبت شده در استان خراسان جنوبی سنگ نگاره کال جنگال در ۵ کیلومتری جنوب شهر خوسف و متعلق به دوره اشکانی است که در بررسی‌های جدید ۱۴ سنگ نگاره در نزدیکی آن شناسایی شده‌است.دیگر جاذبه‌های گردشگری استان عبارت اند از:

حرم مطهر حسین بن موسی الکاظم (ع) طبس
آرامگاه حکیم نزاری
ارگ کلاه فرنگی
بند دره
بند عمرشاه
عمارت اکبریه (میراث جهانی یونسکو)
قلعه بیرجند
کنسولگری انگلیس (باغ منظریه)
مدرسه شوکتیه
مدرسه معصومیه
خانه مستوفی بشرویه
قلعه دختر بشرویه
مسجد میانده بشرویه
مجموعه آسیاب‌های آبی (بشرویه)
مصلی بیرجند
یخدان رحیم آباد
آرامگاه ابن حسام خوسفی
روستای چنشت (سربیشه)
روستای خراشاد (بیرجند)
باغ شوکت‌آباد (بیرجند)
غار خونیک
غار فارس
قلعه فورگ
ماخونیک
روستای تاریخی کوچ
مجموعه تاریخی کوشک فردوس
مدرسه علمیه علیا فردوس
مدرسه علمیه حبیبیه فردوس
سنگ سوراخ فردوس
کویر پلوند فردوس
مسجد جامع تون (فردوس)
حوض انبارسیدی فردوس
مسجدسیدی فردوس
قنات بلده فردوس(میراث جهانی یونسکو)
کوه قلعه فردوس
قلعه دختر فردوس
باغستان علیا فردوس
آبگرم معدنی فردوس
آرامگاه میر تونی فردوس
مسجد جامع قائن
آرامگاه بزرگمهر قائنی (قائن)
مسجد جامع افین (زیرکوه)
قلعه کوه قاین
رباط زردان (زیرکوه)
قلعه کوه زردان (زیرکوه)
آبگرم مرتضی علی (شهرستان طبس)
ارگ طبس
سد تاریخی کریت (شهرستان طبس)
باغ گلشن
مصعبی
طاق زارهای کویر سه قلعه
کویر حیدرآباد نهبندان(میراث جهانی یونسکو)
کشاورزی
استان خراسان جنوبی رتبهٔ اول تولید محصولات باغی زرشک و عناب و رتبه دوم تولید زعفران و پنبه را در سطح ایران داراست. همچنین این استان، ششمین تولیدکنندهٔ انار در بین استان‌های ایران است و شهرستان فردوس پس از شهرستان‌های ساوه و نی‌ریز، سومین تولیدکنندهٔ انار در ایران است. پسته، بادام، سیب، گلابی، به، گیلاس، آلبالو، زردآلو، هلو، خرما، توت، شاتوت، گردو، انجیر و سنجد از دیگر محصولات باغی این استان است.

در بخش محصولات زراعی، این استان در تولید چغندرقند، رتبه هشتم کشور را داشته و همچنین گندم، جو، پنبه، حبوبات، محصولات جالیزی و گیاهان علوفه‌ای در این استان کشت می‌شوند.

در بخش دامپروری، پرورش مرغ گوشتی و تخم‌گذار، گاو شیری و گوشتی، گوسفند، بز و شتر به صورت سنتی و صنعتی انجام می‌پذیرد.

اقلیم
میانگین بارندگی سالانه استان خراسان جنوبی، ۱۳۴ میلی‌متر و میانگین دمای سالانه، ۱۷٫۵ درجه سلسیوس است. ۹۵ درصد وسعت این استان را عرصه‌های طبیعی در بر می‌گیرد که از این میزان، ۲۲٫۷ درصد بیابانی، ۶۳٫۳ درصد مراتع بیابانی، ۷٫۲ درصد مراتع خوب و متوسط و ۶٫۸ درصد جنگلی است. ۸۸۰٬۳۳۴ هکتار از مساحت این استان، جزء کانون‌های بحرانی فرسایش بادی است که شهرستان قاینات با ۲۴۲٬۴۷۲ هکتار مساحت کانون‌های بحرانی، دارای بیشترین سطح و شهرستان سرایان با ۲۷٬۷۸۷ هکتار، دارای کمترین سطح کانون بحران فرسایش بادی است.

پس از الحاق شهرستان طبس به این استان، با توجه به وسعت زیاد بیابان‌های طبس، خراسان جنوبی از ششمین استان بیابانی ایران، به دومین استان بیابانی تبدیل شد.

مردم
نظرسنجی سال ۱۳۸۹
طی پژوهشی که شرکت پژوهشگران خبره پارس به سفارش شورای فرهنگ عمومی در سال ۸۹ انجام داد و براساس یک بررسی میدانی و یک جامعه آماری از میان ساکنان ۲۸۸ شهر و حدود ۱۴۰۰ روستای سراسر کشور، درصد اقوامی که در این نظر سنجی نمونه‌گیری شد در استان خراسان جنوبی به قرار زیر بود: ۹۹٫۳ فارس (۱۰۰٪ مرد، ۹۸٫۵٪ زن)، ۰٫۷ بلوچ (۱٫۵٪ زن) بودند.

رسومات خاص
از جمله خصوصیات استان می‌توان به مراسم کاکل و شکر گزاری در کشاورزی، جشن قوج گذاری و کوچ در امر دامداری ، مراسم برات و مراسم ماه محرم از قبیل نخل برداری ، تعزیه خوانی ، علم بندان ، علم گردانی ، بیل زنی ، مشعل گردانی ، هفت منبر ، سنگ زنی ، کفچلزی و همچنین مراسم استثنایی روستای چنشت اشاره کرد.

صنعت
کارخانه‌ها و کارگاه‌های تولید ماشین‌آلات و تجهیزات، وسایل نقلیهٔ موتوری، محصولات فلزی، تجهیزات حمل و نقل، اکسید منیزیم، محصولات لاستیکی و پلاستیک، ماشین‌آلات و دستگاه‌های برقی، محصولات کانی غیرفلزی، کاغذ و محصولات کاغذی، ابزار پزشکی و اپتیکی، ساعت، رادیو و تلویزیون، فلزات اساسی، چوب و محصولات چوبی، منسوجات، مبلمان و صنایع غذایی و آشامیدنی در سطح استان و نیز در ۵ شهرک صنعتی در بیرجند، فردوس، قاین، نهبندان و سربیشه مشغول فعالیت می‌باشند. همچنین به تازگی خبر از افتتاح کارخانه شمش منیزیم در شهرستان فردوس به گوش می‌رسد. (صدا و سیمای خراسان جنوبی)

قالی‌بافی، سفالگری، رنگرزی، آهنگری، مسگری، حصیربافی، سبدبافی، نمدمالی، زیلوبافی، پارچه بافی، نوغان داری، ریسندگی، گلیم بافی، جاجیم بافی، زرگری، دباغی و سوزن‌دوزی، از جمله صنایع دستی استان خراسان جنوبی هستند.

معدن
این استان دارای پتانسیل بالایی در بخش معادن می‌باشد به‌طوری‌که دارای تنها ذخایر منیزیت ایران (شهرستان بیرجند و شهرستان سربیشه)،[۱۲] بزرگ‌ترین ذخیره و تنها معدن آزبست ایران (معدن حاجات نهبندان)[۱۳] بوده و ذخایر و معادن مهم اورانیوم در (شهرستان فردوس )، بنتونیت (شهرستان سرایان، سه‌قلعه)، گرانیت (بیرجند و سربیشه)، گل سفید (بیرجند)،[۱۴] بازالت (شهرستان سربیشه) در خراسان جنوبی مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد. یکی دیگر از مهم‌ترین معادن این استان، معدن مس قلعه زری واقع در جنوب غرب این استان (خوسف) است که به علت عیار طلای بالای آن در سطح جهان شناخته شده‌است [نیازمند منبع].

معادن ولاستونیت، کائولن، تراورتن، فلدسپات، بوکسیت، مارن، گچ، آهک، دولومیت، مرمریت، خاک صنعتی، سنگ لاشه و توف از دیگر معادنی هستند که در این استان در حال بهره‌برداری هستند.

چشمه های آب معدنی
این استان دارای چشمه های معدنی زیادی دارد که خواص درمانی بسیار دارند از جمله:

مجتمع گردشگری آب درمانی و آبگرم معدنی فردوس : در ۲۰ کیلومتری شهر فردوس قرار دارد. که قدمت آن به ۲۰۰ سال می رسد.
چشمه آب گرم علم آباد: در شمال خاوری شهرستان سربیشه و از شکاف سنگ‌های آتشفشانی از نوع آندزیت بازالت از زمین خارج می‌شود.
چشمه آبگرم گندگان: در ۱۲ کیلومتری شهرستان سربیشه واقع است.
چشمه معدنی کُلوته : این چشمه در بخش سربیشه حدود ۱۸ کیلومتری جادهٔ مود به سمت بیژائم و بشگز قرار گرفته و برای درمان برخی دردهای مفصلی و پوستی مفید است.
چشمه آب معدنی تناک: در روستای تناک از بخش مود شهرستان سربیشه قرار دارد.
چشمه آب معدنی سیاه دره: آب معدنی سیاه دره جنب کلاته سلیمان (بخش مود شهرستان سربیشه) واقع است که آب آن به رنگ سبز کامل است.
چشمه آب درمانی آبترش: در ۳۴ کیلومتری شمال غرب سربیشه واقع شده‌است. آب این چشمه از شکاف سنگ‌های آندریت بازالت از زمین خارج شده و به دلیل خواص درمانی برای امراض پوستی مورد توجه قرار گرفته‌است و از سایر چشمه‌های دیگر شهرستان دارای امکانات بهتری نظیر استخر و فضای طبیعی بهتری است که آن را برای گردشگری در شهرستان سربیشه متمایز می‌کند
چشمه آب گرم لوت: در ۷۰ کیلومتری شهر خوسف قرار دارد،
چشمه آب گرم مرتضی علی: در ۲۷ کیلومتری شهر طبس
چشمه آب گرم دیگ رستم : در ۱۰ کیلومتری شهرستان طبس.
چشمه آب گرم گزیک: واقع در بخش گزیک

 

  • مصطفی طاهری
  • ۰
  • ۰

برنج طارم هاشمی چیست ؟

نوعی برنج در استان مازندران کشت می شود که به برنج طارم هاشمی یا طارم ندا معروف است این برنج قد کوتاه تری نسبت به برنج طارم عطری و برنج هاشمی دارد و به طور کلی هم از نظر پخت و هم عطر از برنج هاشمی ضعیف تر است به همین دلیل قیمت پایین تری نسبت به برنج هاشمی دارد.

با برنج هاشمی عطری بیشتر آشنا شوید؟

برنج به دو نوع گرم و سرد تقسیم میشود که هر دوی آن در یک زمان کشت میشود ولی برداشت گونه سرد حدود دو هفته دیرتر از گونه گرم انجام می شود.
شکل ظاهری این دو نوع برنج از نظر قطر و طول دانه کمی متفاوت است. گونه گرم آن دانه کوتاه تر است و کمی چاق تر. در بازار برنج از نظر قیمتی تفاوتی بین این دو نوع برنج وجود ندارد و قیمت برابری دارند. رنگ دانه های برنج هاشمی استخوانی بوده و کمی حالت روغنی دارند.
این برنج عطر دلنشیتی دارد بسیار خوش پخت و خوش مزه است .

معرفی ویژگی‌های انواع برنج هاشمی

برنج هاشمی یکی از باکیفیت‌ترین انواع برنج ایرانی است که علاوه بر کیفیت عطری و طعمی دارای مزایا و ویژگی‌های منحصر بفردی در تولید است. این برنج دارای ساقه‌های نازکی است که آفت‌های مختلفی مثل کرم ساقه خوار امکان رشد و فعالیت در آن را ندارند و در نتیجه این برنج نیاز به سم پاشی کمتری دارد و به همین دلیل به عنوان یک برنج ارگانیک و سالم شناخته می‌شود.
برنج هاشمی در رقم‌های مختلفی تولید می‌شود و هر رقم از آن کیفیت و مزایایی خاصی دارد. از مهم‌ترین انواع برنج هاشمی می‌توان به این موارد اشاره کرد:
برنج دودی هاشمی: در این نوع برنج هاشمی را با شیوه دودی کردن تولید می‌کنند و در این حالت به آن برنج دودی هاشمی می‌گویند.
برنج قهوه‌ای هاشمی: در این حالت برنج رقم هاشمی را قبل از پوست گیری حرارت می‌دهند و مواد مقوی در پوسته شلتوک برنج به مغز آن تزریق می‌شود و برنج رنگ قهوه‌ای به خود می‌گیرد.
برنج عطری هاشمی: در این حالت برنج به صورت کلی پوست گیری می‌شود و برنج سفید تولید شده از این حالت برنج عطری هاشمی است.

بهترین منطقه برای کشت برنج هاشمی

مناطق مرکزی استان گیلان که در اطراف مرداب انزلی قرار دارند به دلیل شرایط آب و هوایی خاص و خاک حاصلخیز بهترین منطقه برای کشت برنج هاشمی است.

برنج هاشمی دودی

برخی افراد گمان میکنند برنج های دودی گونه ای از برنج هستند که به صورت جداگانه کشت میشوند.
اما جالب است بدانید که برنج های دودی همان برنج های عطری کشت شده توسط کشاورزان است که طی مراحل تولید به برنج دودی تبدیل میشوند.
برنج های دودی رنگ تیره تری نسبت به برنج های عطری دارند. و دانه های خام و پخته آن عطر دل انگیز دود را به مشام میرساند.
افراد زیادی هستند که از برنج دودی را به صورت خالص مصرف میکنند ولی برخی از افراد برنج های دودی را با برنج های عطری مخلوط میکنند و هر دو را کنار هم مصرف مینمایند.

دستور پخت برنج هاشمی به روش آبکش

ابتدا برنج را درون قابلمه ریخته و چندین بار آبکشی می کنیم
به ازای هر پیمانه به سه پیمانه آب و نصف قاشق چایخوری نمک به آن اضافه می کنیم و به مدت ۳ ساعت در گوشه ای میگذاریم تا خیس بخورد.
برای خیس کردن برنج باید از آب ولرم استفاده کنیم زیرا آب ولرم باعث میشود برنج زودتر خیس بخورد.
بعد از خیس خوردن برنج آن را تقریبا ۱۵ الی ۲۰ دقیقه روی حرارت قرار دهید تا به نقطه جوش برسدو خامی برنج گرفته شود.
بعد از اینکه تست کردیم و دیدیم خامی دانه های برنج گرفته شده برنج را آبکش می کنیم و به قابلمه برگردانیم. درب قابلمه را با استفاده از دم کنی یا پارچه حوله ای می پوشانیم و اجازه میدهیم به مدت ۴۵ دقیقه دم بکشد.
همچنین قبل از برگرداندن برنج در قابلمه می توانیم مقداری روغن همراه با زغفران دم کشیده یا زردچوبه در قابلمه بریزیم و بعد از حدود ۵ دقیقه که روغن داغ شد در کف آن تکه های سیب زمینی, کاهو, کلم, جعفری و یا تکه های بال مرغ قرار دهیم که در این صورت ته دیگ بسیار خوشمزه ای خواهیم داشت. البته قبل از گذاشتن تکه های بال مرغ ته قابلمه باید ابتدا یک طرف آن را در روغن سرخ کنیم و بعد آن را در کف قابلمه بچینیم.

دستور پخت برنج هاشمی به روش کته

ابتدا برنج را درون قابلمه ریخته و چندین بار آبکشی می کنیم
به ازای هر پیمانه به یک و نیم پیمانه آب و یک چهارم قاشق چایخوری نمک به آن اضافه می کنیم و به مدت ۳ ساعت در گوشه ای میگذاریم تا خیس بخورد.
قابلمه را روی شعله ملایم گاز قرار می دهیم تا آب برنج تبخیر شود و برنج دم بکشد.
اگر برنج را بدون خیس کردن خواستیم بپذیم ابتدا با شعله زیاد آب برنج را به نقطه جوش می رسانیم و سپس شعله گاز را بسیار کم می کنیم تا آب برنج تبخیر شود و برنج دم بکشد.
زمان دم کشیدن برنج در روش کته بستگی به میزان حرارت شعله گاز دارد اما به صورت حدودی ۴۵ دقیقه زمان نیاز داریم.
همچنین با تست کردن دانه های برنج زیر دندان هم می توانیم متوجه پخته شدن برنج شویم.
به این نکته توجه داشته باشید که اگر برنج را خیس کردیدم و حجم برنج زیاد شد باید قابلمه را عوض کنیم تا در موقع پخت, برنج جای لازم را داشته باشد. برنج خیس خورده نباید بیشتر از یک سوم ارتفاع قابلمه را پر کند.

یک نکته مهم در مورد پخت برنج هاشمی

بهتر است برنج را قبل از پختن خیس کنیم این کار چندین مزیت دارد
۱-خیساندن برنج قبل از پخت باعث میشود حجم برنج بیشتر شود مثلا اگر یک پیمانه برنج را بدون خیس کردن پخت کنیم و ۵ قاشق برنج داشته باشیم همان مقدار برنج را اگر ۳ ساعت قبل خیس کنیم ۸ الی ۱۰ قاشق برنج خواهیم داشت.
۲-خیساندن برنج باعث میشود برنج پخت شده دانه بلند تر و به اصطلاح ری بیشتری بکشد.
۳-خیساندن برنج باعث میشود برنج بعد از پخت نرم تر شود.
۴-خیساندن برنج با آب و نمک طعم مطلوب تری به برنج میدهد.
۵-خیس کردن برنج با آب و نمک باعث میشود برنج هنگام پخت نشکند و دو تکه نشود.
۶-هنگامی که برنج در حال خیس خوردن استیون¬ های کلسیم خود را به آب می دهد و در مقابل یون های سدیم نمک را جذب می کند با این کار ساختار شکنندگی برنج کاهش می¬ یابد و باعث می شود برنج خورد نشود و زودتر دم بکشد.
۷-خیس کردن برنج باعث میشود برنج کاملا تمیز و پاک شود زیرا هر ضایعاتی در برنج باشد بعد از چند ساعت به روی آب می آید.
در نتیجه اگر قبل از پخت, برنج را آب و نمک خیس کنیم برنج پخت شده دانه بلند تر, سالم تر و در نهایت نتیجه بهتری خواهیم داشت.

تفاوت برنج صدری و برنج هاشمی در چیست؟

برنج هاشمی برنجی است که از لحاظ کشت و بازدهی نسبت به برنج صدری صرفه بیشتری داشته و به همین دلیل بسیاری از کشاورزان ترجیح می‌دهند این رقم از برنج را کشت کنند. همچنین این برنج به دلیل ساقه‌ی نازک تر کمتر مورد حمله و آسیب آفت‌هایی مثل کرم ساقه خوار است و در نتیجه نیاز به سمپاشی کمتری دارد. برنج رقم هاشمی عطر بیشتری نسبت به برنج صدری دارد اما برنج صدری قد بلندتر است

این برنج گوشت بیشتری دارد و قیمت پایین تری نسبت به برنج صدری دارد به همین دلیل مشتریان بیشتری نسبت به سایر گونه های بومی برنج ایرانی از جمله برنج صدری دارد.

تاریخچه پیدایش برنج هاشمی و علت نام گذاری برنج هاشمی

برنج هاشمی یکی از ارقام خاص برنج ایرانی است که به صورت اتفاقی و توسط آقای یوسف هاشمی کشف شد. آقای هاشمی به صورت اتفاقی چند خوشه از این برنج را در اطراف مزرعه خود پیدا کرد و زمانی که از کیفیت این رقم اطمینان یافت نسبت به تولید بذر آن اقدام کرد و توانست با چهار سال پیاپی میزان قابل توجهی از بذر این برنج را تولید کند. او سپس بذرها را در اختیار دیگر کشاورزان قرار داد و در سال ۱۳۷۰ میزان قابل توجهی از شالیزارهای شمال کشور زیر کشت این رقم رفت و امروزه نیز، میزان زیادی از برنج شمال کشور در رقم هاشمی تولید می‌شود.
برنج هاشمی به دلیل اینکه برای اولین بار توسط آقای یوسف هاشمی کشف شد و بذر آن به صورت عمده توسط ایشان تولید گردید با نام برنج هاشمی شهرت دارد هر چند که تاکنون به صورت رسمی این نام مورد تأیید وزارت جهاد کشاورزی نیست و تاکنون به ثبت نرسیده است.

موقعیت جغرافیایی پیدایش برنج هاشمی و شکل ظاهری آن

این برنج برای اولین بار در زمین کشاورزی آقای هاشمی کشف شد. آقای هاشمی در روستای چاپارخانه در نزدیکی شهر رشت زندگی می‌کند و این برنج باکیفیت ایرانی از این منطقه به دیگر نقاط شمالی کشور رفت و توانست در حدود کمتر از یک دهه به عنوان محبوب‌ترین برنج ایرانی شناخته شود.
برنج هاشمی در زمره‌ی برنج‌های قد بلند ایرانی شناخته می‌شود. گیاه این برنج نیز نسبت به دیگر برنج‌های محلی ایرانی قدی بلندتر دارد. این برنج نسبت به دیگر برنج‌های ایرانی از جمله برنج علی کاظمی قد بلند تر و گوشت بیشتری دارد. این برنج همواره پس از پخت کیفیت و تازگی اولیه خود را دارد و می‌توان به دفعات مختلف آن را گرم کرده و مورد استفاده قرار داد به همین دلیل این برنج ایرانی به صورت گسترده در مراکز تهیه غذا و رستوران‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نگه داری برنج هاشمی

برنج را در جای خشک نگهداری کنید و ترجیحا از سطح زمین فاصله دهید.
در مکان هایی از منزل یا انبار که رطوبت بالا دارد احتمال شپشک برنج بالا است. جهت اطمینان خاطر میتوانید چند حبه سیر درون ظرف یا گونی برنج یا در انبارها لا به لای برنج قرار دهید تا از نزدیکی هر گونه حشره عایق شود.
اگر زمانی برنج شما شپشک زد نگران نباشید. برنج را درون هوای آزاد پهن کنید و مقداری نمک روی آن بپاشید. بعد از یک روز برنج را جمع و مصرف کنید.
در انبارهایی که برنج نگه داری می شوند لازم است جریان هوای ملایم وجود داشته باشد و هر ساله انبار تخلیه و ضد عفونی شود. برنج نسبت به باد بسیار حساس است و با کوچکترین جریان بادی دچار ترک شده و هنگام پخت تبدیل به نیمدانه می شود.

تشخیص برنج کهنه

دانه های برنج با جذب زطوبت محیط پخت بهتری می دهند, برنجی که چند ماه از تولید آن گذشته فرصت کافی برای جذب رطوبت را داشته است به همین دلیل پخت بهتری می دهد.
البته توجه داشته باشید برنج نباید بیش از ۳ سال نگهداری شود زیرا به مرور پوک و عطر و طعم خوب خود را از دست میدهد .

خرید برنج هاشمی

خرید برنج و تشخیص برنج مرغوب با توجه ویژگی ظاهری انواع برنج که بسیار شبیه به هم هستند کار آسانی نیست.
هنگام خرید برنج به چند نکته باید توجه کنید:
یک: از جایی که برنج می خرید اطمینان حاصل کنید که برنج اصل به شما بفروشد بساری از گونه های برنج شبیه به برنج هاشمی و صدری هستند که به سختی می توان آن را از برنج هاشمی تشخیص داد
دو: اگر قیمت برنج از قیمت عرف بازار پایین تر بود یا برنجی که در شهرستان می خرید با قیمت شالیکوبی در گیلان یکی بود یک جای کار می لنگد برنجی که برای مثال برنجی که شما از ما می خرید اگر از شهر خود بخرید حداقل کیلویی گرانتر است ۳ هزار تومن تفاوت دارد. این تفاوت به دلیل هزینه حمل و تخلیه و بارگیری و سود شرکت های پخش و فروشگاه می باشد.
سه: کیفیت در خرید های مختلف ثابت باشد اگر امروز برنجی می خرید به ماه بعد بیشتر از پنج درصد نباید اختلاف کیفیت وجود داشته باشد. تازه این پنج درصد هم به دلیل اینکه برنج محصول کشاورزی است و این مقدار اختلاف قابل قبول است اگر بیشتر از این حدود اختلاف کیفیت وجود داشت باز هم یکجای کار می لنگد.

جمع بندی

برنج هایی که در بازار وجود دارند با نام طارم کیفیت پایین تری نسبت به هاشمی دارند البته همان طور که توضیح دادیم این برنج های موجود در بازار که طارم هاشمی نام دارند با برنج طارم عطری تفاوت دارند. برنج طارم عطری از کیفیت بسیار خوبی برخودار بود که به علت کمبود محصول در سطح هکتار نسبت به سایر گونه ها دیگر کشت نمی شود.

  • مصطفی طاهری
  • ۰
  • ۰

ترابزون/خبرگزاری آناتولی

براساس آمار منتشر شده از سوی اتحادیه صادرکنندگان شرق دریای سیاه، ارزش ارزی صادرات چای ترکیه در یازده ماه سال جاری بالغ بر 15 میلیون و 452 هزار و 479 دلار بوده است.

طی بازه زمانی ژانویه تا نوامبر 2020 میلادی 4 هزار و 135 تن چای از ترکیه به بیش از 100 کشور جهان صادر شده است.

میزان صادرات چای ترکیه در مدت مشابه ساله گذشته 3 هزار و 537 تن به ارزش 13 میلیون و 254 هزار و 601 دلار رقم خورده بود.

برهمین اساس صادرات چای ترکیه 17 درصد از لحاظ وزنی و ارزش رشد داشته است.

کشورهای بلژیک، آلمان و هلند بیشترین میزان چای را از ترکیه وارد کرده‌اند.

در این دوره 4 میلیون و 853 هزار و 670 دلار چای به بلژیک، 2 میلیون و 186 هزار و 36 دلار چای به آلمان و یک میلیون و 219 هزار و 267 دلار چای به هلند صادر شده است.

در این بازه زمانی صادرات چای برای اولین بار به یمن، باهاما، اندونزی، گابن، بورکینافاسو، کیپ ورد، استونی، صربستان، زامبیا ، ویتنام و موریس نیز صورت گرفته است.

احمد حمدی گوردوغان، رئیس هئیت مدیره اتحادیه صادرکنندگان منطقه شرق دریای سیاه در ترکیه نیز در گفتگو با آناتولی گفت: با وجود روند شیوع کرونا، صادرات چای همچنان رو به افزایش است.افزایش تعداد کشورهای صادراتی اهمیت زیادی در اقتصاد کشور و صادرات منطقه ما دارد و یک شاخص اصلی در راستای افزایش صادرات در دوره های آتی است.

 

انواع چای سیاه را از تی سنس بخواهید 

  • مصطفی طاهری
  • ۰
  • ۰

پخش چای در شهرکردبورس چای در شهرکرد

تی سنس فروشگاه اینترنتی چای  در شهرکرد

فروش انواع چای سیاه   در شهرکرد

چای سیاه  از محبوب ترین نوشیدنی های جهان است

کافئین و تانین = آرام بخش دستگاه عصبی.

تئوفیلین = ساختاری مانند کافئین دارد که در چای سبز و سیاه موجود است , شل کردن عضلا‌ت، افزایش دهنده جریان خون در کلیه‌ها , افزایش انقباض پذیری و کارایی عضلا‌ت قلب، تنظیم ضربان قلب، کاهش فشار خون و اثرات التهابی.

تیانین = طعم دهنده چای است.

کاتچین = در چای سبز و سیاه وجود دارد اما در چای سبز بیشتر است , این ماده ضد سرطان , کاهش دهنده چربی بدخون و ضد ویروس است و ازافزایش قند خون جلوگیری می کند.

فلوراید و فلووانوئید که سبب استحکام دندان است و از ایجاد بوی‌بددهان پیشگیری می کند.

ویتامین های B کمپلکس C , و E نیز در چای وجود دارد.

ویتامین C که کاهش دهنده اضطراب است و علا‌ئم سرماخوردگی را برطرف می کند.

ویتامین ب کمپلکس و ویتامین ای نیز سبب بهبود سوخت و ساز بدن می شود.

رفع خواب آلودگی , تقویت نیروی فکر , گوارش بهتر غذا و کاهش علا‌ئم میگرن از دیگر خواصل مهم چای است.

فروش انواع چای سر گل بهاره ممتاز  در شهرکرد

چای سیاه سرگل بهاره همان چای ممتاز بهاره است که از غنچه و برگ بالایی بوته‌ی چای در فصل بهار تولید می شود و چون در تولید این نوع چای از برگ های جوان روی بوته چای در فصل بهار استفاده می شود به آن چای سیاه سرگل بهاره هم گفته می شود.این محصول بواسطه برداشت در فصل بهار و یا اصطلاحا چین اول، حاوی مواد مغذی بسیار زیادی بوده که بیشترین فواید را برای سلامت و زیبایی دارد.

 

چای سیاه سوزنی یا همان چای لیزری  در شهرکرد

کیفیت چای سیاه سوزنی ایرانی درصورتیکه بطورصحیح دم کشیده شود، کمتراز انواع چایی های مرغوب و برتر دیگر نبوده و فقط در میزان چای خشکی که درقوری ریخته می شود با چایی های دیگر متفاوت می باشد که باید یک قاشق بیشتر ریخته شود. در چای قلم، ساقه های فوقانی نگهدارنده ی شاخسارها (جوانبرگ) چای نیز بطور پراکنده در آن پخش بوده و درهنگام دم کشیدن چای، تراوش مواد مفید و سودمند ساقک های خشک شده، رنگ و عطر خاصی به نوشیدنی می دهد که علاوه بر ظاهری بسیار زیبا و جذاب، عطر نوشیدنی را دلچسب تر و با طراوت می نماید.

 چای سیاه شکسته ممتاز  در شهرکرد

از محصولات تی سنس می توان به چای سیاه شکسته ممتاز اشاره نمود که از بهترین نوع برگ چای ممتاز بهاره تولید شده و فاقد هرگونه رنگ و طعم دهنده های غیر مجاز است.

این محصول تی سنس یکی از بهترین محصولات چای ایرانی می باشد .این چای بدلیل عطر و طعم بسیار خوب و همچنین رنگدهی طبیعی بالا یکی از پرفروش ترین محصولات چای ایرانی می باشد.

چای سیاه باروتی  در شهرکرد

چای سیاه باروتی همان چای سیاه است که طی مراحلی به گلوله های ریز سیاه رنگ تبدیل شده است. چای باروتی را در ایران بیشتر به نام چای کله مورچه یا سی تی سی میشناسند. دلیل نامگذاری چای باروتی یا کله مورچه به این دلیل است که دانه های این چای گلوله ای شکل هستند و به سر مورچه شبیه اند. جالب است بدانید که این چای هم از برگ های گیاه کاملیا سیننسیس تهیه میشود و پایه تولید این چای همان گیاهی است که چای های سیاه، سبز و سفید از آن تهیه میشود و تنها تفاوت آن روش تهیه و به دست آوردن شکل گلوله ای چای باروتی است.

چای سیاه قلم درشت  در شهرکرد

یک نوع چای سیاه با ظاهری درشت تر از سایر انواع چای سیاه و طعم و رنگی منحصر به فرد. اولین ویژگی مطرح شده در مورد این نوع چای قرار گرفتند آن در دسته بندی چای های سیاه است. چای سیاه و سبز و حتی اولونگ همگی از گیاه کاملیا سیننسیس تولید می شوند و تفاوت آن ها در شیوه تهیه است. برای تولید چای سیاه بر خلاف چای سبز، گیاه قبل از خشک شدن یک دوره تخمیر (اکسایش) را تجربه می کند و بعد خشک می شود. واژه قلم که در معرفی این نوع چای به کار رفته است حاکی از خصوصیات فیزیکی چای و همچنین قسمتی از گیاه چای است که در تهیه آن مورد استفاده قرار گرفته است. چای قلم از قسمت ساقه گیاه چای تولید شده است. و در مورد قلم درشت بودن این نوع از چای باید بگوییم که چای قلم در بازار چای به دو دسته قلم درشت و قلم متوسط تقسیم می شود. این دو دسته میزان کوچک و بزرگ بودن دانه های چای را بیان می کنند. اما این که بزرگی و کوچکی دانه های چای سیاه چه تأثیری دارند را بعداَ بررسی خواهیم کرد. در آخر واژه بهاره اخرین ویژگی این نوع چای است. چای در سه فصل بهار، تابستان و پاییز برداشت می شود.

چای سیاه قلم ریز  در شهرکرد

چای سیاه قلم ریز ایرانی ازجمله محصولات پرطرفدارکارخانه های چای سازی خطه سرسبز و باطراوت بویژه دراستان گیلان بوده که به دلیل شهرت خوش طعمی، درمیان هموطنان عزیز، با استقبال فراوانی همراه می باشد. چای سنتی قلم درشت ترین چایی ایرانی می باشد.

کیفیت چای قلم ایرانی درصورتیکه بطور صحیح دم کشیده شود، کمتراز انواع چایی های مرغوب و برتر دیگر نبوده و فقط در میزان چای خشکی که درقوری ریخته می شود با چایی های دیگر متفاوت می باشد که باید یک قاشق بیشتر ریخته شود. درچای قلم، ساقه های فوقانی نگهدارنده ی شاخسارها (جوانبرگ) چای نیز بطور پراکنده در آن پخش بوده و درهنگام دم کشیدن چای، تراوش مواد مفید و سودمند ساقک های خشک شده، رنگ و عطر خاصی به نوشیدنی می دهد که علاوه بر ظاهری بسیار زیبا و جذاب، عطر نوشیدنی را دلچسب تر و با طراوت می نماید.

چوب چای  در شهرکرد

بی تردید هموطنان عزیز اطلاع دارند که مردم سخت کوش و زحمتکش شمال کشور غالبا به شیوه های دستی و سنتی برگ سبز چای را برداشت می کنند و در هنگام برداشت به این شیوه غالبا غنچه فوقانی  چای با برگ های اول، دوم، سوم و گاهی با برگ چهارم چای همراه است که همه اجزای فوق به ساقه نگهدارنده در قسمت فوقانی متصل بوده و سپس درمراحل چایسازی، تعدادی ازخرده های ساقه، درهنگام غربال گری چای سیاه تولید شده به صورت پراکنده به مقدار متفاوت در انواع درجه بندی شده چای سیاه باقی مانده و این مقدار در چای سرگل و ممتاز به کمترین میزان خود می رسد و در چای قلم و شکسته و باروتی به ترتیب در مقادیر بیشتری وجود دارد. مردم بومی منطقه نیز قریب به یقین به علت خاصیت های مفید وسودمند ساقه های خرد شده، سعی ننموده اند که ساقه زدایی را بطور کامل از چای تولید شده انجام دهند.

چای سبز  در شهرکرد

چای سبز از متداول ترین نوشیدنی ها در آسیا بخصوص آسیای شرقی است. بزرگترین تولید کننده ی چای سبز در دنیا کشور چین است. هر چند در ایران هم چای سبز ایرانی مرغوب تولید می شود.

چای سبز شکسته ممتاز   در شهرکرد

این نوع چای سبز که در درجه ی عالی قرار دارد، کیفیتی نظیر چای سرگل دارد، با این تفاوت که درصد خلوص آن کمتر می باشد و در کارخانه چای، توسط فیلتر های مخصوص جداسازی می شود. زمان دم این نوع چای کمی بیشتر از چای سرگل بوده و از ماندگاری کمتری برخوردار است. ولی اگر به روش درست و با آب مناسبی دم شود، از نظر طعم تفاوت چندانی با چای سرگل نخواهد داشت.

چای سبز قلم ممتاز  در شهرکرد

ترکیبی از ساقه و برگ های درشت چای می باشد. این چای پس از دم کشیدن عطر و طعمی خوش دارد که برای طرفداران چای سبز انتخاب مناسبی است. این محصول با حفظ کیفیت و خواص چای سبز و مقداری مقرون بصرفه تر عرضه میشود. برای دم کردن چای سبز کافیست یک قاشق از این چای را در قوری ریخته و یک لیوان آب جوش زلال به قوری اضافه کنید و پس از پنج الی هفت دقیقه میل نمایید. تفاوت این چای با نوع ممتاز خود در ساقه های موجود در آن و اندازه درشت برگ ها است. این نکته باعث تفاوت در قیمت این محصولات نیز شده است. چای سبز برخلاف چای سیاه تخمیر نمیشود. به عبارتی فرآیند تخمیر از آن حذف شده و حالت سبزی برگ ها را در خود نگه میدارد.

چای سفید  در شهرکرد

 چای سفید، از برگ های چای رسیده به دست می آید. وقتی غنچه چای هنوز باز نشده است، آن را می چینند و قبل از این که برگ های چای خشک شوند، آنها را بخار می دهند. چای سفید نسبت به دیگر انواع چای در مقادیر کمتری تولید شده و از این جهت قیمت آن گران‌تر تمام میشود. نام‌گذاری چای سفید ، ناشی از پرزهای سفید نقره‌ای جوانه‌های نشکفته گیاه چای است که به آن سفید می دهد، هر چند دم کرده آن به رنگ زرد کم رنگ است. میزان کافئین موجود در چای سفید در مقایسه با چای سبز یا چای سیاه بسیار کم‌تر است. در هر فنجان از چای‌سفید تنها ۲۸ میلی‌گرم کافئین وجود دارد. چای سفید دارای مقدار زیادی کاتشین است. کاتشین باعث کاهش بیماری های قلبی عروقی، سرطان ها ، سکته ها،دیابت و خطرات حاصل از اشعه ماورای بنفش بر پوست می گردد

گرمنوش چای  در شهرکرد

 نوعی نوشیدنی است که چای جز اصلی آن است و سایز جز ها از گل، برگ، ساقه، ریشه، دانه، پوستِ میوه یا اجزای دیگر گیاهان دارویی که قابل حل در آب است، به صورت خشک یا تازه مورد استفاده قرار می‌گیرد. دم کردن یا گرفتن عصاره به وسیلهٔ آب متداول‌ترین و قدیمی‌ترین روش به کار بردن داروهای گیاهی است.

چای سیاه میخک  در شهرکرد

یک وقت های دلم فقط چای سیاه میخواد برای غروب های زمستون،با عطر میخک که عالیه ، حتما امتحان بکنید.
میخک عطر تندی و گرمی دارد برای همین خیلی کم باید مصرف شود .

چای دارچین  در شهرکرد

مخلوط چای سیاه و دارچین نیوشا از خواص دارچین از جمله تقویت سیستم ایمنی بدن در مقابل بیماری هاست و همچنین کاهش و تسکین دردهای عضلانی بهره مند می باشد. عطر و طعم بی نظیر چای دارچین درکنار ویژگی های بی شمار آن به محبوبیت این محصول افزوده است.

چای سیاه هل  در شهرکرد

گرمنوش چای سیاه هل یکی دیگر از دمنوش های مفید و خوش طعم محصولات تی سنس است. مصرف گرمنوش چای سیاه هل تی سنس سبب خوشبو شدن دهان شده و زخم های دهان را بهبود می‌دهد. گرمنوش هل تی سنس همچنین تب را کاهش و سرماخوردگی را درمان می‌کند. این دمنوش تسکین دهنده درد روماتیسم است. یکی از خواص ویژه و بسیار ارزشمند چای هل، جلوگیری از تشکیل خلط در گلو است. دانه های هل خاصیت داروی اکسپکتورانت را دارد و سینوس ها و برونش ها، بینی و سینه را از خلط و ترشحات اضافی پاک می کند. هل همان طور که ذکر شد خواص گرمابخش و انرژی زا دارد از این رو به بهبود روحیه و بازیابی انرژی و توان از دست رفته کمک می کند. گرمنوش چای سیاه هل تی سنس از ترکیب هل و چای سیاه به دست آمده و جزو گرمنوش های مخلوط چای سیاه است.

چای سیاه گل محمدی  در شهرکرد

چای گل سیاه یا گرمنوش گل محمدی یک نوشیدنی معطر و فوق‌العاده با خواص مثال‌زدنی و پرخاصیت برای آن‌هایی است که علاقه‌مند به نوشیدنی‌های گرم هستند. شما می‌توانید از این گلبرگ‌های خوش‌رنگ و معطر چای تهیه کرده و یک نوشیدنی صد درصد ایرانی و آرام‌بخش تهیه کنید.

چای سیاه به لیمو  در شهرکرد

چای سیاه یکی از محبوب‌ترین نوشیدنی‌های دنیا است که ترکیبات متنوعی از آن، با دیگر گیاهان معطر و دارویی وجود دارد. از این رو تی سنس ، محصول مخلوط چای سیاه و گیاه به‌لیمو را به بازار عرضه کرده است. این چای علاوه بر طعم بی‌نظیر و عطر عالی، خواص بسیاری نیز دارد. به‌لیمو از خوشبوترین گیاهان دارویی است و ترکیب آن با چای سیاه سیلان، عطری مشابه لیمو می‌دهد. به لیمو گیاهی با برگ‌های سبز معطر است که خواص دارویی و درمانی بسیاری دارد. پس از چیدن برگ‌های به‌لیمو به صورت تازه یا خشک‌ شده، می‌توان از آن استفاده کرد. این چای، فاقد هرگونه مواد افزودنی و شیمایی است. به‌منظور تولید محصولاتی با کیفیت در حوزه سلامتی، تی سنس از بهترین و با کیفیت‌ترین مواد اولیه استفاده می‌کند. چای سیاه و گیاه به‌لیمو تی سنس در بسته‌بندی زیبا عرضه می‌شود. مزیت این بسته‌بندی، جلوگیری از نفوذ رطوبت است که چای را طولانی‌تر تازه‌ نگه می‌دارد.

استان چهارمحال و بختیاری

مختصات: ۳۲°۱۹′۳۹″شمالی ۵۰°۵۱′۱۷″شرقی / ۳۲٫۳۲۷۵°شمالی ۵۰٫۸۵۴۶°شرقی

چهارمحال و بختیاری
مرکز شهرکرد
مساحت ۱۶٬۴۲۱ کیلومترمربع
جمعیت (۱) ۹۴۷۷۶۳ نفر (۱۳۹۵)
پراکندگی ۵۱٫۶
تعداد شهرستان‌ها ۱۰
منطقه زمانی IRST (گرینویچ+۳:۳۰)
-تابستان (دی‌اس‌تی) IRDT (گرینویچ+۴:۳۰)
نماینده ولی فقیه محمدعلی نکونام
استاندار اقبال عباسی
استان چهارمحال و بختیاری یکی از استان‌های کشور ایران است. مرکز این استان شهرکرد است.
این استان با گستره‌ای برابر با ۱۶٬۴۲۱ کیلومتر مربّع یک درصد از کل وسعت ایران، بیست و دومین استان کشور از نظر پهناوری می‌باشد.استان چهارمحال و بختیاری از جمله بخش‌های کوهستانی فلات مرکزی ایران محسوب می‌شود و ۳۱ درجه و ۹ دقیقه تا ۳۲درجه و ۳۸ دقیقه عرض شمالی و ۴۹ درجه و ۳۰ دقیقه تا ۵۱ درجه و ۲۶ دقیقه طول شرقی گرینویچ قرار دارد. این استان از شمال و مشرق به استان اصفهان، از مغرب به استان خوزستان، از جنوب به استان کهگیلویه و بویراحمد و از سوی شمال غربی به استان لرستان محدود می‌شود. زبان‌های لری بختیاری، فارسی و ترکی در میان ساکنان این استان رایج است. در مرکز استان، هفشجان، بروجن، فرخ شهر، گندمان و برخی دیگر از شهرهای استان به زبان فارسی با لهجه خاص خود صحبت می‌کنند.

مرکز این استان شهرکرد است و با ۲۰۶۶ متر ارتفاع از سطح دریا، بلندترین مرکز استان کشور ایران است.میانگین ارتفاع در استان چهارمحال و بختیاری حدود ۲۱۵۳ متر است و به همین خاطر استان چهارمحال و بختیاری را بام ایران می‌دانند.

تقسیمات کشوری
نوشتار اصلی: فهرست شهرستان‌های استان چهارمحال و بختیاری
بر پایه آخرین بخش‌بندی سیاسی کشور، استان چهار محال و بختیاری دارای ۱۰ شهرستان، ۴۳ شهر، ۲۶ بخش و ۵۱ دهستان است. شهرستان‌های این استان عبارتند از: شهرکرد، بروجن، لردگان، فارسان، اردل، کوهرنگ، کیار، بن، سامان و شهرستان خانمیرزا.

شهرها و شهرستان‌ها
نوشتار اصلی: فهرست شهرهای استان چهارمحال و بختیاری
شهرکرد مرکز کنونی این استان به‌شمار می‌رود. محل شهرستان‌ها و بخش‌ها و تفکیک مراکز شهری به صورت زیر است:

نقشه شهرستان بخش مرکز بخش مراکز شهری

شهرکرد مرکزی شهرکرد هفشجان، کیان، طاقانک، نافچ
لاران سورشجان سودجان، هارونی
فرخشهر فرخ شهر
بروجن مرکزی بروجن فرادنبه، سفیددشت، نقنه
گندمان گندمان
بلداجی بلداجی
لردگان مرکزی لردگان
فلارد مالخلیفه
منج منج
رودشت سردشت
فارسان مرکزی فارسان گوجان
جونقان جونقان پردنجان، چلیچه
باباحیدر باباحیدر فیل آباد
اردل مرکزی اردل رستم آباد، دشتک، کاج
میانکوه سرخون
کوهرنگ مرکزی چلگرد
بازفت بازفت
دوآب صمصامی صمصامی
کیار مرکزی شلمزار گهرو، دستنا
ناغان ناغان
بن مرکزی بن وردنجان
شیدا یانچشمه
سامان مرکزی سامان
زاینده رود هوره
خانمیرزا مرکزی آلونی
ارمند روستای ارمند
پیشینه در بخش‌بندی کشوری
منطقه چهارمحال همواره از بلوکات اصفهان به‌شمار می‌رفته؛ مسعود میرزا ظل السلطان، در دوسفر پی در پی خود به چهارمحال، آن را بلوکی سرد، بسیار آباد، پر نعمت و پرجمعیت، با چراگاه‌های سبز و خرم و چمنهای زیاد و آب فراوان وصف کرده و افزوده چهارمحال مشهور به هند کوچک است و بهترین بلوک اصفهان پس از لنجان می‌باشد.[۹] چهارمحال و بختیاری تا پیش از سال ۱۳۳۲ خورشیدی در قالب شهرستان شهرکرد و بختیاری از شهرستان‌های استان اصفهان به‌شمار می‌آمد. در این سال، شهرستان شهرکرد از استان اصفهان جدا و به عنوان فرمانداری مستقل بختیاری و چهارمحال در تقسیمات سیاسی کشور قرار گرفت. در دههٔ ۳۰ با تغییر رویکردهای حکومت در سال ۱۳۳۷ شمسی فرمانداری مستقل بختیاری و چهارمحال به فرمانداری کل ارتقاء می‌یابد و در گسترهٔ آن فرمانداری‌های تازه بروجن و نیز بخش‌های نو شوراب و گندمان ایجاد می‌گردند. در مصوبه سال ۱۳۵۲ هیئت وزیران، فرمانداری کل چهارمحال و بختیاری به استانداری چهارمحال و بختیاری ارتقاء یافت.[۱۰]

دربارهٔ نام استان
وجه تسمیه
نام چهارمحال و بختیاری اشاره به دو بخش منطقه چهارمحال و منطقه بختیاری دارد. چهارمحال بخشی روستانشین میان اصفهان و منطقه ایل‌نشین بختیاری بود. محال جمع مکسر واژه محل به معنی جا و مکان است و چهار محال یعنی چهار ناحیه که عبارت بودند از: لار، کیار، میزدج و گندمان. در بخش‌بندی کنونی استان، لار در شهرستان شهرکرد، شهرستان سامان و شهرستان بن، میزدج در شهرستان فارسان، کیار در شهرستان کیار و گندمان در شهرستان بروجن قرار می‌گیرد. منطقه بختیاری نیز که از دیر باز کوچ گاه ایل بزرگ بختیاری بوده و هست، هم‌اکنون دربردارنده شهرستان‌های کوهرنگ، اردل و لردگان و بخش ناغان شهرستان کیار می‌باشد.

هفشجان مرکز پیشین چهارمحال تا پایان عصر صفوی، کیان مرکز چهارمحال در دوره افشاریه، چالشتر مرکز چهارمحال در دوره زندیه و در میانه قاجاریه و شهرکرد یا دهکرد پیشین مرکز استان از دوره پهلوی و به‌طور رسمی از سال ۱۳۵۲ مرکز استان بختیاری و چهارمحال می‌باشد. منطقه بختیاری استان چهارمحال و بختیاری نیز در واقع بخش گرمسیری ایل بختیاری است که بیشتر کوچ رو هستند.

تقسیم‌بندی استان چهارمحال و بختیاری به دو منطقه چهارمحال و منطقه بختیاری/قسمت آبی: چهارمحال و قسمت قرمز: بختیاری
تغییر نام استان
برخی از مردم استان و مسئولین استانی و کشوری معتقد به تغییر نام این استان هستند. دلیل اصلی این گروه طولانی بودن نام استان است. طولانی بودن نام استان سبب حذف یکی از بخش‌های نام استان می‌شود، گاه چهار محال خوانده می‌شود و گاه بختیاری و در هر صورت باعث می‌شود که مقصود اصلی از آن بدست نیاید. در برخی موارد هم در نامه نگاری‌ها نام کوتاه شده چ و ب به کار می‌برند که چوب خوانده می‌شود. برخی دیگر بر این باور اند که نام استان باعث ایجاد شکاف بین مردم استان می‌شود و با وجود کوچکی استان، آن را به دو بخش تقسیم می‌کند. این توده معتقدند هویت یک استان باید همانند هویت یک کشور از همبستگی کامل برخوردار باشد و مردم آن بر پایه نژاد بخش‌بندی نشوند.
تغییر نام استان به دلیل نگرانی از واکنش بختیاری‌ها استان هنوز عملی نشده‌است.

جمعیت‌شناسی
نوشتار اصلی: جمعیت‌شناسی استان چهارمحال و بختیاری
جمعیت این استان در سال۱۳۹۰، ۸۹۵۲۶۳ نفر گزارش شده‌است.

اقوام
نمودار اقوام استان چهار محال و بختیاری

لر بختیاری (۵۶٫۳٪)
فارس (۳۰٫۵٪)
ترک قشقایی (۱۲٫۱٪)
نمی‌دانم (۰٫۵٪)
دیگر (۰٫۶٪)
در پژوهشی که شرکت پژوهشگران خبره پارس به سفارش شورای فرهنگ عمومی در سال ۸۹ انجام داد و برپایه یک بررسی میدانی و یک جامعه آماری از میان ساکنان ۲۸۸ شهر و حدود ۱۴۰۰ روستای سراسر کشور، درصد اقوامی که در این نظر سنجی نمونه‌گیری شد در استان چهارمحال و بختیاری به قرار زیر بود:[۱۳]

جدول اقوام مناطق شهری و روستایی استان چهار محال و بختیاری
ردیف
اقوام (به ترتیب الفبایی)
شهر(%)
روستا(%)
مرد(%)
زن(%)
کل استان(%)
۱ بلوچ – – – – –
۲ ترک قشقایی ۱۵٫۳ ۸٫۷ ۱۴٫۶ ۹٫۶ ۱۲٫۱
۳ شمالی – – – – –
۴ عرب – – – – –
۵ فارس ۴۴٫۹ ۱۵٫۲ ۲۹٫۲ ۳۰٫۹ ۳۰٫۵
۶ کرد – – – – –
۷ لر بختیاری ۳۸٫۸ ۷۵ ۵۵٫۲ ۵۸٫۵ ۵۶٫۳
۸ سایر – ۱٫۱ – ۱٫۱ ۰٫۵
۹ بدون جواب یا نمی‌دانم ۱ – ۱ – ۰٫۵
زبان
مردم استان چهار محال و بختیاری به دو قسمت چهارمحالی‌ها و بختیاریها تقسیم می‌شوند. چهار محالی‌ها عموماً به زبان فارسی و ترکی و با لهجه خاص خودشان صحبت می‌کنند و بختیاری‌ها هم به گویش بختیاری که شاخه‌ای از زبان لری است صحبت می‌کنند. در ۵ شهرستان از ۹ شهرستان این استان زبان گویش بختیاری رایج است که این شهرستان‌ها عبارتند از: اردل، کوهرنگ، فارسان، لردگان و کیار. در شهرستان‌های شهرکرد، بروجن، سامان وبن لهجه‌های محلی فارسی و ترکی رایج است. به‌طور خاص مردم شهرهای شهرکرد، هفشجان، بروجن و فرخ‌شهر و برخی دیگر مناطق به زبان فارسی صحبت می‌کنند، لهجه‌های دهکردی، هوشگانی، اورجنی و قهفرخی مخصوص شهروندان این استان می‌باشد که از ریشه فارسی پهلوی است و در آن لغات ترکی و عربی زیادی وجود ندارد. زبان ترکی قشقایی نیز بیش از ۱۲ درصد جمعیت ساکنین استان را شامل می‌شود. به‌طور خاص مردم شهرهای کیان، بلداجی، سامان، بن، فرادنبه و جونقان به زبان ترکی صحبت می‌کنند. بر پایه تحقیقات پروفسور گرهارد دوئرفر گویش‌های ترکی رایج در چهارمحال در گروه زبانی اوغوزی میانه و جنوبی قراردارد، همچنین زبان ترکی رایج در فرادنبه و شهرکیان، از بکرترین لهجه‌های زبان ترکی در ایران می‌باشد.

دانشنامه ایرانیکا در مقاله زبان لری زبان مردم این استان را از نظر جغرافیایی نیمی فارسی و نیمی لری معرفی می‌کند. وبگاه میراث فرهنگی و گردشگری استان چهارمحال و بختیاری زبان لری بختیاری را به عنوان زبان عمومی در این استان معرفی می‌کند.دانشنامه جهان اسلام گویش مردم این استان را فارسی با گویش بختیاری معرفی می‌کند.[۱۸] در برخی شهرستان‌های این استان مانند شهرکرد و بروجن لری جای خود را به فارسی داده‌است. برخی منابع نیز گویش ساکنان این استان را فارسی، ترکی قشقائی و گویش بختیاری معرفی می‌کنند.

ارامنه: نواحی شرقی استان چهار محال و بختیاری شامل شهرستان‌های شهرکرد و بروجن از دیرباز سکونت گاه گروه‌هایی از ارامنه بوده‌است. هر چند در دهه‌های اخیر تعداد بسیاری از ارامنه چهار محال و بختیاری به اصفهان مهاجرت کردند. روستاها ارامنه‌نشین چهار محال عبارت بودند از تشنیز، واستیگان، گیشنیگان، احمدآباد، شلمزار، قلعه کشیش، لیواسیان، ده ارمنی،سیرک و غیره.
در جدول زیر نام شهر و روستای‌های مختلف استان و زبان گفتاری مردم آن مشخص شده‌است.

زبان مردم بومی شهرهای استان چهار محال و بختیاری
نام شهرستان شهر/روستا زبان
شهرستان شهرکرد شهرکرد فارسی لهجه دهکردی
هفشجان فارسی لهجه هوشگانی
فرخ شهر فارسی لهجه قهفرخی
چالشتر فارسی
نافچ فارسی
سورشجان لری بختیاری
کیان ترکی قشقایی
شهرستان بن بن ترکی قشقایی
شهرستان سامان سامان ترکی قشقایی
شهرستان بروجن بروجن فارسی لهجه بروجنی
فرادنبه ترکی سلجوقی و قشقایی
سفیددشت ترکی قشقایی
نقنه فارسی
گندمان فارسی
بلداجی ترکی
شهرستان اردل اردل لری بختیاری
ناغان لری بختیاری
دوپلان لری بختیاری
کاج لری بختیاری
دشتک لری بختیاری
سرپیر لری بختیاری
شهرستان فارسان فارسان لری بختیاری
جونقان لری بختیاری و ترکی قشقایی
باباحیدر لری بختیاری
شهرستان کوهرنگ کوهرنگ لری بختیاری
شهرستان کیار شلمزار لری بختیاری
شهرستان خانمیرزا آلونی لری بختیاری
شهرستان لردگان لردگان لری بختیاری
مال‌خلیفه لری بختیاری
منج لری بختیاری
تاریخ
چهارمحال

تپه باستانی اسکندری هفشجان اولین و بزرگترین اثر تاریخی ملی استان چهارمحال و بختیاری
منطقه چهارمحال دارای پیشنه‌ای کهن است. براساس سفالینه‌ها و ابزارهای سنگی ابتدایی کشف شده بروی تپه‌های باستانی و آثار کهن تاریخی شهر هفشجان، قدمت این استان به هزاره هفتم قبل از میلاد بر می‌گردد و بیانگر پیشینه ۹۰۰۰ ساله چهارمحال و بختیاری است. دیگر تپه‌های باستانی حوزه چهارمحال همچون در شهر کیان نیز به صورت دهکده‌هایی کوچک در پیش از تاریخ در دامنه دشت‌های استان قرار داشته‌اند.

با شروع دوره مس و سنگ یعنی ۵ تا ۷ هزار سال پیش عملاً انسان‌های ساکن در منطقه چهارمحال مشغول به کار کشاورزی گردیده و به تولید مواد غذایی پرداختند. از ۵۰۰۰ سال قبل چون دیگر مناطق، دوران نگارش یا دوران تاریخی آغاز می‌شود. در این رابطه کشف نمونه‌های سفال لب واریخته ارتباط این منطقه را با مناطق خوزستان و بین‌النهرین و آغاز نگارش در استان را مورد تأیید قرار می‌دهد.

بختیاری
سرزمین کنونی بختیاری هزاران سال است که سکونت‌گاه گروه‌های مختلف انسانی می‌باشد. منابع و امکانات طبیعی از قبیلِ آب، جنگل، مراتع، بارندگی مناسب، آبگیرهای فراوان و درّه‌های مستعد برای کشاورزی، این سرزمین را به یکی از بهترین زیستگاه‌ها و محل تجمع و سکونت گروه‌های انسانی در گذشته تبدیل نموده بود. افزون بر این امکانات، در بلندی‌های زاگرس و دامنه‌های آن، محیط مناسبی برای رویش نباتات علوفه‌ای و گونه‌های مختلف حیوانات فراهم کرده بود. سرزمین بختیاری در غرب منطقه فارس و ترک‌نشین چهارمحال قرار دارد. بختیاری جزء ای از لرستان محسوب می‌شود و آن را لر بزرگ می‌نامیدند.

نوشتار اصلی: تاریخ لرستان
لُرستان به معنی سکونتگاه مردم لر واژه‌ای است که به سرزمین‌های لرنشین اطلاق می‌گردد و به معنای گستره جغرافیایی است که مردم لر در آن سکونت دارند. حدود لرستان از برخی مناطق دشت‌های شرقی عراق آغاز و تا غرب و جنوب غرب ایران گسترده‌است. حدود سرزمین لرستان در طول دوران دچار دگرگونی شده‌است.[۲۴][۲۵]گستره نام لرستان پیش از حکومت صفویان، سکونتگاه لرهای بختیاری، لرهای کهگیلویه و لرهای بویراحمدی را هم شامل می‌شد. اما پس از حکومت صفویان سکونتگاه لرهای بختیاری را منطقه بختیاری نام‌گذاری کردند و جغرافیای نام لرستان به حدود استان لرستان و ایلام کنونی محدود شد.

در نمودار زیر تقسیمات لرستان از ۳۰۰ هجری قمری تاکنون آورده شده‌است.

لرستان
لر کوچک لر بزرگ
لرستان فیلی
پیشکوه پشتکوه بختیاری کوه کیلویه شولستان
استان لرستان استان ایلام چهارمحال و بختیاری کهگیلویه و بویراحمد شهرستان ممسنی
وضعیت اقتصادی
هرچند استان چهار محال و بختیاری در زمینه کشاورزی، باغداری و دام داری در سطح کشور مطرح تر است اما صنعت هم در این استان از رونق خوبی برخوردار است.

پولکی و نبات از سوغاتی‌های این استان می‌باشد.

صنعت
از مهم‌ترین کارخانه‌های صنعتی استان می‌توان به کارخانه‌های زیر اشاره کرد:

فولادشهرکرد
مالت‌سازی هفشجان
قند هفشجان
خمیر مایه ناغان
گچ فارسان
آرد چلیچه
فولاد فرخ شهر
فولاد بروجن
ورق خودرو چهارمحال
بروجن خودرو
لوازم خانگی برفاب شهرکرد
سیمان شهرکرد
سیمان لردگان
گچ لردگان (سردشت)
پتروشیمی لردگان
گاز کربنیک شهرکرد
نساجی حجاب شهرکرد
ریسندگی بروجن
صنایع شیر و لبنی شهرکرد
نهان گل بروجن
ظریف مصور بروجن
مجتمع کشت و صنعت شهرکرد
شرکت شیر خشک نوزاد پگاه
کارخانه سیمان شهرکرد

کارخانه سیمان شهرکرد در قلب زاگرس مرکزی در استان چهار محال و بختیاری و در ۳۵ کیلومتری شهرکرد در سال ۱۳۸۷ به بهره‌برداری رسید. این واحد تولیدی با دسترسی به معادن بسیار غنی، شرایط منحصر بفردی را در بین تولیدکنندگان داخلی به خود اختصاص داده و با اتکاء به تجارب ارزشمند مدیران، مهندسین و کارکنان و بکارگیری پیشرفته‌ترین تکنولوژی و ماشین آلات مدرن قادر به تولید انواع سیمان‌های ۴۲۵–۱، ۵۲۵–۱، تیپ II و تیپ V با مقاومت‌های بسیار بالا گردیده‌است. در سال ۱۳۹۲، کارخانه سیمان شهرکرد برای دومین سال متوالی مقام نخست تولید سیمان کشور را کسب کرد.

کارخانه مالت‌سازی هفشجان
کارخانه بِه مالت هفشجان باعنوان اولین و تنها کارخانه مالت‌سازی ایران و خاورمیانه در شهرک صنعتی هفشجان قرار دارد. نخستین کارخانه مالت‌سازی صنعتی کشور با ۳۰ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و شبکه بانکی در سال ۱۳۸۹ توسط مهندس رستمی در شهر هفشجان به بهره‌برداری رسید.

به مالت، بزرگترین و پیشرفته‌ترین واحد تولیدکنندهٔ جو جوانه زده (مالت)، گندم جوانه زده، فراورده‌های آن و آرد جو در خاورمیانه است. «به مالت» به صورت تخصصی بر روی این دانه‌های جوانه زدهٔ ارزشمند کار کرده و نتیجهٔ این تحقیقات گسترده و ارزشمند، معرفی شدن «به مالت» به عنوان شرکت دانش بنیان و کسب مقام اول بومی‌سازی صنعت مالت‌سازی بوده‌است.

کارخانه قند چهارمحال (هفشجان)
کارخانه قند هفشجان اولین واحد صنعتی استان چهارمحال و بختیاری و تنها واحد صنعتی استان تا پایان دودمان پهلوی است. عملیات اجرایی و احداث ابنیه کارخانه با ظرفیت اسمی ۱۰۰٬۰۰۰ تن تولید قند و شکر در سال ۱۳۴۸ خورشیدی در زمین‌های ورودی شهر هفشجان با مساحت ۸۰ هکتار و با مشارکت کارشناسان کشور بلژیک آغاز و در سال ۱۳۵۰ با نام کارخانه قند و شکر کوروش کبیر به‌طور رسمی آغاز به کار کرد. هم‌اکنون نیز تنها مشغول به تولید محصول قند است که از زمین‌های کشاورزی اطراف چغندر قند لازم که در حدود ۳۰٬۰۰۰ تن است را جهت تولید قند به این کارخانه صادر می‌کنند. منطقه مسکونی این کارخانه حدود ۳۰۰ نفر جمعیت دارد.

محصولات گوشتی
گوشت مرغ
استان چهار محال و بختیاری از استان‌های مطرح در زمینهٔ تولید گوشت سفید است به‌طوری‌که هم‌اکنون ۲۱ درصد از کل گوشت سفید (مرغ) کشور ایران در استان چهارمحال و بختیاری تولید می‌شود.

گوشت ماهی
استان چهار محال و بختیاری با داشتن منابع آبی غنی از استان‌های مطرح در پروش ماهی است به‌طوری‌که مطابق آمار سال ۱۳۹۰، ۲۰ درصد ماهی سردآبی کشور در استان چهارمحال و بختیاری تولید شده‌است. استان چهار محال و بختیاری برای پنج سال متوالی است که به عنوان قطب تولید ماهیان سردآبی ایران شناخته می‌شود.

گوشت قرمز
استان چهار محال و بختیاری با مجموع تولیدات گوشت قرمز به اندازهٔ ۳۵ هزار تُن در سال، ۲٫۵ درصد از مجموع تولیدات گوشت قرمز کشور ایران را به خود اختصاص داده‌است.

محصولات باغی
استان چهارمحال و بختیاری به سبب موقعیت جغرافیایی ویژه و در اختیار داشتن منابع آبی غنی یکی از مساعدترین مناطق برای کشت، پرورش و تولید بادام در کشور ایران است. استان چهار محال و بختیاری با تولید بیش از ۲۰ درصد از مجموع محصول بادام کشور، رتبه اول تولید بادام در ایران را به خود اختصاص داده‌است. بیشتر باغ‌های بادام این استان در شهرستان سامان قرار دارند.بادام محب (پوست کاغذی) و مامایی مهم‌ترین تولیدات شهرستان سامان می‌باشد که عمدتا به کشور هند صادر می‌شود و یکی از مهم‌ترین منابع ارز اوری استان می‌باشد .

جغرافیا
استان چهارمحال و بختیاری از جمله مناطق کوهستانی فلات مرکزی ایران محسوب می‌شود که در بخش مرکزی رشته کوه‌های زاگرس بین پیش کوه‌های داخلی و استان اصفهان واقع شده‌است. به علت جوان بودن دوره کوه‌زایی و شرایط تشکیل گسل‌های خاص، در این منطقه وجود بلایا و مخاطرات طبیعی بسیاری چون سیل، زلزله و رانش زمین در اکثر نقاط آن مشاهده می‌شود.

ارتفاعات
استان چهارمحال و بختیاری دارای ۱۶ قلهٔ مرتفع با ارتفاع بیش از سه هزار و ۵۰۰ متر مربع است. این کوه‌ها از شمال غرب استان به جنوب شرق آن کشیده شده‌اند و هر چه از غرب استان به طرف شرق آن و استان اصفهان پیش رویم از میزان ارتفاعات کاسته می‌شود و در نهایت به دشت‌های نسبتاً وسیع همچون دشت لار، فرادنبه، کیار و گندمان می‌رسیم. این دشت‌ها در مجموع نزدیک به ۲۴ درصد وسعت استان را شامل می‌شوند و انباشتهٔ رسوبات در آن‌ها زمینه مساعدی برای کشاورزی به وجود آورده‌است. «زردکوه» دومین کوه بلند رشته کوه زاگرس (پس از کوه دنا) در این استان قرار گرفته‌است. مرتفع‌ترین کوه‌های این استان عبارت‌اند از:

کوه جهان بین هفشجان
ردیف نام کوه ارتفاع
۱ زردکوه ۴۲۲۲
۲ شاه شهیدان ۴۱۰۰
۳ کوه سوخته ۴۰۰۰
۴ گره ۳۹۷۵
۵ فردان ۳۹۳۷
۶ میلی ۳۹۰۳
۷ کلار ۳۸۲۰
۸ ونک ۳۸۰۳
۹ کاکلک ۳۵۸۹
۱۰ جهان بین ۳۳۴۲
۱۱ ریگ ۳۵۴۸
آب‌ها
به علت ماهیت کوهستانی مرتفع، که در مسیر بادهای مرطوب سیستم‌های مدیترانه‌ای قرار داشته و موجب صعود و تخلیه بار این سامانه‌ها می‌گردد، این استان دارای بارش نسبتاً مناسب است به حدی که این منطقه با وجود داشتن تنها یک در صد از مساخت ایران، ده درصد از منابع آب کشور را در اختیار دارد. ریزش‌های جوی و برف و باران درکوه‌های این استان منشأ معروفترین رودخانه‌های دائمی جنوب غربی و مرکزی ایران یعنی کارون و زاینده رود هستند و آبخیزهای این دو رودخانه را به ترتیب ۱۳۸۰۰ و ۲۷۲۰ کیلومتر مربع شامل می‌شود. زاینده رود تنها رودخانه دائمی فلات مرکزی ایران بوده و کارون نیز بزرگترین رودخانه ایران که به سبب سد سازی‌های فراوان و انتقال نادرست اب به استان‌های یزد واصفهان و کرمان این دو رودخانه دائمی در معرض تهدید قرار گرفته‌اند.

در این استان چشمه‌های مختلفی نیز وجود دارد که علاوه بر ایجاد جاذبه‌های گردشگری و زیبایی‌های طبیعی زمینه مناسبی را برای ایجاد کارخانه‌های آب معدنی فراهم کرده‌است. برخی چشمه‌های بزرگ و معروف این استان عبارت‌اند از:

چشمه دیمه
چشمه زنه هفشجان
چشمه شلمزار معروف به دریاچه
چشمه کوهرنگ
چشمه مایک
چشمه برم
چشمه‌های مولا و سرداب
چشمه سیاسرد
چشمه آب‌سرده (در بازُفت)
چشمه پیرغار(در ده چشمه)
جنگل‌ها
جنگل‌های استان چهار محال و بختیاری در گروه جنگل‌های غرب و جنوب غرب کشور قرار می‌گیرند. بخش زیادی از این جنگل‌ها در پنج منطقه بازفت، اردل، ناغان، لردگان، دوراهان و فلارد قرار گرفته‌اند. این جنگل‌ها با مساحتی در حدود ۳۰۷ هزار هکتار به صورت نواری از کوه‌های بازفت در شهرستان کوهرنگ به سمت کوه‌های فلارد در شهرستان لردگان کشیده شده‌اند. پوشش عمدهٔ جنگلی این مناطق، تقریباً ۹۸ درصد، بلوط غرب است. حاشیه سبز رودخانه زاینده رود که می‌توان گفت جزی جنگل‌های مصنوعی و توریست پذیر استان می‌باشد.

مخاطرات محیط زیستی
این استان نیز همچون سایر نقاط کشور دستخوش مسائل زیست‌محیطی گوناگونی است. از سویی خشکسالی منابع آبی این استان را تهدید می‌کند و پربارش‌ترین استان کشور را به رده یازدهم کم‌بارش‌ترین استان‌ها رسانیده‌است و از سوی دیگر طرح‌های گوناگون انتقال آب تهدیدات مختلفی را علیه محیط زیست استان بسیج کرده‌است.[۴۱]

جاذبه‌های طبیعی و گردشگری
گردشگاه چشمه زنه هفشجان
نوشتار اصلی: گردشگاه چشمه زنه هفشجان

گردشگاه چشمه زنه در ارتفاعات جهان بین هفشجان
گردشگاه چشمه زنه هفشجان در دامنهکوه جهان بین و ۲ کیلومتری هفشجان و ۲۰ کیلومتری شهرکرد واقع شده‌است. در روز طبیعت هرسال بیش از ۱۰ هزار نفر از گردشگاه چشمه زنه و طبیعت زیبای آن دیدن می‌کنند. این گردشگاه از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری نزدیک به شهرکرد مرکز کنونی استان چهارمحال و بختیاری است و آب معدنی و لاله‌های واژگون آن از مهم‌ترین ویژگی‌های آن می‌باشد. به منظور تأمین بخشی از آب کشاورزی دشت هفشجان، سدی در ۲۰ کیلومتری جنوب شهرکرد و شمال کوه جهانبین و ۳ کیلومتری شهر هفشجان بر روی این چشمه احداث شده‌است. این سد خاکی با هسته رسی، دارای مخزنی به حجم ۱/۳ میلیون مترمکعب می‌باشد. طول تاج سد ۴۱۰ متر و عرض تاج آن ۸ متر و ارتفاع از روی پی در عمیق‌ترین ناحیه ۴۲ متر است.در وجه تسمیه نام چشمه زنه باید توجه داشت که نام زنه به علت زایش چشمه‌ای جوشان در کوه جهان بین هفشجان می‌باشد.

روستای پلکانی سرآقاسید

این روستا قدمت ۶۰۰‌ ساله تاریخی دارد و در شهرستان کوهرنگ واقع شده است.بیشتر مردم این روستا عشایر و بعضی دیگر از آنها کشاورز هستند.روستای سرآقاسید به دلیل معماری پلکانی خود به ماسوله زاگرس شهرت دارد.میتوان گفت این روستا تنها روستایی از ایران است که هنوز زندگی به دوال گذشته و با جمعیتی بالغ بر ۳۰۰۰ نفر جریان دارد این در حالی است که جمعیت ماسوله حدود ۳۰۰ نفر می باشد.

پارک جنگلی سرچشمه فرخشهر
پارک سرچشمه فرخشهر با مساحتی بالغ بر۱۲۰ هزار مترمربع دارای چشمه‌ای پراز آب وفضای سبز زیبا و چشم‌نواز و جنگلی است.

اولین چیزی که دربدو ورود چشم هربیننده‌ای راخیره می‌سازد آب نمای زیبای این پارک که بر روی استخرهای پارک قرار دارد. اساس آبادانی وشکل‌گیری پارک سرچشمه فرخ شهر چشمه‌ای است که در بالای پارک قرار گرفته‌است، این چشمه بسیار با ارزش که درمسیر خودبرکت و زیبائی و شکوفائی را به ارمغان می‌آورد و جاذبه‌های دلنشینی را به وجود آورده‌است. بخشی دیگری از آب چشمه پس از عبور از پارک مسیر جوی‌های شهر را طی می‌کند و لطافت و سرسبزی را به درختان و گل‌های سطح شهر هدیه می‌کند. این پارک یکی از قدیمی‌ترین پارک‌ها در استان چهار محال و بختیاری است و هرساله در فصل بهار و تابستان میزبان ورود خیل مسافران است. یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد این پارک دارا بودن درختان قدیمی و کهنسال است که زیبایی خاصی به این پارک داده است.این پارک دارای تمام امکانات رفاهی و اقامتی می‌باشد .

تالاب چغاخور
نوشتار اصلی: تالاب چغاخور
تالاب بین‌المللی چغاخور حدود دوهزار و ۳۰۰ هکتار مساحت دارد و در دامنه ارتفاعات سه هزار و ۸۳۰ متری برآفتاب و کلار در نزدیک شهر بلداجی از توابع شهرستان بروجن قرار دارد. فاصله تالاب تا مرکز چهارمحال و بختیاری ۶۰ کیلومتر است و ویژگی منحصربه‌فرد این تالاب، زیست نوعی ماهی به نام ماهی گورخری است. چشم‌انداز بدیع و پرواز پرندگان مهاجر و بومی، این تالاب را در ردیف یکی از کانون‌های مهم جذب گردشگری کشور و چهارمحال بختیاری قرار داده‌است.

با این حال چغاخور نیز مانند بسیاری از تالاب‌های کشور با خطر رو به روست، اما خطری که چغاخور را تهدید می‌کند نه بی‌آبی که غرق شدن در آب است. به گفته هومان خاکپور، کارشناس منابع طبیعی، می‌خواهند از جایی که فرسایش آبی بالاست آب را به این تالاب منتقل کنند و به این ترتیب آبی که وارد تالاب خواهد شد پر از رسوب است. اگر این آب داخل تالاب بیاید علاوه بر این که ارتفاع آب بیش از شش متر می‌شود و ویژگی تالابی چغاخور از بین می‌رود، خسارات دیگری هم وارد می‌شود. خود آب با این سرعتی که وارد تالاب می‌شود یک جریان رودخانه‌ای درست می‌کند که به دلیل جریان تند آب کل اکوسیستم تالاب را از بین خواهد برد. علاوه بر این، آن رسوباتی که با حجم زیاد وارد تالاب می‌شود کل رویشگاه کف تالاب را از بین می‌برد.

پل زمان خان
یکی از بناهای تاریخی واقع در شهرستان سامان است که دارای دو دهانه، ۳۰ متر طول و ارتفاع ۱۲ متری است. پل زمانخان بر روی رودخانه زاینده رود بر روی سه‌پایه سنگی طبیعی بنا شده و در ۲۲ کیلومتری شمال شهرکرد قرار دارد. این پل در زمان صفوی توسط زمان خان نفر از ایل نفر ساخته شده‌است. این پل یکی از مقاصد اصلی گردشگران داخلی وخارجی بوده و سالانه پذیرای میلیونی مسافران و طبیعت دوستان می‌باشد. تمامی خدمات رفاهی و سیاحتی از قبیل بازارچه سنتی و صنایع دستی، خدماتی، اسکان و سرگرمی از قبیل پارک‌های بازی کودکان و ورزش‌های آبی رفتینگ (رودگردی) و کایاک در محل پل زمان‌خان ارائه می‌گردد.

چشمه سرداب رستم‌آباد
چشمه سرداب رستم‌آباد در فاصله ۷۰ کیلومتری شهرکرد مرکز استان چهارمحال و بختیاری قرار دارد این چشمه با دبی آب ۱۱۰۰۰ لیتر در ثانیه در ردیف پرآب‌ترین چشمه‌های کشور قرار دارد.

چشمه‌دیمه
نوشتار اصلی: دیمه (چشمه)
چشمه‌دیمه، سرچشمه اصلی زاینده‌رود قبل از ایجاد تونل‌های کوهرنگ، در ۱۰ کیلومتری چلگرد و مجاور روستای دیمه قرار دارد. آب این چشمه از گواراترین آب‌های جهان است و خواص درمانی از قبیل جلوگیری از پوسیدگی دندان و درمان سنگ کلیه دارد. مناظر چشمگیر و فضاسازی اطراف چشمه، این مکان را در ردیف زیباترین گردشگاه‌های شهرستان کوهرنگ قرار داده‌است. فاصله این جاذبه گردشگری تا شهرکرد ۱۲۰ کیلومتر است.

چشمهٔ کوهرنگ
چشمهٔ کوهرنگ با دبیِ آب زیاد از دامنه‌های «زردکوه» سرچشمه می‌گیرد و پس از گذر از پیچ و خم فراوان به دریاچهٔ سد کوهرنگ می‌ریزد و از تونل اول کوهرنگ وارد زاینده‌رود می‌شود. مناظر بسیار زیبای طبیعیِ اطراف چشمه و حضور عشایر در منطقه، زیبایی آن را دوچندان کرده‌است. چشمهٔ کوهرنگ نیز تا شهرکرد ۱۲۰ کیلومتر فاصله دارد.

چشمه‌برم لردگان
چشمه‌برم در شهر لردگان با شهرکرد ۱۵۰ کیلومتر فاصله دارد. این چشمه علاوه بر تأمین آب کشاورزی، یکی از سرشاخه‌های کارون است و چشم‌انداز زیبایی را برای شهر لردگان به‌وجود آورده‌است. اطراف این چشمه به صورت پارکی برای تفرج گردشگران است. این چشمه در محلهٔ ساطح لردگان واقع است که مظهر شهر لردگان است.

آبشارِ آتشگاه
نوشتار اصلی: آبشار آتشگاه
این آبشار در ۱۹۰ کیلومتریِ شهرکرد و در ۴۰ کیلومتریِ شهر لُردگان در دره‌ای به طول دو کیلومتر قرار دارد. مسیر این آبشار از محلِ چشمه تا اتصال به رودخانه’خرسان’ را فضایی سرسبز از انواع درختان و گیاهانِ جنگلی فراگرفته و شیبِ زیاد و پستی و بلندی‌های دره، آبشارهای کوچک متعددی را در آن ایجاد کرده‌است. پیوندِ عناصر طبیعی مانند دره، سبزه‌زار و اقلیم مناسب، فضای بسیار فرح بخشی را برای گشت و گذار در این مکان پدیده آورده‌است..

آبشار دره‌عشق
آبشار دره‌عشق، در منطقه ‘مشایخ’ شهرستان اردل در مجاورت روستای دره‌عشق در ۱۱۰ کیلومتری شهرکرد واقع است. این آبشار بیش از یکصد متر ارتفاع دارد و در کنار آن رود کارون جاری است. این آبشار در ترکیب با شالیزارهای روستاهای دره عشق و دورک شاهپوری فضای شگفت‌انگیزی را به وجود آورده‌است.

پارک جنگلی پروز
پارک جنگلی پروز در منتهی‌الیه جنوب چهارمحال بختیاری و در فاصله ۵۰ کیلومتری شهر لردگان قرار دارد. گردشگاه زیبای ‘پروز’ با طبیعت بهشتی خود در امتداد دره‌ای سبز قرار گرفته‌است. فضای دنج و خلوت، سایه سار درختان بلند و قد کشیده پارک، چشمه‌های زلال متعدد، شالیزارهای پراکنده و درختان جنگلی اطراف، تصویری زیبا از طبیعت زیبا را جلوی چشم بیننده به نمایش می‌گذارد.

چشمه سیاسرد
سیاسرد، گردشگاهی در ۶ کیلومتری جنوب بروجن است که هوایی خنک، مفرح و مطبوع و درختانی زیبا و کهنسال با قدمتی بیش از ۵۰۰سال دارد. هوای خنک و مطبوع و سایه‌سار درختان کهنسال موجود در اطراف چشمه سیاسرد مکانی بسیار زیبا برای تفرج و استراحت باشندگان شهر بروجن و سایر گردشگران پدیدآورده است، به‌طوری‌که همه روزه و به ویژه در روزهای تعطیل این مکان شاهد حضور شمار زیادی از مسافران و گردشگران از استان‌های هم‌جوار می‌باشد. فضاسازی‌های مناسب اطراف چشمه، نزدیکی راه و دسترسی آسان، بر طرف‌داران این کانون گردشگری افزوده و میل به بازدید از این گردشگاه را دوچندان نموده‌است: امکانات و تسهیلات تفریحی، گردشگری، حمل و نقل، اسکان و جاده آسفالته، فضای سبز، سرویس بهداشتی، سکوی نشیمن، دسترسی به واحدهای اقامتی و پذیرایی شهر بروجن، تجهیزات بازی کودکان، پارکینگ، آب آشامیدنی.

این تفریحگاه، دارای چشمه‌ای است که منابع آبی آن در زیر کوه سیاسرد واقع شده‌اند. این چشمه در سال‌های آبسالی دارای حجم آب زیاد و گوارایی است. در اطراف این چشمه، باغ‌ها و ویلاهای زیادی ساخته شده‌اند که کوچه‌باغ‌های باصفایی را تشکیل داده‌اند. این تفریحگاه در تابستان، به علت خنکا و مطبوعیت هوا، مورد توجه شهروندان شهر بروجن و شمار زیادی از شهروندان شهر اصفهان و شهرستان‌های تابع آن (همچون شهرضا، دهاقان، مبارکه و نجف‌آباد که آب و هوای گرمتری دارند) قرار گرفته‌است. در فصل زمستان، پیست اسکی طبیعی و آماتور بر روی کوه سیاسرد توسط علاقه‌مندان برپا می‌شود. طی چند سال اخیر سیاسرد زیبا و زیباتر شده‌است به‌طوری‌که در سال ۸۶ به عنوان گردشگاه ملی معرفی گردید و در سال‌های اخیر گردشگاه نمونه استان برگزیده شد. از دیگر جذابیت‌های سیاسرد پیاده‌روی در جاده منتهی به آن است که همیشه ورزشکاران این راه را پیاده یا با دوچرخه طی می‌کنند تا به سیاسرد برسند و پس از استراحت در زیر درختان تنومند آن و آشامیدن آب گوارا از چشمه آن دوباره مسیر ۶ کیلومتری ان را بازمی‌گردند.

آبشار تونل کوهرنگ
نوشتار اصلی: تونل کوهرنگ
این آبشار از سرازیر شدن آب تونل اول کوهرنگ به وجود آمده‌است. این تونل به منظور انتقال آب چشمه کوهرنگ و دیگر چشمه‌ها به زاینده رود ایجاد شده‌است. تلاش برای انتقال این آب به زمان‌های قدیم برمی‌گردد.

غار سراب
نوشتار اصلی: غار سراب
‘غار سراب’ در ۵۶ کیلومتری جنوب غربی شهرکرد و هفت کیلومتری شهر ‘باباحیدر’ در مسیر دره‌ای زیبا و در مجاورت روستای’امیدآباد’ قرار گرفته‌است. این غار شگفت‌انگیز دو دهانه دارد و به دلیل وجود موانع طبیعی بیش از ۶۰۰ متر از آن قابل دسترسی نیست. از یکی از دهانه‌های غار، آبی خروشان و خنک بیرون می‌آید.

ارتفاع سقف غار در بعضی از نقاط به ۱۵ متر می‌رسد. در دالان طویل غار قندیل‌های آهکی زیبا وجود دارد.

پیرِ غار
در جنوب روستای ده‌چشمه به فاصله شش کیلومتری فارسان و ۳۸ کیلومتری جنوب غربی شهرکرد گردشگاهی با صفا قرار دارد که به پیرِ غار شهرت یافته‌است. بر روی قسمتی از تپهٔ سنگیِ مشرف به این گردشگاه، سه کتیبه به خط نستعلیق به دستور خسروخانِ سردار ظفر بختیاری حک شده‌است. متن این کتیبه‌ها مجملی از شرح لشکرکشی بختیاری‌ها به اصفهان و تهران و نقشِ سردارانِ بختیاری در سرکوب استبداد صغیر و سقوطِ محمدعلی شاه در واقعهٔ مشروطیت است.

مجموعه عوامل گردشگاه از جمله کتیبه‌های ارزشمند تاریخی، چشمهٔ پرآب، سایه سار درختان، آبشار زیبا و بلند، کوه‌های اطراف و غار موجود در محل، روزانه پذیرای صدها گردشگر است.

رود ارمند
رودخانه ارمند در روستای ارمند، شهرستان لردگان نیز از نقاط دیدنی این استان است.این رودخانه یکی از مهم‌ترین سایتهای رفتینگ در سطح کشور بوده و سالانه بسیاری از ورزش دوستان جهت انجام ورزش مهیج رفتینگ به این رودخانه مراجعه می‌کنند این رودخانه در نهایت به سد کارون ۴ می‌رسد و پس از ملحق شدن به رودخانه بازفت روانه دشت‌های خوزستان می‌شوند.

و روستای زیبای یاسه چای

  • مصطفی طاهری
  • ۰
  • ۰

شیعه نیوز: قبل از دوران مدرن، مردم نمی‌توانستند به مرکز مراقبت‌های فوری محلی بروند، به پزشک مراجعه کنند و نسخه‌ای برای درمان بیماری‌شان تهیه کنند. آن‌ها به گیاهان و مام طبیعت مراجعه می‌کردند. در این نوشتار با ۷ چای گیاهی آشنا می‌شویم که به درمان عفونت ویروسی کمک می‌کنند.

جینسنگ

از بین گیاهان و ریشه‌های با ارزش دارویی، جینسنگ یکی از برترین‌هاست. چایی که از این ریشه تهیه می‌شود زمانی اکسیر امپراطور‌های چین باستان بوده‌است. مطالعات نشان داده‌اند که جینسنگ علاوه برخواص دارویی که دارد، می‌تواند به تقویت انرژی، بهبود روحیه یا افزایش قوای جنسی در مردان و زنان کمک کند.

بابونه

مصریان باستان شکوفه‌های ظریف بابونه را خشک کرده و برای مقابله با سرماخوردگی به صورت چای مصرف می‌کردند. این گیاه در جوامع باستانی دیگر مانند یونان و روم نیز پیروانی داشته‌است. چای بابونه نه تنها می‌تواند به رفع علائم سرماخوردگی کمک کند، بلکه ممکن است اوضاع خواب و سوء هاضمه را بهبود و گرفتگی قاعدگی را تسکین دهد.

رزماری

این گیاه دارویی رایج در غذا‌های ایتالیایی، برای تهیه چای گیاهی عالی است. مصریان باستان از این گیاه برای مصارف خوراکی و دارویی استفاده می‌کردند. چای رزمای علاوه بر داشتن خواص ضدویروس، حافظه را بهبود می‌دهد، می‌تواند برای بینایی مفید باشد، التهاب را کاهش دهد و از سلامت مغز حمایت کند.

ریشه شیرین‌بیان

در میان چای‌های گیاهی که به مبارزه با عفونت ویروسی کمک می‌کنند، چای شیرین‌بیان عطر و طعم خوبی هم دارد و در عین حال می‌تواند سوزش معده و سوء هاضمه را تسکین دهد.

رازیانه

این گیاه دارویی حاوی فیبر‌های غذایی، ویتامین، مواد معدنی و آنتی‌اکسیدان‌هایی است که از سلول‌های شما در برابر رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کنند. چای رازیانه، علاوه بر مبارزه با عفونت ویروسی، به بهبود سوء هاضمه، مشکلات تنفسی و یبوست کمک می‌کند.

نعناع فلفلی

دمنوش نعناع فلفلی نیز در میان فهرست چای‌های گیاهی برای مبارزه با عفونت ویروسی قرار می‌گیرد. این چای برای تسکین گلودرد و درمان سرفه مناسب است.

زنجبیل

زنجبیل را می‌توان به صورت خام، پخته یا چای مصرف کرد. چای زنجبیل هزاران سال است که برای مشکلات گوارشی و کبدی استفاده می‌شود. این چای علاوه بر مبارزه با عفونت ویروسی، برای تسکین حالت تهوع، اسهال و گرفتگی شکم می‌تواند مفید باشد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

 

تی سنس فروشگاه اینترنتی چای

  • مصطفی طاهری
  • ۰
  • ۰

پخش چای در ایلامبورس چای در بوشهر

تی سنس فروشگاه اینترنتی چای  در بوشهر

فروش انواع چای سیاه   در بوشهر

چای سیاه  از محبوب ترین نوشیدنی های جهان است

کافئین و تانین = آرام بخش دستگاه عصبی.

تئوفیلین = ساختاری مانند کافئین دارد که در چای سبز و سیاه موجود است , شل کردن عضلا‌ت، افزایش دهنده جریان خون در کلیه‌ها , افزایش انقباض پذیری و کارایی عضلا‌ت قلب، تنظیم ضربان قلب، کاهش فشار خون و اثرات التهابی.

تیانین = طعم دهنده چای است.

کاتچین = در چای سبز و سیاه وجود دارد اما در چای سبز بیشتر است , این ماده ضد سرطان , کاهش دهنده چربی بدخون و ضد ویروس است و ازافزایش قند خون جلوگیری می کند.

فلوراید و فلووانوئید که سبب استحکام دندان است و از ایجاد بوی‌بددهان پیشگیری می کند.

ویتامین های B کمپلکس C , و E نیز در چای وجود دارد.

ویتامین C که کاهش دهنده اضطراب است و علا‌ئم سرماخوردگی را برطرف می کند.

ویتامین ب کمپلکس و ویتامین ای نیز سبب بهبود سوخت و ساز بدن می شود.

رفع خواب آلودگی , تقویت نیروی فکر , گوارش بهتر غذا و کاهش علا‌ئم میگرن از دیگر خواصل مهم چای است.

فروش انواع چای سر گل بهاره ممتاز  در بوشهر

چای سیاه سرگل بهاره همان چای ممتاز بهاره است که از غنچه و برگ بالایی بوته‌ی چای در فصل بهار تولید می شود و چون در تولید این نوع چای از برگ های جوان روی بوته چای در فصل بهار استفاده می شود به آن چای سیاه سرگل بهاره هم گفته می شود.این محصول بواسطه برداشت در فصل بهار و یا اصطلاحا چین اول، حاوی مواد مغذی بسیار زیادی بوده که بیشترین فواید را برای سلامت و زیبایی دارد.

 

چای سیاه سوزنی یا همان چای لیزری  در بوشهر

کیفیت چای سیاه سوزنی ایرانی درصورتیکه بطورصحیح دم کشیده شود، کمتراز انواع چایی های مرغوب و برتر دیگر نبوده و فقط در میزان چای خشکی که درقوری ریخته می شود با چایی های دیگر متفاوت می باشد که باید یک قاشق بیشتر ریخته شود. در چای قلم، ساقه های فوقانی نگهدارنده ی شاخسارها (جوانبرگ) چای نیز بطور پراکنده در آن پخش بوده و درهنگام دم کشیدن چای، تراوش مواد مفید و سودمند ساقک های خشک شده، رنگ و عطر خاصی به نوشیدنی می دهد که علاوه بر ظاهری بسیار زیبا و جذاب، عطر نوشیدنی را دلچسب تر و با طراوت می نماید.

 چای سیاه شکسته ممتاز  در بوشهر

از محصولات تی سنس می توان به چای سیاه شکسته ممتاز اشاره نمود که از بهترین نوع برگ چای ممتاز بهاره تولید شده و فاقد هرگونه رنگ و طعم دهنده های غیر مجاز است.

این محصول تی سنس یکی از بهترین محصولات چای ایرانی می باشد .این چای بدلیل عطر و طعم بسیار خوب و همچنین رنگدهی طبیعی بالا یکی از پرفروش ترین محصولات چای ایرانی می باشد.

چای سیاه باروتی  در بوشهر

چای سیاه باروتی همان چای سیاه است که طی مراحلی به گلوله های ریز سیاه رنگ تبدیل شده است. چای باروتی را در ایران بیشتر به نام چای کله مورچه یا سی تی سی میشناسند. دلیل نامگذاری چای باروتی یا کله مورچه به این دلیل است که دانه های این چای گلوله ای شکل هستند و به سر مورچه شبیه اند. جالب است بدانید که این چای هم از برگ های گیاه کاملیا سیننسیس تهیه میشود و پایه تولید این چای همان گیاهی است که چای های سیاه، سبز و سفید از آن تهیه میشود و تنها تفاوت آن روش تهیه و به دست آوردن شکل گلوله ای چای باروتی است.

چای سیاه قلم درشت  در بوشهر

یک نوع چای سیاه با ظاهری درشت تر از سایر انواع چای سیاه و طعم و رنگی منحصر به فرد. اولین ویژگی مطرح شده در مورد این نوع چای قرار گرفتند آن در دسته بندی چای های سیاه است. چای سیاه و سبز و حتی اولونگ همگی از گیاه کاملیا سیننسیس تولید می شوند و تفاوت آن ها در شیوه تهیه است. برای تولید چای سیاه بر خلاف چای سبز، گیاه قبل از خشک شدن یک دوره تخمیر (اکسایش) را تجربه می کند و بعد خشک می شود. واژه قلم که در معرفی این نوع چای به کار رفته است حاکی از خصوصیات فیزیکی چای و همچنین قسمتی از گیاه چای است که در تهیه آن مورد استفاده قرار گرفته است. چای قلم از قسمت ساقه گیاه چای تولید شده است. و در مورد قلم درشت بودن این نوع از چای باید بگوییم که چای قلم در بازار چای به دو دسته قلم درشت و قلم متوسط تقسیم می شود. این دو دسته میزان کوچک و بزرگ بودن دانه های چای را بیان می کنند. اما این که بزرگی و کوچکی دانه های چای سیاه چه تأثیری دارند را بعداَ بررسی خواهیم کرد. در آخر واژه بهاره اخرین ویژگی این نوع چای است. چای در سه فصل بهار، تابستان و پاییز برداشت می شود.

چای سیاه قلم ریز  در بوشهر

چای سیاه قلم ریز ایرانی ازجمله محصولات پرطرفدارکارخانه های چای سازی خطه سرسبز و باطراوت بویژه دراستان گیلان بوده که به دلیل شهرت خوش طعمی، درمیان هموطنان عزیز، با استقبال فراوانی همراه می باشد. چای سنتی قلم درشت ترین چایی ایرانی می باشد.

کیفیت چای قلم ایرانی درصورتیکه بطور صحیح دم کشیده شود، کمتراز انواع چایی های مرغوب و برتر دیگر نبوده و فقط در میزان چای خشکی که درقوری ریخته می شود با چایی های دیگر متفاوت می باشد که باید یک قاشق بیشتر ریخته شود. درچای قلم، ساقه های فوقانی نگهدارنده ی شاخسارها (جوانبرگ) چای نیز بطور پراکنده در آن پخش بوده و درهنگام دم کشیدن چای، تراوش مواد مفید و سودمند ساقک های خشک شده، رنگ و عطر خاصی به نوشیدنی می دهد که علاوه بر ظاهری بسیار زیبا و جذاب، عطر نوشیدنی را دلچسب تر و با طراوت می نماید.

چوب چای  در بوشهر

بی تردید هموطنان عزیز اطلاع دارند که مردم سخت کوش و زحمتکش شمال کشور غالبا به شیوه های دستی و سنتی برگ سبز چای را برداشت می کنند و در هنگام برداشت به این شیوه غالبا غنچه فوقانی  چای با برگ های اول، دوم، سوم و گاهی با برگ چهارم چای همراه است که همه اجزای فوق به ساقه نگهدارنده در قسمت فوقانی متصل بوده و سپس درمراحل چایسازی، تعدادی ازخرده های ساقه، درهنگام غربال گری چای سیاه تولید شده به صورت پراکنده به مقدار متفاوت در انواع درجه بندی شده چای سیاه باقی مانده و این مقدار در چای سرگل و ممتاز به کمترین میزان خود می رسد و در چای قلم و شکسته و باروتی به ترتیب در مقادیر بیشتری وجود دارد. مردم بومی منطقه نیز قریب به یقین به علت خاصیت های مفید وسودمند ساقه های خرد شده، سعی ننموده اند که ساقه زدایی را بطور کامل از چای تولید شده انجام دهند.

چای سبز  در بوشهر

چای سبز از متداول ترین نوشیدنی ها در آسیا بخصوص آسیای شرقی است. بزرگترین تولید کننده ی چای سبز در دنیا کشور چین است. هر چند در ایران هم چای سبز ایرانی مرغوب تولید می شود.

چای سبز شکسته ممتاز   در بوشهر

این نوع چای سبز که در درجه ی عالی قرار دارد، کیفیتی نظیر چای سرگل دارد، با این تفاوت که درصد خلوص آن کمتر می باشد و در کارخانه چای، توسط فیلتر های مخصوص جداسازی می شود. زمان دم این نوع چای کمی بیشتر از چای سرگل بوده و از ماندگاری کمتری برخوردار است. ولی اگر به روش درست و با آب مناسبی دم شود، از نظر طعم تفاوت چندانی با چای سرگل نخواهد داشت.

چای سبز قلم ممتاز  در بوشهر

ترکیبی از ساقه و برگ های درشت چای می باشد. این چای پس از دم کشیدن عطر و طعمی خوش دارد که برای طرفداران چای سبز انتخاب مناسبی است. این محصول با حفظ کیفیت و خواص چای سبز و مقداری مقرون بصرفه تر عرضه میشود. برای دم کردن چای سبز کافیست یک قاشق از این چای را در قوری ریخته و یک لیوان آب جوش زلال به قوری اضافه کنید و پس از پنج الی هفت دقیقه میل نمایید. تفاوت این چای با نوع ممتاز خود در ساقه های موجود در آن و اندازه درشت برگ ها است. این نکته باعث تفاوت در قیمت این محصولات نیز شده است. چای سبز برخلاف چای سیاه تخمیر نمیشود. به عبارتی فرآیند تخمیر از آن حذف شده و حالت سبزی برگ ها را در خود نگه میدارد.

چای سفید  در بوشهر

 چای سفید، از برگ های چای رسیده به دست می آید. وقتی غنچه چای هنوز باز نشده است، آن را می چینند و قبل از این که برگ های چای خشک شوند، آنها را بخار می دهند. چای سفید نسبت به دیگر انواع چای در مقادیر کمتری تولید شده و از این جهت قیمت آن گران‌تر تمام میشود. نام‌گذاری چای سفید ، ناشی از پرزهای سفید نقره‌ای جوانه‌های نشکفته گیاه چای است که به آن سفید می دهد، هر چند دم کرده آن به رنگ زرد کم رنگ است. میزان کافئین موجود در چای سفید در مقایسه با چای سبز یا چای سیاه بسیار کم‌تر است. در هر فنجان از چای‌سفید تنها ۲۸ میلی‌گرم کافئین وجود دارد. چای سفید دارای مقدار زیادی کاتشین است. کاتشین باعث کاهش بیماری های قلبی عروقی، سرطان ها ، سکته ها،دیابت و خطرات حاصل از اشعه ماورای بنفش بر پوست می گردد

گرمنوش چای  در بوشهر

 نوعی نوشیدنی است که چای جز اصلی آن است و سایز جز ها از گل، برگ، ساقه، ریشه، دانه، پوستِ میوه یا اجزای دیگر گیاهان دارویی که قابل حل در آب است، به صورت خشک یا تازه مورد استفاده قرار می‌گیرد. دم کردن یا گرفتن عصاره به وسیلهٔ آب متداول‌ترین و قدیمی‌ترین روش به کار بردن داروهای گیاهی است.

چای سیاه میخک  در بوشهر

یک وقت های دلم فقط چای سیاه میخواد برای غروب های زمستون،با عطر میخک که عالیه ، حتما امتحان بکنید.
میخک عطر تندی و گرمی دارد برای همین خیلی کم باید مصرف شود .

چای دارچین  در بوشهر

مخلوط چای سیاه و دارچین نیوشا از خواص دارچین از جمله تقویت سیستم ایمنی بدن در مقابل بیماری هاست و همچنین کاهش و تسکین دردهای عضلانی بهره مند می باشد. عطر و طعم بی نظیر چای دارچین درکنار ویژگی های بی شمار آن به محبوبیت این محصول افزوده است.

چای سیاه هل  در بوشهر

گرمنوش چای سیاه هل یکی دیگر از دمنوش های مفید و خوش طعم محصولات تی سنس است. مصرف گرمنوش چای سیاه هل تی سنس سبب خوشبو شدن دهان شده و زخم های دهان را بهبود می‌دهد. گرمنوش هل تی سنس همچنین تب را کاهش و سرماخوردگی را درمان می‌کند. این دمنوش تسکین دهنده درد روماتیسم است. یکی از خواص ویژه و بسیار ارزشمند چای هل، جلوگیری از تشکیل خلط در گلو است. دانه های هل خاصیت داروی اکسپکتورانت را دارد و سینوس ها و برونش ها، بینی و سینه را از خلط و ترشحات اضافی پاک می کند. هل همان طور که ذکر شد خواص گرمابخش و انرژی زا دارد از این رو به بهبود روحیه و بازیابی انرژی و توان از دست رفته کمک می کند. گرمنوش چای سیاه هل تی سنس از ترکیب هل و چای سیاه به دست آمده و جزو گرمنوش های مخلوط چای سیاه است.

چای سیاه گل محمدی  در بوشهر

چای گل سیاه یا گرمنوش گل محمدی یک نوشیدنی معطر و فوق‌العاده با خواص مثال‌زدنی و پرخاصیت برای آن‌هایی است که علاقه‌مند به نوشیدنی‌های گرم هستند. شما می‌توانید از این گلبرگ‌های خوش‌رنگ و معطر چای تهیه کرده و یک نوشیدنی صد درصد ایرانی و آرام‌بخش تهیه کنید.

چای سیاه به لیمو  در بوشهر

چای سیاه یکی از محبوب‌ترین نوشیدنی‌های دنیا است که ترکیبات متنوعی از آن، با دیگر گیاهان معطر و دارویی وجود دارد. از این رو تی سنس ، محصول مخلوط چای سیاه و گیاه به‌لیمو را به بازار عرضه کرده است. این چای علاوه بر طعم بی‌نظیر و عطر عالی، خواص بسیاری نیز دارد. به‌لیمو از خوشبوترین گیاهان دارویی است و ترکیب آن با چای سیاه سیلان، عطری مشابه لیمو می‌دهد. به لیمو گیاهی با برگ‌های سبز معطر است که خواص دارویی و درمانی بسیاری دارد. پس از چیدن برگ‌های به‌لیمو به صورت تازه یا خشک‌ شده، می‌توان از آن استفاده کرد. این چای، فاقد هرگونه مواد افزودنی و شیمایی است. به‌منظور تولید محصولاتی با کیفیت در حوزه سلامتی، تی سنس از بهترین و با کیفیت‌ترین مواد اولیه استفاده می‌کند. چای سیاه و گیاه به‌لیمو تی سنس در بسته‌بندی زیبا عرضه می‌شود. مزیت این بسته‌بندی، جلوگیری از نفوذ رطوبت است که چای را طولانی‌تر تازه‌ نگه می‌دارد.

استان بوشهر

مختصات: ۲۸°۵۵′۰۶″شمالی ۵۰°۵۰′۱۸″شرقی / ۲۸٫۹۱۸۴°شمالی ۵۰٫۸۳۸۲°شرقی

بوشهر
مرکز بوشهر
مساحت ۲۲٬۷۴۲[۱] کیلومترمربع
جمعیت (۱۳۹۵) ۱٬۱۶۳٬۴۰۰[۲]
پراکندگی ۴۵
تعداد شهرستان‌ها ۱۰
منطقه زمانی IRST (گرینویچ+۳:۳۰)
-تابستان (دی‌اس‌تی) IRDT (گرینویچ+۴:۳۰)
استاندار عبدالکریم گراوند

ساحل بوشهر مرکز استان

ساحل سیراف از بنادر استان
استان بوشهر از استان‌های جنوبی ایران و هفدهمین استان بزرگ کشور به لحاظ مساحت است که در حاشیه خلیج فارس قرار دارد. مرکز این استان بندر بوشهر می‌باشد.

این استان به‌علت قرار گرفتن در ساحل استراتژیک خلیج فارس، صادرات و واردات دریایی، صنعت صیادی، وجود ذخایر نفت و گاز (پارس جنوبی و شمالی)، کشاورزی و نخلداری و وجود نیروگاه هسته‌ای از اهمیّت راهبردی و اقتصادی برخوردار است؛ به گونه‌ای که پایتخت انرژی ایران لقب گرفته‌است.
مبارزه مردم دشتی، دشتستان و تنگستان علیه نیروهای خارجی در یکصد سال اخیر از شاخص‌های مهم تاریخی این استان است.

جغرافیا
موقعیت
استان بوشهر از شمال به قسمتی از استان خوزستان و استان کهگیلویه و بویراحمد، از شرق به استان فارس، از جنوب و غرب به خلیج فارس و از جنوب شرق به قسمتی از استان هرمزگان محدود است. این استان با مساحتی حدود ۲۷٬۶۵۳ کیلومتر مربّع، جمعیّتی برابر ۱۱۶۳۴۰۰نفر دارد. استان بوشهر با خلیج فارس بیش از ۷۰۷ کیلومتر مرز دریایی دارد. استان بوشهر بین ۲۷درجه و ۱۹دقیقه تا ۳۰درجه و ۱۶دقیقه عرض شمالی و ۵۰درجه و ۱دقیقه تا ۵۲درجه و ۵۹دقیقه طول شرقی از نصف‌النهار گرینویچ قرار دارد.

تقسیمات کشوری
استان بوشهر دارای ۱۰ شهرستان، ۲۴ بخش و ۴۶ دهستان و شامل ۳۷ شهر و حدود ۹۱۰ آبادی می‌باشد.

نقشه استان بوشهر با مرکزیت: بندر بوشهر شهرستان بخش مرکز بخش

دیلم گناوه دشتستان بوشهر تنگستان دشتی دیر جم کنگان عسلویه
بوشهر مرکزی بندر بوشهر
خارگ جزیره خارگ
تنگستان مرکزی اهرم
بخش دلوار دلوار
جم مرکزی جم
بخش ریز ریز
دشتستان مرکزی برازجان
آب‌پخش آب‌پخش
ارم تنگ ارم
بوشکان بوشکان
سعدآباد سعدآباد
شبانکاره شبانکاره
دشتی مرکزی خورموج
شنبه و طسوج شنبه
کاکی کاکی
دیر مرکزی بندر دیر
آبدان آبدان
بردخون بردخون
دیلم مرکزی بندر دیلم
امام حسن امام حسن
عسلویه مرکزی عسلویه
چاه‌مبارک چاه‌مبارک
کنگان مرکزی بندر کنگان
گناوه مرکزی بندر گناوه
ریگ بندر ریگ
طبیعت

نقشهٔ ناهمواری‌های استان بوشهر:
محدوده مرز خشکی استان بوشهر
بندر بوشهر
دریا
جلگه‌ای
کوهستانی
مرتفع
استان بوشهر از دو بخش جلگه‌ای حاشیه ساحلی غربی و کوهستانی نوار شرقی منتهی‌الیه زاگرس جنوبی است.

ارتفاعات استان بوشهر که ادامه زاگرس فارس می‌باشد گچ‌ترش (رشته کوه) نام دارد. در نواحی جنوبی ارتفاعات به دریا نزدیک می‌شوند و به ارتفاعات نوکند مشهورند. قلل درانگ – کلات بوریال مند و کجور در رشته کوه کار یا کارتنگ سواحل تنگستان قرار دارند. مهمترین کوه‌های استان شامل: کوه خورموج (با ارتفاع ۱۸۶۰ مرتفع‌ترین قله استان بوشهر) در شهرستان دشتی، کوه‌های گیسکان (۱۶۰۰متر) و بزپر یا پشت پر (۱۴۲۰متر) در شرق برازجان، کوه سیاه (۱۵۰۰متر) در دشت پلنگ، کوه درنگ (۱۲۲۳متر) در شهرستان دیر، گچور (۱۶۰۳متر) و بوریال (۷۳۰متر) در تنگستان و ارتفاعات بوشکان و پازنان است.

جلگه ساحلی استان در امتداد رود دالکی و دهانه رود حله دارای ۷۰ کیلومتر و در امتداد رود مند دارای ۱۲۰ کیلومتر عرض می‌باشد؛ و اغلب خاک منطقه شور و قلیایی است.

حوزه آبریز استان: رود مند که علاوه بر رودخانه‌های استان فارس، رودخانه‌های شور خورموج – دشت پلنگ – سنا – باغان در استان همه به آن سرازیر می‌شوند. رود حله که از به هم پیوستن رودخانه دالکی و شاپور تشکیل می‌شود، هر دو به خلیج فارس می‌ریزند. رودخانه‌های اهرم – دره آبداری و گپ و شور گناوه از رودخانه‌های فصلی استانند. نه چشمه آبگرم در پهنای استان قرار دارد.

چهار ناحیه طبیعی استان تحت حفاظت محیط زیست قرار دارند که شامل: منطقه حفاظت‌شده مند، منطقه حفاظت‌شده نای‌بند، منطقه حفاظت‌شده حله و پناهگاه حیات وحش کوه‌سیاه می‌باشد.

آب و هوای استان گرم و خشک و در نواحی ساحلی گرم و مرطوب است. حداکثر دمای مطلق آن ۵۲٫۵ درجه سانتیگراد و حداقل آن ۱- درجه و دمای متوسط سالانه استان ۲۵٫۷ درجه می‌باشد. میانگین بارش ۲۲۰ میلی‌متر است. هوای آن ۷ ماه گرم – ۲ ماه معتدل تا سرد و ۳ماه معتدل تا گرم می‌باشد. چهارده باد محلی در این استان شناخته شده‌است. در زمستان ۱۳۹۵، با کاهش شدید دمای هوا در سطح استان بوشهر که گفته می‌شود به دلیل حرکت رودخانهٔ اتمسفری عظیمی از رطوبت و بخار اب از سمت خلیج گینه در شرق اقیانوس اطلس به سمت ایران بوده‌است، برف شهرستان‌های جم، دشتی، تنگستان و دشتستان در استان را فرا گرفت.[۸]

زیاگان و گیاگان
نوشتار(های) وابسته: فهرست جانوران استان بوشهر
پوشش گیاهی استان بوشهر بسته به موقعیت جغرافیایی منطقه فرق می‌کند. در مناطق گرم و خشکی چون مناطق حفاظت‌شده مند و حله و پارک ملی نایبند درختان غالب گونه‌های بومی آکاسیا، کهور ایرانی، کنار، و گز است. در کنار رودخانه‌ها نی و لوئی نیز می‌رویند.[۹] جنگل‌های حرا نیز از جمله جنگل‌های معروف استان هستند که در مقیاس جهانی واپسین محدوده پراکنش جهانی آن‌ها در کرانه‌های شمال غربی آسیا به‌شمار می‌روند. بیشترین اجتماع این جنگل‌ها در استان در خلیج نای‌بند است.

استان بوشهر به دلیل قرار داشتن در کنار آب، دارای ماهیانی در فهرست زیاگان خود است که شامل ۱۷ گونه در ۹ تیره مختلف می‌شوند. بیشتر این‌گونه‌ها از تیره کپورماهیان هستند و یک گونه از آن‌ها (گربه‌ماهی‌ای با نام علمی Glyptothorax silviae) بوم‌زاد این ناحیه است. در رودخانه‌های این استان همچنین می‌توان گونه‌های اقتصادی باارزش همچون شیربت را نیز پیدا کرد.

پرستوی دریایی کاکلی بزرگ از جمله پرندگان ساکن در جزیره‌های استان است.
دوزیستان و خزندگان این استان شامل ۴۲ گونه هستند که از این تعداد ۳ گونه دوزیست و باقی خزنده‌اند. دوزیستان شامل دو تیره وزغ‌های راستین (وزغ بی‌گوش و وزغ سبز) و قورباغه‌های راستین (قورباغه مانداب) می‌شوند. در میان خزندگان، دو گونه لاک‌پشت پوزه‌عقابی و سبز در آب‌های خلیج فارس زندگی می‌کنند و برای تخم‌گذاری به جزایر و کرانه‌های این استان می‌آیند.چندین گونه جکو، آگاما، اسکینگ، سوسمار خاردار، و بزمجه نیز در کنار مارهایی چون مار قطیانی، قمچه مار، سرسیاه، سوسن و غیره در بوشهر یافت می‌شوند. چهار مار کبری، جعفری، گرزه مار، و افعی شاخدار از جمله مارهای سمی استان هستند.

این استان به دلیل داشتن جنگل‌های حرا، میزبان تعداد بسیاری از پرندگان آب‌زی است. نوار ساحلی خلیج فارس و نیز جزیره‌های این خلیج همچنین جایگاه تخم‌گذاری و پرورش پرندگان دریایی همچون پرستوی دریایی کاکلی بزرگ، پرستوی دریایی کاکلی کوچک، و سلیم خرچنگ‌خوار هستند. مناطق کوهستانی استان بوشهر نیز که پوشش گیاهی بنه و بادام کوهی دارند گونه‌های فراوانی را در خود جای می‌دهند. از آن جمله می‌توان به سهره طلایی، سهره صورتی، گنجشک کوهی، سسک‌ها، و طرقه آبی و کوهی اشاره کرد.

در مجموع ۳۱ گونه پستاندار از ۶ راسته در ۱۵ تیره گوناگون در این استان یافت می‌شوند. این‌ها شامل ۳ گونه خفاش، ۱۰ گونهٔ گوشت‌خوار (از جمله کفتار، پلنگ، گربه جنگلی و خدنگ بزرگ)، و ۵ گونه جفت‌سم می‌شوند. به تازگی همچنین موش سیاه به جنگل‌های حرا هجوم آورده و حیات بسیاری از پرندگان تخم‌گذار در آن ناحیه را تهدید کرده‌است.

تاریخچه استان

نقشه‌ای از سرزمین ایلام باستان (قرمز) و نواحی همسایه آن
قدیمی‌ترین نشانه‌های به دست آمده از سکونت در سرزمین بوشهر، به عهد ایلامی و تمدن بین‌النهرین برمی‌گردد. در زمان مادها در آغاز سده هشتم قبل از میلاد سرزمین بوشهر جزء یکی از ایالتهای جنوب غربی آن دولت بوده و در زمان حکومت هوخشتره جزو ساتراپ‌نشین چهاردهم دولت ماد بوده‌است. از دوره هخامنشیان آثار با ارزشی در اطراف شهر برازجان کشف شده‌است. در دوره ساسانیان و در زمان اردشیر بابکان شهر و رام اردشیری در دو فرسنگی شهر بوشهر بنا نهاده شد که اکنون خرابه‌های آن به نام ریشهر معروف است. شهر بوشهر در گذشته به اسامی لیان، ریشهر، راشهر، انطاکیه، بندر نادری یا ابوشهر نامیده می‌شده‌است. از اواخر قاجاریه تا سال ۱۳۱۶ کشور ایران به ۲۷ بخش تقسیم شده بود که بوشهر، بنادر و جزایر خلیج فارس یکی از این بخش‌ها محسوب می‌گردید. از سال ۱۳۱۶ در تقسیمات جدید کشوری، بوشهر و توابع آن یکی از شهرستان‌های استان هفتم (فارس) محسوب شده و جزء قلمرو استانداری فارس گردید. در سال ۱۳۳۹ تغییراتی در تقسیمات سیاسی کشور داده شد و بوشهر و توابع آن به نام فرمانداری کل بنادر و جزایر خلیج فارس به مرکزیت بوشهر از استان فارس جدا گردید. در اوایل دهه ۱۳۴۰ این فرمانداری کل و فرمانداری کل بنادر و جزایر دریای عمان تحت عنوان فرمانداری کل بنادر و جزایر خلیج فارس و دریای عمان ادغام گردید. در آذر ماه سال ۱۳۴۶ این فرمانداری کل به استان ساحلی تغییر نام یافت و بوشهر و توابع آن زیر نظر استانداری ساحلی به مرکزیت بندر عباس قرار گرفت. در آذر ماه سال ۱۳۴۹ شهرستان‌های بوشهر و دشتستان تحت عنوان فرمانداری کل بوشهر از استان ساحلی جدا گردید و نهایتاً در تاریخ ۹ مهرماه ۱۳۵۲ استان بوشهر با دو شهرستان بوشهر و دشتستان تشکیل و پس از آن تاکنون به ۱۰ شهرستان تقسیم شده‌است.

نژادهای پیش از ورود آریاییان
با توجه به کشفیات باستانشناسی و مدارک مکتوب تاریخی، معلوم گردیده‌است که بخش‌های گوناگون ایران از جمله استان بوشهر سکونت‌گاه نژادها و گروه‌های گوناگونی بوده‌است. پیش از ورود و استقرار آریائیان در منطقه بوشهر، نژادهای بومی در این سامان می‌زیسته‌اند و مدارکی که از عصر حجر، کاکولیتیک و برنز (مفرغ) قدیم باقی‌مانده‌است بر این قضیه گواهی می‌دهد که علاوه بر نژاد مدیترانه‌ای، نژادهای دیگر مانند: دراویدی، سیاه‌پوست، سامی، عیلامی، سومری، نوردیک، عرب در سرزمین بوشهر سکونت داشته‌اند یا به مرور به این منطقه مهاجرت کرده‌اند؛ و فرهنگهای متفاوتی در آنجا با هم اختلاط یافته بوده‌است

استان خلیج فارس
از سال ۱۳۸۱ که تحریف نام خلیج فارس ابعاد بیشتری گرفت عده‌ای برای صیانت از نام خلیج فارس راهکارهایی دادند از جمله پیشنهاد دادند که استان بوشهر به استان خلیج فارس تغییر نام پیدا کند. اما این پیشنهادها همواره با مخالفت بعضی نمایندگان یا بعضی افراد روبه‌رو شد. عده‌ای نیز پیشنهاد دادند که استان جدیدی متشکل از جزایر خلیج فارس بنام استان خلیج فارس به مرکزیت جزیره ابوموسی تشکیل شود اما همه این پیشنهادها تاکنون بلاتکلیف مانده‌است به هر حال ایده نام استان بوشهر به استان خلیج فارس یا دریای پارس موضوعی است که در ایران طرفدارانی دارد.

زمین‌لرزه ۹۲
نوشتار اصلی: زمین‌لرزه دشتی (۱۳۹۲)
زمین‌لرزه شدید ۶٫۱ ریشتری ۲۰ فروردین ۱۳۹۲ در شهرستان دشتی استان بوشهر در فاصله ۱۶ کیلومتری شهر کاکی، ۲۷ کیلومتری شهر خورموج (مرکز شهرستان دشتی) و ۹۰ کیلومتری بندر بوشهر رخ داد که کانون این زمین‌لرزه در شمال شرق شهر کاکی و تقریباً در همین فاصله در شمال غرب شهر شُنبه رخ بود، که شهر کوچک شُنبه و روستاهای تابع آن در بخش شنبه و طسوج بشدت تخریب شده، ۳۷ نفر تلفات جانی و ۹۰۰ نفر مصدوم (بیش از ۱۰۰ نفر بستری شده) و حدود ۳۱۰۰ واحد مسکونی دچار آسیب شد که ۱۸۰۰ واحد آسیب جدی دید.

مردم‌شناسی
جمعیّت
جمعیّت و پراکندگی: استان بوشهر بر اساس سرشماری سال۱۳۹۰ بالغ بر ۱٫۰۳۲٫۹۴۹ نفر جمعیّت دارد که از این مقدار، ۶۸٫۲ درصد در نقاط شهری و بقیه در نقاط روستایی سکونت داشته و کمتر از یک درصد آنان غیر ساکن هستند. ساختار جنسی و سنّی: در این استان نسبت جمعیتی ۱۱۹ و تراکم جمعیت استان در سال ۱۳۹۰ برابر با ۴۵ نفر در هر کیلومتر مربع می‌باشد. نرخ رشدجمعیت از سال‌های ۱۳۸۵ تا ۱۳۹۰ برابر با ۳/۱۱درصد است بوشهر بالاترین میزان رشد جمعیت در ایران را داراست این نرخ بین سال‌های ۷۰–۱۳۶۵ برابر با ۵۵/۲ بوده‌است. بعد تفکیک خانوار ۴٫۱ بوده‌است. .

ساختار جنسی و سنّی: وضع زناشویی: در مهر ماه ۱۳۶۵ ش در بین جمعیّت ۱۰ ساله و بیشتر نقاط شهری استان بوشهر ۱/۵۶ درصد از مردان و ۴/۶۵ درصد از زنان، حداقل یک بار ازدواج کرده بودند. این نسبت در نقاط روستایی برای مردان ۳/۵۶ درصد و برای زنان ۶/۶۳ درصد بوده‌است. نسبت افراد هرگز ازدواج نکرده در جمعیت ده ساله و بیشتر در نقاط شهری، برای مردان ۹/۴۱ درصد و برای زنان ۱/۳۳ درصد و در نقاط روستایی، برای مردان ۳/۴۲ درصد و برای زنان ۱/۳۵ درصد بوده‌است.

مهاجرت
منطقه بوشهر به لحاظ موقعیت سوق‌الجیشی و وجود شرکت‌های بزرگ نفتی و اجرای طرح‌های صنعتی بزرگ مانند نیروگاه اتمی بوشهر و کشتی سازی، نیروی انسانی فعال استان‌های مجاور و مناطق دیگر را به خود جذب کرده‌است. در داخل منطقه نیز جابه‌جایی جمعیّت افزایش یافته‌است، زیرا به علّت کمبود امکانات کشاورز به‌ویژه کمبود آب و زمین‌های مورد نیاز و نبودن امکانات رفاهی و نیز پایین بودن سطح درآمد کشاورزان، مهاجرت روستائیان به شهرهای استان شدت گرفته‌است. به علّت نزدیک بودن این استان به شیخ نشینهای خلیج فارس، عدّه‌ای از اهالی منطقه، برای کار و امرار معاش به کشورهای واقع در کرانه خلیج فارس و دریای عمان مهاجرت کرده‌اند.

زبان و گویش‌ها
نوشتار اصلی: گویش بوشهری
گویش مردم بوشهر در همه مناطق فارسی محلی است که بن مایه لری دارد. مناطق شمالی این استان با گویشی از زبان لری تکلم می‌کنند. لهجه‌ها و گویشها در روستاها بیشتر از شهرها تنوع دارد. برخی از اهالی جزیره شیف و بنادر کنگان و عسلویه نیز به زبان عربی صحبت می‌کنند. فارسی در منطقه بوشهر با گویش بردستانی گفتگو می‌شود، هرچند زبان اچمی نیز گویشور دارد. مردم سواحل خلیج فارس و جزایر آن به گویشی صحبت می‌کنند که رگه‌هایی از گویشها و زبانهای شبانکاره ای، بلوچی، ترکمنی، لری و برخی واژه‌های انگلیسی، هلندی، پرتغالی، هندی و عربی را داراست ولی استخوان‌بندی و ریشه آن فارسی است.

مردم شهرستان‌های شمالی استان مانند دشتستان گناوه و به‌ویژه دیلم و تنگستان با زبان لری و مردم شهرستان‌های جنوبی مانند قسمت‌هایی از شهرستان‌های دیر، کنگان و به‌ویژه جم نیز به فارسی لهجه‌دار صحبت می‌کنند. مردم شهرستان دشتی مخلوطی از لری و فارسی است.

اقوام
نظرسنجی سال ۱۳۸۹
طی پژوهشی که شرکت پژوهشگران خبره پارس به سفارش شورای فرهنگ عمومی در سال ۸۹ انجام داد و براساس یک بررسی میدانی و یک جامعه آماری از میان ساکنان ۲۸۸ شهر و حدود ۱۴۰۰ روستای سراسر کشور، درصد اقوامی که در این نظر سنجی نمونه‌گیری شد در استان بوشهر به قرار زیر بود: ۸۱٪٫فارس (۱۲٪ مرد، ۱۱٫۳٪ زن)، ۴٫۱ عرب (۳٪ مرد، ۴٫۳٪ زن)، ۱۰٪ لر، ۰٫۵ سایر و ۰٫۵ بدون‌جواب بودند.

بیشتر اهالی استان را پیروان اسلام تشکیل می‌دهند که اکثریت شیعه هستند و اهل سنت نیز بیشتر در شهرستان کنگان و عسلویه در جنوب شرق استان و جزیره شیف زندگی می‌کنند.

اقتصاد
استان بوشهر به دلیل وجود منابع عظیم نفت و بخصوص گاز پایتخت انرژی ایران لقب گرفته‌است.
اقتصاد استان به بخش‌های کشاورزی، تجارت، دامداری، شیلات و تا حدودی زیادی به صنعت متکی است.

تجارت با کشورهای عربی همسایه باعث رونق اقتصادی شده‌است.

کشاورزی
از نظر کشاورزی درختی این استان در تولید خرما یکی از استانهای مهم کشور می‌باشد و مهمترین مرکز کشت گوجه فرنگی خارج از فصل است. همچنین از باغ‌های محدود و کوچک مرکبات نیز به‌طور پراکنده برخوردار است. شهرستان دشتستان و تنگستان از لحاظ تولید سالانه خرما و مرکبات مقام اول و دوم را در استان کسب کرده‌اند. میزان تولید خرما در حدود هشتاد هزار تن و میزان تولید مرکبات حدود ده هزار تن است.
مهم‌ترین محصولات زراعی آن را گندم و جو آبی و دیم، تنباکو، پیاز، کنجد، سبزی، صیفی و نباتات علوفه‌ای تشکیل می‌دهد.
صید ماهی و میگو یکی از مهمترین فعالیت‌های اقتصادی مردم این استان را تشکیل می‌دهد.
پرورش بز و گوسفند و گاو و شتر و طیور در استان رونق نسبی دارد.
استان بوشهر به دلیل اقلیمی یکی از مراکز مهم پرورش شتر در ایران می‌باشد و حدود ۳۰۰۰نفر شتر در آن ثبت شده‌است که در اغلب نواحی آن وجود داشته و به صورت سنتی نگهداری می‌شود. همه شترهای استان بوشهر از نوع یک کوهانه هستند و چهار نژاد دشتی (ذبه)، ترکی، عربی و نژادهای آمیخته در استان وجود دارد. نژاد دشتی از مهمترین نژادهای شتر استان و از بهترین نژادهای پشمی کشور است که از پشم آن عباهایی بافته می‌شود که در داخل کشور و کشورهای حاشیه خلیج فارس از مقبولیت بالایی برخوردار است. صنعت عبابافی در استان بوشهر یکی از صنایع وابسته به شتر بوده‌است و هم‌اکنون تعداد محدودی کارگاه در روستای کردوان شهرستان دشتی به امر تولید پارچه عبا مشغولند.

صنایع
صنایع این استان نیز به دو بخش صنایع دستی و ماشینی تقسیم می‌شوند و مهمترین آن‌ها را صنایع کشتی و لنج سازی، توربافی، کوزه، سفال، گلیم و گبه و… تشکیل می‌دهد. به غیر از شرکت ملی صنایع دریایی و نیروگاه اتمی مالکیت صنایع استان عمدتاً به بخش خصوصی تعلق دارد.

بوشهر، پیش از بسیاری از شهرهای مهم ایران دارای صنایع جدیدی از قبیل یخ‌سازی و برق بوده‌است. مردم بوشهر از اولین ایرانیانی بودند که با مجله و روزنامه آشنا شدند. یکی از نخستین شهرهایی که کارخانه چاپ سنگی را وارد کرد، بوشهر بود؛ از همین رو در بوشهر روزنامه‌های زیادی همچون «مظفری»، «خلیج ایران» و «ندای جنوب» به چاپ و نشر می‌رسید.

هم‌اکنون استان بوشهر با توجّه به موقعیت استراتژیک خود و داشتن منابع و صنایع مختلفی نظیر نفت و گاز، به‌ویژه میدانهای گازی پارس جنوبی در عسلویه و کنگان و پارس شمالی در دیر، بردخون و شهرستان دشتی به عنوان بزرگ‌ترین منبع مستقل گازی در جهان و وجود پالایشگاه عظیم گاز در جم و نیز دارا بودن یکی از مهم‌ترین ترمینال‌های صادرات نفت خام جهان در جزیره خارگ و همچنین اجرای طرح‌های کلان صنعتی از قبیل نیروگاه اتمی بوشهر، کشتی‌سازی و مانند این‌ها، انتظار می‌رود در آینده‌ای نزدیک، سیمای خود را به عنوان یکی از مناطق مهم صنعتی و اقتصادی جهان تغییر دهد.

نیروگاه‌ها
نیروگاه اتمی بوشهر، که در صورت بهره‌برداری، بیش از هزار مگاوات برق در فاز اول تولید و به ظرفیت تولید برق کشور می‌افزاید، توان فعلی و اصلی تولید انرژی استان را شامل می‌گردد.
نیروگاه گازی بوشهر
نیروگاه متمرکز پارس جنوبی
نیروگاه گازی عسلویه
نیروگاه گازی تولید برق کنگان
نیروگاه خارک
نیروگاه سیکل ترکیبی چغادک
نیروگاه سیکل ترکیبی بندر گناوه
حمل و نقل

بندر گناوه
راه هوایی
استان بوشهر دارای پنج فرودگاه در شهرهای بوشهر، خارک، عسلویه، بندر امام حسن و جم می‌باشد؛ که از این میان، فرودگاه بندر بوشهر جزو سه فرودگاه قدیمی کشور می‌باشد. ارتباط شهرهای بوشهر و عسلویه با کشورهای حاشیه خلیج فارس به صورت هوایی تعریف شده‌است. هم‌اکنون کار مطالعات احداث فرودگاه جدید بوشهر آغاز شده‌است و قرار است این فرودگاه در ۲۵ کیلومتری بندر بوشهر با پنج هزار هکتار وسعت ایجاد گردد. احداث این فرودگاه در نزدیکی شهر چغادک نیاز ۱۰۰ سال آینده استان بوشهر را برطرف می‌نماید. فرودگاه جدید بوشهر به گونه‌ای جانمایی شده‌است که در مرکز شش شهر گناوه، برازجان، دلوار، خورموج، اهرم و بوشهر قرار گرفته‌است.

شبکه راه‌های زمینی
عمده‌ترین شبکه راه‌های زمینی استان عبارتند از:

بوشهر ـ گناوه ـ دیلم ـ اهواز ـ تهران
بوشهر ـ گناوه ـ دیلم ـ آبادان ـ خرمشهر
بوشهر ـ چغادک ـ برازجان ـ شیراز
بوشهر ـ چغادک ـ کنگان ـ بندر لنگه ـ بندرعباس
جم ـ فیروزآباد ـ شیراز
به منظور تسهیل ارتباطات زمینی استان در حال حاضر پروژه‌های بزرگراه بوشهر ـ شیراز از محور چغادک _ برازجان و جاده اهرم ـ فراشبند و بزرگراه درون استان چغادک ـ عسلویه در حال انجام می‌باشد.

شبکه راه‌آهن
محور راه‌آهن شیراز-بوشهر-عسلویه هم‌اکنون در دست ساخت است.
قطعه اول پروژه به طول ۳۷ کیلومتر و قطعه دوم نیز به طول ۶۱ کیلومتر با اعتباری بالغ بر ۵۱ میلیارد تومان آغاز شده‌است.
این محور از ایستگاه مرودشت در شمال شیراز آغاز و پس از عبور از رحمت‌آباد، ایزدخواست، فتح‌آباد، کوار، فیروزآباد، فراشبند، کلمه، اهرم و چغادک به بوشهر منتهی می‌شود. ادامه این محور نیز از اهرم شروع و پس از خورموج و بندر کنگان به بندر عسلویه منتهی خواهد شد.
به لحاظ وجود تأسیسات عظیم در پارس جنوبی و به منظور ایجاد فرصت‌های شغلی جدید و توسعه فعالیت اقتصادی محور بوشهر به سمت عسلویه در اولویت قرار گرفته‌است. تأمین اعتبار این پروژه توسط وزارت راه و نفت صورت گرفته‌است. طول کل پروژه راه‌آهن شیراز – بوشهر – عسلویه ۶۴۷ کیلومتر می‌باشد.

بنادر
مهم‌ترین بنادر استان شامل بندر بوشهر، بندر گناوه، بندر دیلم، بندر ریگ، بندر دیر، بندر کنگان، بندر نخل تقی، بندر عسلویه می‌باشد. بندر بوشهر با دارا بودن ۷ پست اسکله به طول بیش از ۱۱۷۰ متر، ظرفیت پذیرش کشتی‌های پانزده هزار تنی و تخلیه و بارگیری بیش از ۳ میلیون تن کالا در سال را دارد. این بندر دارای فضایی بالغ بر ۳۷ هزار مترمربع انبار سرپوشیده می‌باشد. اسکله مسافرتی والفجر نیز به جابه‌جایی بار و مسافر میان این استان و کشورهای حاشیه خلیج فارس می‌پردازد.

فهرست‌ها
آثار ملی
نوشتار اصلی: فهرست آثار ملی استان بوشهر
ره‌آورد و صنایع دستی
ره‌آورد خوراکی: خرما، ارده، ماهی، میگو و مسقطی
صنایع دستی: گبه، گلیم، نمدمالی، حصیربافی، سوزن دوزی، زنبیل و سبد، جارو، سفالگری، مشک، لنج‌سازی، قایقسازی، توربافی، تونیره بافی، و دولچه[۳۵]
جاذبه‌های گردشگری

دخمه‌های شهر باستانی سیراف

قلعه نصوری
جاذبه‌های تاریخی
شهر باستانی سیراف
شهر باستانی ریشهر
بافت شهر بوشهر
موزه رییسعلی دلواری
کلیسای خارک
مسجد بردستان (دیر)
قلعه نصوری
کاخ بردک سیاه
گور دختر
کشتی رافائل
خانه قاضی
امامزاده عبدالمهیمن
عمارت کلاه‌فرنگی بوشهر
عمارت گلشن
کلیسای ارامنه گریگوری
گورستان مهاجمین انگلیسی
قبر جنرال
عمارت کوتی
مدرسه سعادت
عمارت ملک بوشهر
کاخ سنگ سیاه
کوشک اردشیر
سنگ‌نبشته هخامنشی (جزیره خارک)
دژ برازجان
نیایشگاه مند
کاخ بردک‌سیاه
امامزاده شاهزاده ابراهیم
قلعه خورموج
امامزاده امام حسن
قلعه عظیم منصورخان شبانکاره‌ای
مناطق باستانی بیشهر وهزار مران
انبارکهنه شبانکاره
انبار خان
جاذبه‌های گردشگری
سواحل خلیج فارس
کوه پدری
آبشار زیرراه
آبشار فاریاب پشتکوه
مناطق تفریحی باغ شمالی هلیله
غار چهل‌خانه
مناطق حفاظت شده
منطقه حفاظت شده مند (زیستگاه آهو و جنگل‌های حرا، شهرستان دیر)
منطقه حفاظت‌شده حله
پارک ملی دریایی دیر-نخیلو
پارک ملی نای‌بند
پناهگاه حیات وحش خارک
پناهگاه حیات وحش کوه‌سیاه
اثر طبیعی ملی گنبد نمکی جاشک (دشتی)
موزه‌ها
موزه دریا و دریانوردی خلیج فارس
موزه رئیسعلی دلواری
موزه مردم‌شناسی بوشهر
ورزش
تیم‌های ورزشی فوتبال استان
ایران جوان بوشهر
شاهین بوشهر
پارس جنوبی جم

شهرک‌های صنعتی
در این استان ۱۰ شهرک صنعتی با مساحتی بالغ بر ۱۴۰۰ هکتار وجود دارد. وضعیت شهرک‌ها و نواحی صنعتی در سطح استان بوشهر به شکل زیر است:

شهرک صنعتی برازجان
شهرک صنعتی اهرم
شهرک صنعتی دلوار
ناحیه صنعتی بنه گز در تنگستان
شهرک صنعتی دیلم در ناحیه صنعتی بویرات (دیلم)
شهرک صنعتی بندر ریگ در ناحیه صنعتی عربی (دشتی)
شهرک صنعتی خورموج، دیر، کنگان و گناوه، دلوار در ناحیه صنعتی لمبدان (دیر)
مناطق ویژه اقتصادی
منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس
منطقه ویژه اقتصادی بندر بوشهر
منطقه ویژه اقتصادی شمال استان
مراکز آموزش عالی و دانشگاه‌ها
۲۸ مرکز آموزش عالی، مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای و مؤسسات تحقیقاتی، نقش مهمی در تأمین نیروی انسانی متخصص مورد نیاز بخش‌های اقتصادی استان و مناطق همجوار ایفا می‌کنند که مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:

دانشگاه خلیج فارس بوشهر
دانشگاه علوم پزشکی بوشهر
دانشگاه پیام نور مرکز بوشهر
دانشگاه پیام نور واحد بندر کنگان
دانشگاه پیام نور واحد بین‌المللی عسلویه
دانشگاه آزاد اسلامی واحد تحصیلات تکمیلی بوشهر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات بوشهر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر
دانشگاه آزاد اسلامی برازجان
دانشگاه آزاد اسلامی اهرم
دانشگاه آزاد اسلامی دلوار
دانشگاه آزاد اسلامی خارک
دانشگاه آزاد اسلامی خور موج
دانشگاه آزاد اسلامی گناوه
دانشگاه آزاد اسلامی بندر دیر
دانشگاه پیام نور برازجان
دانشگاه پیام نور گناوه
دانشگاه پیام نور خورموج
دانشگاه پیام نور بندر دیر
دانشگاه پیام نور اهرم
دانشگاه پیام نور بندر عسلویه
دانشگاه پیام نور بندر کنگان
دانشگاه پیام نور جم
دانشگاه پیام نور شبانکاره
مرکز مدیریت آموزش و پرورش
مرکز آموزش کشتیرانی
دانشگاه جامع علمی کاربردی بوشهر
مرکز آموزش عالی شیلات
دانشگاه جامع علمی کاربردی کنگان
دانشگاه جامع علمی کاربردی عسلویه
مرکز آموزش عالی و فنی و حرفه‌ای پسرانه امام خامنه‌ای
مرکز آموزش عالی و فنی و حرفه‌ای دخترانه الزهرا
مرکز تربیت معلم بنت الهدی
مرکز آموزش عالی خرد
آموزشکده سما واحد بوشهر
مؤسسه آموزش عالی لیان بوشهر
دانشگاه علمی کاربردی شهرداری شبانکاره
بیمارستان‌ها
شماری از بیمارستان‌های استان عبارتند از:

بیمارستان شهدای خلیج فارس بوشهر
بیمارستان فاطمه زهرا بوشهر (این بیمارستان در سال ۱۳۹۱ تعطیل شد)
بیمارستان بنت الهدی بوشهر
بیمارستان پایگاه هوایی بوشهر
بیمارستان نیروگاه اتمی بوشهر
بیمارستان تأمین اجتماعی بوشهر
بیمارستان کودکان حضرت علی‌اصغر بوشهر
بیمارستان ۲۴۰ تختخوابی بوشهر
بیمارستان سوانح سوختگی گناوه
بیمارستان امیرالمؤمنین (ع) گناوه
بیمارستان شهید بهشتی خارک
بیمارستان امام حسین (ع) اهرم
بیمارستان زینبیه خور موج
بیمارستان هفدهم شهریور برازجان
بیمارستان ۳۲ تختخوابی عسلویه (در حال احداث)
بیمارستان بقیهالله دیلم
بیمارستان کنگان
بیمارستان جم
بیمارستان دیّر
هنرستان‌های استان بوشهر

هنرستان نمونه آزادگان
هنرستان حاج جاسم
هنرستان طالقانی

گاه چای بوشهر 

  • مصطفی طاهری
  • ۰
  • ۰

زعفران سرگل چیست؟
زعفران سرگل را با نام زعفران ممتاز یا زعفران سرگل ممتاز هم می شناسند. سرگل به معنی رشته بریده می باشد و به این اشاره دارد که زعفران سرگل از جدا شدن کلاله های قرمز رنگ از سفیدی زعفران به وجود می آید.

انواع زعفران سرگل:
انواع زعفران سرگل انواع زعفران صادراتی

درجه کیفیت های مختلفی از زعفران سرگل وجود دارد که سبب شده انواع زعفران سرگل با قیمت های متفاوت در بازار عرضه شود.

زعفران سرگل اعلا، سرگل ممتاز، سر گل صادراتی از جمله انواع زعفران سرگل می باشد. تفاوت بین انواع زعفران سرگل در میزان سفیدی زعفران، ریز یا درشت بودن رشته های زعفران و قدرت رنگ دهی آن می باشد.

بسیاری از افراد هنگام خرید زعفران می پرسند قیمت زعفران قائنات چقدر است؟

اگر از این افراد بپرسیم چه نوع زعفرانی می خواهید می گویند زعفران قائنات!

توجه داشته باشید که نوع زعفران با اینکه زعفران در چه منطقه تولید شده فرق می‌کند. اصولا زعفران به چهار دسته اصلی تقسیم بندی می شود که عبارتند از: زعفران دسته، پوشال، سرگل و نگین.

در حالی که اسامی مانند زعفران قائنات، زعفران مشهد یا زعفران سحرخیز و… اشاره به منطقه تولید زعفران یا شرکت پخش کننده زعفران دارد بنابراین هنگامی که قصد خرید زعفران دارید باید نوع زعفران را مشخص کنید مثلا بپرسید زعفران نگین مثقالی چند است؟ یا قیمت یک گرم زعفران سرگل چند هزار تومان است؟

شرکت‌های پخش کننده زعفران در تهران زیادند. انواع زعفران در بسته بندی های مختلف و با نام‌های متفاوت در فروشگاه‌ها و سوپرمارکت ها عرضه می شود. به عنوان مثال حتما دیده اید که در بازار تهران، زعفران قائنات در مراکز زیادی به فروش می رسد.

بسیاری از فروشندگان زعفران در تهران حتی گل زعفران را از نزدیک ندیده اند و فقط به عنوان یک واسطه، زعفران تولید شده در استان‌های خراسان و سایر مناطق را خریداری کرده و سپس در بسته بندی های مختلف به بازار عرضه می کنند.

برخی از هموطنان تهرانی مایل اند زعفران قائنات یا زعفران عرضه شده توسط یک برند خاص را بخرند اما به شهر محل تولید زعفران یا شرکت اصلی پخش کننده زعفران دسترسی ندارند و اقدام به خرید زعفران در تهران می‌کنند
قیمت زعفران در تهران با قیمت زعفران در مشهد و خراسان کمی تفاوت دارد. مراکز فروش زعفران در تهران خودشان تولید کننده زعفران نیستند بنابراین زعفران مورد نیاز خود را از جای دیگری تامین می‌کنند.

هزینه‌های حمل و نقل و انبارداری زعفران و وجود واسطه ها در این چرخه سبب می شود قیمت نهایی زعفران بالاتر از قیمت تولید زعفران باشد. به همین جهت قیمت زعفران در تهران معمولا کمی بالاتر از قیمت زعفران در خراسان که استان تولید کننده زعفران است، می باشد.

البته یادآوری می‌کنیم بازار خرید و فروش زعفران اینقدر گستردگی دارد که در استانهای خراسان و در بازار مشهد نیز واسطه های خرید و فروش زعفران بسیارند و زعفران را با قیمت‌های متفاوت به بازار عرضه می‌کنند.

قیمت زعفران در بازه‌های زمانی مختلف تغییراتی داشته است. به عنوان مثال در فصل برداشت زعفران به دلیل افزایش عرضه و کاهش تقاضا معمولاً قیمت زعفران کاهش می یابد.

در بازه هایی که صادرات زعفران حالت رکود داشته و یا میزان ارسال زعفران به خارج از کشور کمتر شده، قیمت زعفران نیز کاهش یافته چرا که میزان تقاضا برای خرید زعفران کم بوده است.

برای پیش بینی قیمت زعفران در سال ۹۸ باید همه عوامل تاثیر گذار بر قیمت زعفران را مد نظر قرار داد عواملی مانند نوسانات ارز در کشور، میزان تولید زعفران در سال ۹۸، وضعیت صادرات زعفران و…. و از برآیند این عوامل روند تغییر قیمت زعفران را پیش بینی کرد.

 

انواع زعفران سرگل قائنات را از تی سنس بخواهید

  • مصطفی طاهری